شانزدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد

کارشناس انجمن شاعران نوجوان کانون: در شعر با اندیشه‌ای که شاعر در ذهن خود می‌پروراند مواجه نیستیم بلکه با چیزی که نوشته شده روبه‌رو هستیم و به همین دلیل شاعر باید بسیار تلاش کند تا اثرش به مرحله‌ی پذیرش در نزد مخاطب برسد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، شانزدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون استان با حضور اعضا و علاقه‌مندان، به صورت مجازی، برگزار شد.

کارشناس انجمن در ابتدای این نشست و همراه با نقد آثار اعضا گفت: شناخت وزن و قافیه گام‌های اساسی در سرودن شعر کلاسیک است اما به تنهایی کافی نیست.

نسرین قربانی با بیان این نکته که: سروده‌ای که تنها وزن و قافیه را رعایت کرده باشد، «شعر» نیست «نظم» است، ادامه داد: برای این کار(سرودن شعر) نیازمندهایی از قبیل هنجارشکنی‌ها و به‌کارگیری آرایه‌های بدیعی هم‌چون ایجاز در کلام و... نیاز است تا بتوان یک اثر زیبا ارایه داد.

وی هم‌چنین گفت: در شعر با اندیشه‌ای که شاعر در ذهن خود می‌پروراند مواجه نیستیم بلکه با چیزی که نوشته شده روبه‌رو هستیم و به همین دلیل شاعر باید بسیار تلاش کند تا اثرش به مرحله‌ی پذیرش در نزد مخاطب برسد.

مولف مجموعه شعر «شاعران همیشه‌های ناگهان» سپس افزود: البته شاعر باید به مخاطبان خود هم فضا بدهد تا بخشی از کار کشف راز و رمز معنی را به عهده بگیرند.

اهمیت آغاز شعر در جذب مخاطب، استفاده از تکنیک‌های زیبایی‌آفرینی، وجود منطق و ارتباط محورهای افقی و عمودی شعر دیگر بخش‌های سخنان قربانی در جمع اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بود.

کارشناس انجمن در پایان سخنان خود، سرودن شعر همراه با تلاش و مطالعه‌ی زیاد را بهترین تمرین‌ها برای استحکام و زیبایی اثر یک شاعر دانست و مخاطبان خود را به رعایت آنها توصیه کرد.

گفتنی است نسرین قربانی دانش‌آموخته‌ی دکتری زبان و ادبیات فارسی است که عضویت در هسته مرکزی ادبیات حوزه هنری استان سمنان، انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، رتبه برتر کنگره شعر علوی ساری (سال ۹۰)، رتبه برگزیده شعر دفاع مقدس (در سال‌های ۸۶ تا ۹۰)، داور جشنواره‌های متعدد استانی و ... را در کارنامه‌ی کاری خود دارد. همچنین سه اثر با نام‌های مجموعه شعر یک اتفاق تکراری، مجموعه شعر شاعران همیشه‌های ناگهان و داستان کودک پادشاه و شاخ‌هایش از وی به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =