ازپوسترجشنواره قصه گویی چله قصه ها ،همزمان با ایام الله دهه فجر رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد،همزمان با چهل وسومین طلوع بهار آزادی از پوسترجشنواره قصه گویی چله قصه ها با حضوردکترغلامحسین دشتی رئیس شورای اسلامی شهر یزد،دکتر قهرمانی مدیرکل اموراجتماعی استانداری ،حجت الاسلام والمسمین صداقت سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری،عبدالحمید فخرالدین معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی،  حجت الاسلام والمسمین اسلامی منش معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی،مهندس میرخلیلی کارشناس فرهنگی کمیته امداد امام خمینی، زارع کارشناس امور اجتماعی استانداری عالیه قوامی سرپرست کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ،اسدالله شکرانه و سید حسین پیغمبری مدیران پیشکسوت کانون رونمایی شد.

عالیه قوامی دراین مراسم ضمن تبریک چهل و سومین بهار انقلاب  ازحمایت همه جانبه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تقدیر نمود وی  بیان داشت؛ جشنواره قصه گویی چله قصه ها دردورهای قبل در شهرستان های  تفت و میبد ودرایام کرونا به صورت مجازی در یزد برگزار گردید. اکنون18 بهمن ماه آئین رونمایی چهارمین پوسترجشنواره قصه گویی چله قصه ها واختتامیه این جشنواره در روز18 تیرماه سالروز درگذشت استاد مهدی آذریزدی و روزملی ادبیات کودک در مکان آرامگاه مهدی آذریزدی برگزار خواهد شد.

سرپرست کانون از مسئولین حاضردر در مراسم به ویژه دکتر دشتی رییس شورای شهر یزد خواستار شد تا به یمن این اتفاق مبارک ،نگاه ویژه ای به مرمت و سامان دهی آرامگاه استاد آذر یزدی داشته باشند.تا جایگاهی در شان استاد و مکان مناسبی برای حضور کودکان و نوجوانان و اجرای برنامه های فرهنگی فراهم شود.

دکترغلام حسین دشتی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و گرامیداشت یاد امام و شهدا بیان نمود ؛ ما به استاد آذریزدی نگاه جهانی داریم و باید فضاسازی مقبره استاد درسطح جهانی ساماندهی شود. وی استاد مهدی آذر یزدی را شخصیتی قرآنی شاعر و نویسنده کودک ونوجوان معرفی کرد که  قلم دردست گرفته و خود را دردنیای کودکی غرق نموده است.

حجت الاسلام و المسلمین صداقت  بیان نمود، ما باید آموزش غیر مستقیم را برای کودکان سرلوحه فعالیت های خود قرار دهیم و بهترین ابزار جهت این آموزش غیرمستقیم قصه و قصه گویی است .در گذشته  قصه‌گویی مادربزرگ‌ها ، پدربزرگ‌ها ، پدران و مادران موجب شکل  گیری تربیت صحیح کودکان در جمع صمیمی خانواده می شد .اما امروزه متاسفانه به دلیل ندانستن ها و جهالت ها به واسطه علم زدگی ها و تکنولوژی زدگی ها که همیشه برای ما به وجود آمده است از اصل فرهنگی خود دور مانده ایم .در اصل نوگرایی به معنی گذشتن از آیین و سنت های قدیمی نیست وضعف ما در جهان شهر یزد روایت فرهنگ به زبان امروز است .که باید با برگزاری چنین جشنواره هایی به بیان روایت های فرهنگی اصیل بپردازیم.

سید حسین پیغمبری مدیرکل سابق کانون پرورش فکری و طراح و ایده پرداز جشنواره چله قصه ها ،نقش قصه را از دیر زمان یادآور شد و قصه‌ها را روشنگر مسیر زندگی دانست. وی بیان نمودقصه ها حاوی راه حل مشکلات در حوزه خانواده و اجتماع می باشند. قصه های بومی ،سنتی در آمیخته با بافت تاریخی و معرفت  انسانی است و باید برای حفظ و حراست از قصه‌ها ی بومی اهتمام ویژه ورزید.

اسدالله شکرانه از مدیران اسبق کانون پرورش فکری و از نویسندگان و پژوهشگران در حوزه حفظ و حراست از لهجه یزدی بیان نمود؛ ما مردم ایران با قصه ها زندگی می کنیم و در سرزمین ما زبان ها و گویش های مختلفی داریم و بنا به نظر  اهل فن، زبان و گویش مرجع معرفت است و ما معرفت خودمان را از طریق زبان و گویش انتقال میدهیم.حال چه زبان وحیانی باشدوچه زبان انسانی. با هردواینها به حقیقت دسترسی پیدا میکنیم و قصه یکی از این ابزارهای توسعه زبانی است.

پایان بخش این مراسم رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره قصه گویی چله قصه ها بود .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =