اعلام اسامی برگزیدگان در بخش داستان‌نویسی

داور چهارمین جشنواره چله قصه‌ها گفت: یکی از اهداف این جشنواره که در داوری هم مورد توجه قرار گرفته توجه به عناصر زیست بوم یزد است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، فاطمه قانع گفت: هیات داوران چهارمین جشنواره چله قصه‌ها در بخش داستان‌نویسی از بانیان امر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بویژه از مدیرکل این مجموعه تشکر می‌کند که بستری برای این حرکت نو بوجود آوردند، باشد که از قلم این نویسندگان قصه‌هایی برآید که بعدها بارها و بارها روایت شود.
داور چهارمین جشنواره چله قصه‌ها گفت: جای خوشحالی است که نتایج داوری آثار سطح کیفی نسبتا خوبی را نشان می‌داد و ما به عنوان داوران بخش داستان‌نویسی بر خود لازم می‌دانیم ضمن تشکر از شرکت کنندگان و تبریک به برگزیدگان نکاتی را یادآوری کنیم.
به گفته قانع: گرایش به بومی‌نویسی در بیشتر آثار به چشم می‌خورد و اساساً یکی از اهداف این جشنواره که در داوری هم مورد توجه قرار گرفته، توجه به عناصر زیست بوم یزد است از نمود عناصر فرهنگی گرفته تا جغرافیایی. 
این داور گفت: سوژه برخی از داستان‌ها از زندگی روزمره مردمان یزدی گرفته شده بود. طبیعی است که چنین موضوعاتی به خوبی می‌توانند نمود فرهنگ و زندگی مردمان این زیست بوم باشند و با توجه به اهداف این جشنواره که زنده نگاه داشتن اصالت مردم ایران است در داوری هم نسبت به موضوعات دیگر از امتیاز بیشتری برخوردار است.
او معتقد است: نکته‌ای که اهمیت دارد این است که نویسندگان هنگام بومی‌نویسی و پرداختن به ادبیات یا لهجه محلی، باید اولویتشان روایت و پیشبرد داستان باشد در واقع لغات و اصطلاحات محلی باید به اندازه کافی و در حدی متعادل و متناسب استفاده شود.
فاطمه قانع ادامه داد: همچنین در برخی آثار به بومی‌نویسی در حد اعلا توجه شده بود اما نویسنده از ساختار درست داستانی غافل شده بود حال آنکه اساس و کیفیت داستان را نمود عناصر داستانی آن رقم می‌زند.
این داور بیان کرد: ضعف در طرح‌ریزی پیوند داستان در سایه کاربرد لغات و زبان قدرتمند نویسنده محو نمی‌شود و به چشم مخاطب حرفه‌ای داستان خواهد آمد.
او اظهار داشت: در اکثر آثار ارائه شده تکیه نویسندگان بر روی خاطرات بوده است طبیعی است که خاطرات یکی از منابع الهام برای داستان‌نویس است اما نویسنده اگر هدفش نوشتن داستان است باید از چهارچوب خاطره  و روایت عبور کرده و با استفاده از تکنیک‌های شخصیت‌پردازی، دیالوگ‌نویسی و فضاسازی و ... به یک طرح داستانی قابل قبول برسد. 
به گفته قانع: برخی افراد شرکت کننده استعداد خوبی در نوشتن دارند و در صورت حمایت و خواندن آثار قوی می‌توانند داستان‌های بهتری بنویسند.
او در پایان گفت: امید است که این حرکت ادامه یابد و در سال‌های آتی شاهد نگارش قصه‌ها و داستان‌های به یاد ماندنی از نویسندگان یزدی باشیم.
هادی حکیمیان، عالیه سلطانی و فاطمه قانع بخش داستان‌نویسی را داوری کردند.
اسامی برندگان در بخش داستان‌نویسی به شرح ذیل است:
1-محبوبه حمیدی رتبه برتر با قصه ماهی عید
2-اشرف ابراهیمی  رتبه برتر با قصه حس ششم
3- فاطمه مامانژاد رتبه برتر با قصه بابا صفر
4-مطهره سادات رکن الدینی و مریم زارع رتبه شایسته تقدیر با قصه کنسرت
5- فرزانه حمامی رتبه شایسته تقدیر با قصه آخوند

جشنواره قصه‌گویی بومی محلی با عنوان "چله قصه‌ها" به یاد پدر ادبیات کودک و نوجوان کشور به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد ویژه علاقه‌مندان به قصه‌گویی و نویسندگی با هدف گسترش قصه‌های بومی و محلی در استان  به مدت سه روز از ۲۱ تیر در مجتمع فرهنگی هنری کانون  برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =