کد خبر: 311747
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
ادبیات ایران ظرفیت جهانی شدن را دارد

حسین قربانزاده‌خیاوی نویسنده کودک و نوجوان قابلیت ادبیات ایران را به دلیل پیشینه تاریخی غنی، بالا توصیف کرد و گفت، ادبیات ایران از این ظرفیت برخوردار است که آثار داستانی ماندگاری در سطح و اندازه جهان در آن شکل بگیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شانزدهمین نشست مشترک انجمن‌های داستان کانون پرورش فکری مهران و دهلران با حضور حسین قربانزاده‌خیاوی نویسنده کودک و نوجوان به میزبانی کانون استان ایلام برگزار شد.

در این نشست دو ساعته که تعدادی از کارشناسان و مربیان ادبی مراکز کانون استان ایلام هم حضور داشتند دو داستان برگزیده از اعضای مراکز مهران و دهلران نقد و بررسی شد.

قربانزاده‌خیاوی در این کارگاه با تحسین داستان‌های اعضای کانون اظهار امیدواری کرد، مربیان کانون پرورش فکری بتوانند نسلی خلاق و توانمند از نویسندگان را تربیت کنند چرا که ایران به دلیل داشتن اسطوره‌ها، آداب و سنن و پیشینه تاریخی غنی ظرفیت آن را دارد که آثار داستانی در حد و اندازه پسند جهانی در آن شکل بگیرد و متولد شود.

نویسنده رمان «رد انگشت‌های اصلی» در این کارگاه تفاوت خاطره با داستان را تشریح کرد و گفت: با این‌که خاطره ما در داستان است اما گذر از خاطره و رسیدن به داستان نیازمند آموزش و کاربست عناصر داستانی است. داستان علاوه بر خلاقیت و تخیل دارای نظم خاص و پیچیدگی است اما خاطره چنین ویژگی ندارد.

قربانزاده افزود: داستان درگیری، تعلیق، کشمکش و گره دارد و حسی را در مخاطب برانگیخته می‌کند درحالی که خاطره نیازی به این ویژگی‌ها ندارد و دنبال تأثیرگذاری نیز نیست. یک خاطره نقل می‌شود و ممکن است کارکرد لحظه‌ای داشته باشد.

مربی ادبی کانون پرورش فکری تبریز استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: داستان به دنبال برجسته‌سازی است و رابطه علت و معلولی در داستان الزامیست اما در خاطره نیازی به آن نیست.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های داستان ماندگاری است و داستانی موفق خواهد بود که مدت‌ها در ذهن مخاطب ثبت شود و خواننده را درگیر کند.

قربانزاده‌خیاوی در پایان به نقش و جایگاه شخصیت‌پردازی در داستان اشاره کرد و شخصیت را از ستون‌های اصلی و مهم داستان برشمرد و از اعضای کانون خواست در نوشتن داستان همواره به فکر خلق شخصیت‌های ویژه باشند.

در ادامه محدثه پیری و طهورا قنبری‌نیا از برگزیدگان کشوری مهرواره داستان‌نویسی در این نشست داستان‌های خود را خواندند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =