ترکیب‌بندی از عناصر مهم کارگردانی تئاتر است

نشست تخصصی انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان با حضور سیدیاسر هاشم‌زاده نویسنده و کارگردان تئاتر برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست با حضور اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری استان لرستان و با موضوع «مبانی کارگردانی - آشنایی با ترکیب‌بندی» برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، سیدیاسر هاشم‌زاده مدرس این کارگاه درخصوص تاریخچه کارگردانی و شیوه‌های مختلف اجرای تئاتر از سوی کارگردانان مطرح دنیا مطالبی عنوان و درباره این تخصص و وظایف آن در مراحل مختلف تولید یک اثر نمایشی مواردی را بیان کرد.

هاشم‌زاده با بیان این نکته که یکی از عناصر و اصول مهم در کارگردانی، ترکیب‌بندی است گفت: ترکیب‌بندی به‌عنوان یکی از اصول پنجگانه در کارگردانی تئاتر باید بر اساس شناخت نقاط صحنه و تقسیم‌بندی‌های شش و نه گانه صحنه انجام شود.

وی افزود: کارگردان باید بعد از تحلیل رویدادهای نمایشی در صحنه‌های مختلف، بازیگران را در تقابل با شخصیت‌های مقابل خود در نمایش و همچنین دکور، نور و... چینش و هدایت کند.

این کارگردان تئاتر در ادامه، عناصری مانند شناخت نقاط تاکید صحنه‌ای، تباین و همچنین نقش دکور، نور و موسیقی در ترکیب‌بندی را توضیح داد و برای درک بیشتر این نکته‌ها عکس و فیلم‌های آموزشی در اختیار اعضا قرار داد.

در پایان این نشست که از سوی انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان برگزار شده بود، شرکت‌کنندگان سوال‌های خود را مطرح کردند و هاشم‌زاده به آنها پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =