برگزاری کارگاه نقد و بررسی آثار اعضای انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان

بیست‌وششمین جلسه‌ی انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان با رویکرد نقد و بررسی آثار اعضا برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، کارگاه نقد و بررسی آثار اعضای انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون استان برگزار شد.

در این کارگاه، که به صورت مجازی برگزار شد، کارشناس انجمن، که محور سخنان خود را بر اساس آثار اعضا انتخاب کرده بود، با بیان این نکته که: یک ایده برای تبدیل شدن به داستان نیازمند «مصالحی» است، گفت: گاهی ممکن است ایده‌های بسیار خوبی برای خلق یک داستان داشته باشیم اما باید آگاه باشیم که اگر با عناصر داستان آشنا نباشیم سطح کار ما از «واگویه» فراتر نمی‌رود و در بهترین حالت ممکن است تنها برانگیزاننده‌ی احساس مخاطب باشد.

فاطمه قانع «پیرنگ» را یکی از این مصالح دانست و ادامه داد: پیرنگ همان نقشه داستان ماست؛ هرچه در داستان اتفاق می‌افتد پیرنگ داستان است که همه‌ی این اتفاق‌ها توسط حادثه‌ی اصلی داستان ساخته می‌شود و نویسنده باید قادر باشد آن را در چند جمله بیان کند.

رعایت وحدت‌های سه گانه در داستان کوتاه هم بخش دیگری از سخنان قانع را به خود اختصاص داده بود که در این قسمت برنده‌ی مدال طلای المپیاد ادبی دانش‌آموزی کشور گفت: با توجه به این که در داستان کوتاه با برش کوتاهی از زندگی روبه‌رو هستیم نباید اتفاق‌های مجزا و پراکنده روایت شود و به همین دلیل باید از لحاظ زمان، مکان و عمل داستانی(تمرکز بر روی یک اتفاق اصلی)، وحدت را رعایت کنیم.

کارشناس انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سپس «عنوان» اثر را شناسنامه‌ی اثر خواند که به داستان هویت و شخصیت می‌بخشد و از نویسندگان نوجوان خواست در انتخاب آن دقت کنند.

توصیف صحنه(به جای توضیح آن)، شخصیت‌پردازی، داشتن اتفاق غیر منتظره در داستان، رعایت روابط علی و معلولی، استفاده از زبان معیار، دقت در ویرایش داستان و... دیگر بخش‌هایی بود که این پژوهشگر حوزه ادبیات داستانی، ادبیات کودک و نوجوان و برنده‌ی مدال برنز المپیاد ادبی دانشجویی به آن اشاره کرد.

قانع در این کارگاه، هم‌چنین، داستان‌های تعدادی از اعضای انجمن را نقد کرد و نکته‌هایی را برای بهتر شدن آثار به آنان یادآور شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =