کد خبر: 312474
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۶
بازدید 147
دو نشست ادبی در کانون فارس برگزار شد

تازه‌ترین جلسه‌ی انجمن داستان سروناز با حضور مریم عرب نویسنده و منتقد ادبی از استان اصفهان در شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، عرب در این نشست به تعریف داستان پرداخت و نقشه‌ی نویسنده برای نوشتن داستان را طرح داستانی دانست. او در ادامه ویژگی‌های یک نثر داتسانی خوب را یکدستی،روانی و انتخاب موضوع از محیط اطراف دانست و گفت: نباید در داستان به دنبال اثبات یا نقد نظر باشیم. عنوان داستان یکی دیگر از مواردی بود که این نویسنده به آن اشاره کرد و گفت: یکی از عواملی که به همراه کردن مخاطب کمک می‌کند اسم داستان است و در انتخاب آن باید با حساسیت تصمیم گرفت. اسم باید جذاب و در ارتباط منطقی با فضای داستان باشد.

مربی فرهنگی کانون اصفهان شخصیت‌ها را در داستان به عنوان عناصر کلیدی عنوان کرد که بدون آنها داستانی شکل نمی‌گیرد. این شخصیت‌ها از طریق رفتار و هم از طریق گفتگوها و ویژگی‌های ظاهری به مخاطب معرفی می‌شوند.

او در بخش دیگری از این نشست گفت: نویسنده در طرح داستان به دنبال پاسخ به چرایی‌ها و در پرداخت داستان به دنبال پاسخ به چطور بودن‌هاست و آنچه مهم است این که پرداخت داستان باید در خدمت پیام داستان باشد. عرب داستانی را موفق دانست که لذت ادبی را به خواننده منتقل کند.  

هفتمین جلسه‌ی سلسله نشست‌های آموزشی با محتوای ادبی نیز با حضور سمیه کشاورز، مربی ادبی مراکز شیراز برگزار شد.

بر اساس پیش‌بینی برنامه‌های سال ۱۴۰۰ آفرینش‌های ادبی استان فارس، با هدف بهره‌مندی از تخصص ادبی مربیان، سلسله نشست‌های آموزشی با محتوای ادبی برگزار در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس برگزار می‌شود.

بر این اساس هر یک از مربیان ادبی استان فارس با توجه به تجارب موفق و ارزنده خود، به عنوان کارشناس تخصصی نشست، موضوعی را در راستای فعالیت‌های ادبی کانون انتخاب و در رابطه با آن، با همکاران شرکت‌کننده در نشست به بحث و گفتگو می‌نشیند.

در هفتمین جلسه این نشست سمیه کشاورز  در ارتباط با «طرح‌های ادبی همراه با بازی و ساخت عروسک» ، تجربیات خود را با سایر مربیان در میان گذاشت. این نشست با اجرای طرح‌های خلاق: «جعبه دکمه‌ها»، «من و آقای بادکنک» و «جعبه نگران جادویی» همراه با بازی آغاز و به صورت کارگاهی ادامه یافت.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =