نشست تخصصی «مشق زندگی» در مدارس روستاهای کانون دامغان

کارگاه مهارت‌آموزی «مشق زندگی» با موضوع آداب گفت‌وگو با همکاری کانون پرورش فکری و خانه تسنیم دامغان برای دانش‌آموزان مدارس روستاهای توچاهی، شیمی، کوه‌زر و حسن‌آباد، برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دامغان از برگزاری جلسات چهاردهم تا هفدهم کارگاه مهارت‌آموزی «مشق زندگی» با شعار «ما وطن را مشق می‌کنیم»، صبح و عصر شنبه پنجم دی ۱۴۰۰، در قالب چهار کارگاه مجزا در چهار مدرسه و چهار روستای تابع شهرستان دامغان با موضوع «آداب گفت‌وگو و روابط بین‌فردی»، خبر داد و گفت: این برنامه با همکاری اعضای کمیته فرهنگی خانه‌ی تسنیم دامغان و حمایت مدیران مدارس با دعوت از رضا هوشمند نویسنده، ناشر، پژوهشگر حوزه‌ی فرهنگ، دبیر انجمن روابط‌عمومی و رئیس کانون خرد و توسعه ایران، ویژه ۷۰ دانش‌آموز روستاهای توچاهی، شیمی، کوه‌زر و حسن‌آباد، اجرا شد.

هوشمند در ابتدای سخنانش، توسعه بر مدار هم‌راهی و هم‌گامی دانش با آگاهی را توسعه‌ای پایدار، عنوان و اظهار کرد: دانش‌افزایی به‌همراه کسب مهارت‌های زندگی، راهکار توسعه‌ی فردی و اجتماعی است و توجه و اهتمام به مهارت‌آموزی کودکان و نوجوانان می‌تواند بر رفتار، گفتار و عملکرد کودکان و نوجوانان به‌عنوان آینده‌سازان این کشور اثرات متعددی داشته باشد.

وی با تأکید بر رعایت حقوق شهروندی، احترام به هم‌نوعان، مهربانی، آداب درست سخن‌گفتن و...، یادآور شد: در وهله‌ی اول بایست با خودمان مهربان باشیم تا بتوانیم مهربانی را به دیگران انتقال دهیم و انسان‌هایی که با جسم خود مهربان هستند و این مهربان‌بودن را آموزش می‌بینند، هیچ‌گاه در جامعه، رفتارهای غیر اخلاقی نخواهند داشت و با جامعه و محیط اطراف و طبیعت هم مهربان هستند.

مهربانی، نیاز به تمرین و تکرار دارد

رئیس کانون خرد و توسعه ایران در ادامه افزود: دست‌های مهربان هیچ‌وقت به دیگری آسیب نمی‌زند، ذهن مهربان درباره‌ی دیگران قضاوت نمی‌کند، زبانی که به مهربانی و مهرورزی عادت کرده است کلام و گفتار ناپسندی برآن جاری نمی‌شود، پس مهربانی و مهربان‌بودن با خود از مهم‌ترین وظایفی است که ما بایست در مرحله‌ی اول نسبت به خود و در مرحله‌ی بعد نسبت به دیگران داشته باشیم.

هوشمند با بیان این‌که مهربانی، نیاز به تمرین و تکرار دارد، گفت: بایست ابتدا از خودمان شروع کنیم و یقین بدانیم اگر بخواهیم تغییر در هر سنی، اتفاق خواهد افتاد.

دبیر انجمن روابط‌عمومی ایران در نشست ویژه والدین در روستای حسن‌آباد نیز تأکید کرد: والدین و فرزندان با هم تعارض‌های فکری زیادی دارند و این تعارض بایست وجود داشته باشد؛ اما این‌که ما چگونه و از چه راهی وارد شویم و چگونه به سؤالات فرزندان خود پاسخ دهیم، نکته‌ی مهمی است.

هوشمند خاطرنشان کرد: فرزندان ما تمایل دارند که در پاسخ پرسش‌های بی‌شمار خود از سوی والدین، قانع شوند و این پاسخ‌گوییِ والدین، نیاز به مطالعه و در بسیاری از موارد، نیاز به تغییرات در رفتارِ والدین دارد.

هوشمند در پایان سخنانش تصریح کرد: ما به‌عنوان والدین آگاهی بیش‌تری از فرزندان خود داریم؛ اما در بسیاری مواقع دانش ما از آن‌ها کم‌تر است و این باعث به‌وجود آمدن تعارض بین فرزندان و والدین می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =