نقد آثار شاعران نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان

کارشناس انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان در کارگاه نقد شعرِ اعضا آثار هنرمندان استان را نقد و بررسی کرد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، هفدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون استان برگزار شد.
کارشناس انجمن، که مطالب خود را با توجه به آثار ارایه شده در این نشست انتخاب کرده بود، وجود «فرم» در غزل را یکی از ضرورت‌های شعری دانست و گفت: فرم یعنی ارتباط بین شکل ظاهری و محتوایی شعر، که هر چه محکم‌تر باشد نتیجه‌ی آن غزلی زیبا و متناسب است.
محمدرضا رستم‌پور ادامه داد: به بیان دیگر هر چقدر برای شروع غزل تلاش می‌کنیم باید این تلاش را برای دیگر بیت‌های شعر نیز به کار ببریم، زیرا پایان شعر همانقدر مهم است که آغاز آن.
صاحب اثر «نام دیگر نیامدن» سپس آشنایی شاعر با وزن، قافیه و ردیف را، که از الزامات شعر کلاسیک است، ضروری دانست و معتقد بود شاعران سبک‌های گوناگون شعری نیز باید با آن آشنایی کامل داشته باشند.
در بخش دیگری از این کارگاه، که به بررسی شعرهای سپید شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص داشت، «ایجاز» را یکی از الزامات آن دانست و گفت: شاعر شعر سپید باید تنها آنچه را که لازم است بیان کند و رسیدن به این نقطه نیاز به تمرین و مطالعه دارد.
شاعر «از زبان زخم‌ها» همچنین آزاد بودن شعر سپید را به معنی رهایی از قید و بند  شعری ندانست و گفت: سپید سرایان نیاز به کوشش و مهارت بیشتری دارند تا بتوانند شعر بدون وزن، قافیه و ردیف را به گونه‌ای بسرایند که مورد قبول مخاطب قرار گیرد و در خاطر او بماند.
گفتنی است محمدرضا رستم‌پور معاون فرهنگی کانون استان ایلام و تهیه‌کننده و نویسنده برنامه‌های رادیویی و کارشناس برنامه‌های ادبی صدا و سیمای مرکز ایلام است که جایزه بهترین تهیه‌کننده رادیو، برترین شاعر استان ایلام در سال ۱۳۹۲ و برگزیده جشنواره‌های متعدد شعر کشوری و منطقه‌ای است و از وی آثاری چون از زبان زخم‌ها، نام دیگر نیامدن، لانه‌ویز، ضیافت زخم و یادگاری با پلنگ مرده منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =