گرامیداشت دهه بصیرت و میثاق با ولایت در مراکز کانون استان اردبیل

به مناسبت (۹دی) «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» و همچنین گرامیداشت روز جهانی مقاومت«دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی»، ویژه‌برنامه‌هایی در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، با توجه به ادامه وضعیت شیوع ویروس کرونا، گرامیداشت (۹دی‌ماه)«روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» و (۱۳دی‌ماه)«روز جهانی مقاومت» با حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و حقیقی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شد.

* مرکز شماره ۱ کانون اردبیل

به مناسبت دومین سالگرد شهادت قهرمان وطن، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، مربی فرهنگی مرکز یک کانون اردبیل ضمن خوانش متن‌هایی از زندگی وی، کارت‌پستال‌هایی با همین موضوع با نمادهای لاله، پرچم ایران، عکس شهید عزیز و متن‌های کوتاهی از دل نوشته‌های آن شهید با اعضای دختر تهیه کرد که این برنامه با عنوان «سلام سردار شجاع سرزمینم» به اجرا درآمد. هم‌چنین برگزاری نمایشگاهی از وصیت‌نامه تصویری تربیتی سردار محبوب وطن، شهید حاج قاسم سلیمانی و روش‌های مدیریتی و زندگانی ایشان، در مرکز برپا شد.

در ادامه برنامه، آفرینش‌های ادبی مرکز شماره یک اردبیل به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، اقدام به آفرینش شعر با همین مضمون و نشست شعرخوانی برای اعضای ادبی مرکز برگزار نمود؛ در راستای این فعالیت تعدادی اثر در قالب شعر با این محتوا تولید شد و در فراخوان مشق عشق شرکت داده شد.

تحریر سخنان شهید قاسم سلیمانی به خط نستعلیق با قلم نی و خط تحریری نستعلیق با مداد به مناسبت دومین سالگرد شهادت ایشان از برنامه‌های دیگر این ایام بود.

در برنامه‌ای دیگر با عنوان: «سردار دل‌ها می‌خواهم برای تو کارت‌پستال بفرستم»؛ ابتدا با اعضا درباره معرفی شخصیت و کارهای اجرایی او با نشان دادن تصاویر مربوطه، گفت‌وگو شد و سپس درست کردن چهار نوع کارت‌پستال در شکل‌های مختلف به بچه‌ها آموزش داده‌شده که حاوی دل نوشته برای شناخت خصوصیات اخلاقی، ایثار و مهربانی ایشان بود.

* مرکز شماره ۲ کانون اردبیل

در گرامیداشت حماسه‌ی ۹ دی و سالگرد شهادت سردار دل‌ها، شهید قاسم سلیمانی و به منظور پاسداشت مکتب فکری و اعتقادی این شهید بزرگوار، برنامه‌هایی در مرکز به اجرا درآمد:

کلیپ معرفی شهید قاسم سلیمانی که شامل تصاویری از ایشان و فرازهایی از زندگی و وصیت‌نامه‌ بود، تهیه‌شده و در اختیار همکاران و اعضای مرکز قرار گرفت.

در فعالیت کارت‌پستال سازی هم مربی ابتدا شخصیت شهید قاسم سلیمانی را برای اعضا معرفی کرده و سپس اعضا با الهام گرفتن از شخصیت ایشان، تصویر وی را بر روی مقوا کشیده و این کارت‌پستال را با گل‌های سرخ لاله تزیین نمودند.

معرفی شخصیت: در این فعالیت، مربیان ابتدا شخصیت قاسم سلیمانی را برای اعضا معرفی کرده و از رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های ایشان در راه مبارزه با ظلم و استعمار سخن گفتند.

وصیت‌نامه شهید: خواندن بخش‌هایی از وصیت‌نامه این شهید بزرگوار شهید برای اعضا از برنامه‌های اجراشده در این ایام بود که این وصیت‌نامه به همت کانون تهیه‌شده و در اختیار مربیان قرارگرفته بود.

در فعالیت خوشنویسی نیز اعضا وصیت‌نامه‌ی این شهید بزرگوار را خواندند و جملاتی زیبا از آن را انتخاب و با خط زیبا آن را خوشنویسی کرده و به تزیین آن پرداختند.

* مرکز شماره ۴ کانون اردبیل

ویژه‌برنامه‌های حماسه‌ی ۹ دی و گرامیداشت یاد و خاطره شهید سپهبد قاسم سلیمانی با حضور پرشور اعضای مرکز شماره ۴ کانون اردبیل برگزار شد.

هم‌زمان با دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، مربیان مرکز ۴ کانون اردبیل با اجرای برنامه‌ی معرفی شخصیت و با خوانش زندگینامه‌ی ایشان، خصوصیات مردم‌داری، مهربانی، دستگیری از محرومان را که از شاخص‌های اخلاقی این شهید بزرگوار بود، جهت الگوپذیری اعضا و ادامه راه این شهید بزرگوار به بحث و گفت‌وگو نشستند.

برگزاری کارگاه کارت‌پستال با موضوع «عاشقان شهادت» با استفاده از تکنیک کلاژ، برپایی ایستگاه نقاشی و خوشنویسی و خلق آثار زیبا توسط اعضا از دیگر برنامه‌های مرکز بود. هم‌چنین مربیان با برگزاری کارگاه «شعر و قصه» با موضوع شهادت، دل نوشته‌های اعضا را برای سردار دل‌ها قرائت کردند.

* مرکز شماره ۵ کانون اردبیل

مرکز فرهنگی هنری شماره ۵ کانون اردبیل با پیام «ما ملت امام حسینیم» فعالیت‌های خود را به مناسبت سالروز شهادت، شهید مقاومت سپهبد قاسم سلیمانی آغاز کرد.

مربیان با برگزاری کارگاه‌های برخط «عمومی- تخصصی» و کارگاه‌های حضوری «فرهنگی، ادبی و هنری» ویژه‌برنامه‌هایی را در قالب نمایشگاه کارت‌پستال و آثار هنری اعضا، معرفی شخصیت شهید قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم، دل نوشته، نقاشی، خوشنویسی سخنان ماندگار سردار، معرفی کتاب و خوانش وصیت‌نامه، جهت پاسداشت از حماسه‌سازان پرشور در دفاع از جبهه جهانی مقاومت و ایثار اجرا کردند.

معرفی شخصیت و کتاب: مربیان مرکز، شخصیت والای شهید مقاومت و ایثار، سردار سلیمانی از مفاخر کشور را برای اعضا معرفی و از ایثارگری‌ها و رشادت‌های سردار دل‌ها و مدافعان حرم سخن گفتند. کتاب «همچون پدر، مهربان» با نشان دادن نقاشی‌ها و خواندن بخشی از دل‌نوشته‌های بچه‌های کشور عزیزمان، برای اعضا معرفی شد.

خوانش وصیت‌نامه: به منظور نهادینه شدن ابعاد شخصیتی این شهید بزرگوار در روح و ذهن اعضا، بخش‌های از وصیت‌نامه سردار سلیمانی برای اعضا قرائت شد. اعضای مرکز جهت ادامه خط و مشی شهید بزرگوار و پایبند بودن به وصیت‌نامه ایشان، با سردار دل‌ها بیعت کردند.

ساخت کارت‌پستال: اعضای هنرمند مرکز با ذهن خلاق و دست‌های کوچکشان تصویرهای ذهنی خود از شهادت «سردار دل‌ها و پدر مهربان» را در قالب کارت‌پستال‌هایی درست کرده و دل‌نوشته‌های خود را داخل آن قراردادند و سپس در نمایشگاه آثار اعضا در معرض دید مخاطبان قراردادند.

نقاشی و خوشنویسی سخنان ماندگار سردار: در این برنامه اعضای خوشنویسی مرکز برای گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی، دل نوشته‌ها و اشعاری که در وصف شجاعت و شهادت این شهید بزرگوار بود، به رشته‌ی تحریر درآوردند و در ادامه، اعضای کارگاه نقاشی به خلق تصویر سردار سلیمانی پرداختند.

* مرکز شماره ۱ کانون کوثر

حماسه‌ی ۹ دی و یاد و خاطره‌ی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در مرکز شماره یک شهرستان کوثر گرامی داشته شد و برنامه‌های متنوعی به اجرا درآمد.

کلیپ معرفی شخصیت این شهید بزرگوار تهیه‌شده و در کارگاه برخط و حقیقی برای اعضا پخش شد. در این کلیپ به نحوه رفتار ایشان با کودکان به خصوص فرزندان شهدا اشاره‌شده است. هم‌چنین اعضای کودک و نوجوان مرکز به یاد شهید سلیمانی، کارت‌پستال درست کرده و دلنوشته‌های خود را داخل آن نوشتند.

در ادامه، به مناسبت هفته مقاومت، مربیان مرکز با همراهی اعضا، مزار شهدای منطقه یک شهری را عطرافشانی و گل‌باران کردند.

* مرکز شماره ۲ کانون کوثر

اعضا و مربیان مرکز شماره دو کانون کوثر به مناسبت شهادت سردار سلیمانی و حماسه نهم دی‌ماه فعالیت‌هایی را در قالب معرفی وقایع و ایام اجرا نمودند. معرفی شخصیت شهید سردار سلیمانی به صورت بحث و گفت‌وگو انجام گرفت و مربی در این فعالیت سؤالاتی در مورد شهید بزرگوار مطرح کرده و اعضا با شناختی که داشتند با یکدیگر گفت‌وگو کردند. در ادامه معرفی رشادت و فداکاری‌های «سردار دل‌ها» برایشان بازگو شد و همچنین گوشه‌هایی از وصیت‌نامه ایشان برای اعضا قرائت شد.

ساخت کارت‌پستال با عنوان «سردار دل‌ها» ازجمله فعالیت‌هایی بود که اعضا انجام دادند و سروده زیبایی را بر روی هر کارت‌پستال خوشنویسی کردند.

در برنامه‌ای دیگر مربی از اعضا خواست به مناسبت ۱۳دی کلیپ معرفی شخصیت شهید سردار سلیمانی را درست کنند که ۷ اثر توسط اعضا ساخته شد و از بین آن‌ها، کلیپ رومینا عظیمی عضو ۱۰ ساله مرکز انتخاب و به کارشناس فرهنگی استان جهت آرشیو محتوای فرهنگی ارسال شد. هم‌چنین مربیان مراکز شهرستان کوثر به همراه گروهی از اعضای پسر به مناسبت روز مقاومت و زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره‌ی شهید سردار سلیمانی، به مزار شهدا رفته و لاله‌هایی را که درست کرده بودند، همراه با ذکر فاتحه، به شهدا هدیه کردند.

* مرکز شماره ۲ کانون پارس‌آباد

هم‌زمان با دومین سالگرد شهادت سردار «قاسم سلیمانی»، مربیان مرکز شماره ۲ کانون پارس‌آباد ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی را باهدف نهادینه‌سازی روحیه ایثار، مقاومت و تبیین سبک زندگی این شهید بزرگوار در سالن مطالعه مرکز برگزار کردند.

مربیان فرهنگی مرکز ضمن آشنایی بیشتر اعضا با شخصیت سردار دل‌ها، داستان زندگی ایشان از تولد تا شهادت را با معرفی کردند و با تهیه طرح استند روی میز از عکس او، یاد و خاطره آن شهید را گرامی داشتند.

در ادامه اعضا ادبی مرکز با موضوع دفاع مقدس و مقاومت با نوشتن داستان زندگینامه شهید سلیمانی، از مکتب و نگرش ایشان، در داستان‌هایشان بهره‌مند شدند. هم‌چنین در برنامه‌ای دیگر با شرکت در فراخوان مشق عشق در قالب شعرنویسی با محوریت «شهید حاج قاسم سلیمانی»، اعضا با نوشتن اشعار مناسب همچون «یاد تو»، «شهید عشق» و «سردار دل‌ها» ارادت خودشان را نسبت به ایثارگری‌های سردار نشان دادند.

* کانون اصلاندوز

باهدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی شخصیت حاج قاسم سلیمانی، برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در کانون اصلاندوز اجرا شد.

در این برنامه باهدف پاسداشت رشادت‌ها و فداکاری‌های سردار سلیمانی و زنده نگه‌داشتن نام و یادش، شخصت بزرگوار ایشان در قالب پخش کلیپ و عکس به همراه توضیحات مربی به اعضا معرفی شد. همچنین در کارگاه کاردستی اعضا با استفاده از کاغذهای رنگی گل‌های زیبایی درست کردند و به سردار سلیمانی تقدیم کردند.

در ادامه اعضا در وصف سردار دل‌ها شعرخوانی کردند. سپس بخشی از وصیت‌نامه ایشان توسط مربی قرائت شد و در کارگاه نقاشی هم اعضا با راهنمایی مربی با موضوع «من و قاسم سلیمانی» نقاشی کشیدند.

* کانون انگوت

گرامیداشت یاد و نام اسطوره جهانی مقاومت در کانون شهرستان انگوت برگزار شد.

در ابتدای این ویژه‌برنامه مربی مسوول مرکز با تسلیت ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، یاد و خاطره‌ی این بزرگ‌مرد قهرمان را گرامی داشت و خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی با شهادت خود موجب تنفر جهانیان از استکبار جهانی و افتخار مسلمانان شد و اتحاد جهان اسلام حاصل این شهادت است.

سپس شخصیت این شهید بزرگوار را با پخش کلیپی برای اعضا نونگاه معرفی نمود. در ادامه فرازهایی از وصیت‌نامه شهید، توسط مهدی احمدی، عضو فعال مرکز قرائت شد. شعرخوانی با موضوع ایثار و شهادت با محوریت سردار سلیمانی اجرا و در پایان سرود حاج قاسم هنوز زنده است توسط اعضا هم‌خوانی شد.

* کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد هم‌زمان با گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، ویژه‌برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی باهدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی شخصیت سردار دل‌ها، برگزار کرد.

کریم اصلانزاده مربی مسوول مرکز ضمن تسلیت ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) و شهادت شهید سلیمانی، یاد و خاطره‌ی این بزرگ‌مرد قهرمان را گرامی داشته و شخصیت این شهید را با اشاره به صفات حسنه‌ی وی ازجمله؛ توجه ویژه به ارزش‌های اخلاقی، ولایت‌مداری، فداکاری، شجاعت و دیگر ویژگی‌های ارزنده او، به اعضا معرفی کرد.

شایان‌ذکر است، تهیه و پخش نماهنگ از زندگی‌نامه ایشان، برگزاری ایستگاه نقاشی با موضوع شهادت سردار سلیمانی و برگزاری کارگاه ادبی «دل نوشته‌ای برای سردار دل‌ها»، معرفی وقایع و ایام، معرفی کتاب با محوریت شناخت شخصیت شهید سلیمانی و بحث در مورد مفهوم ایثار و از خودگذشتی از دیگر فعالیت‌های مرکز بود.

* کانون نمین

در کانون نمین فعالیت‌هایی در راستای گرامیداشت حماسه‌ی نهم دی و روز جهانی مقاومت به شرح ذیل انجام شد.

معرفی شخصیت و معرفی وقایع و ایام (سال‌روز شهادت سردار قاسم سلیمانی از کودکی تا شهادت) به شیوه‌ی پانل دیواری برای اعضا که در قالب پخش فیلم و کلیپ انجام شد.

تهیه‌ی کارت‌پستال: در این فعالیت شرکت‌کنندگان از پیش‌دبستانی نوگلان زهرا، حرف دل خود را برای سردار دل‌ها نوشتند.

برگزاری کارگاه‌های برخط و حضوری خوشنویسی و ادبی برای اعضای کودک و نوجوان که نوشتن متن زیبایی از سخنان شهید سلیمانی در کارگاه برخط خوشنویسی، نوشتن متن ادبی و حرف دل، از برنامه‌های اجرایی به همین مناسبت بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =