تحریک قدرت تحلیل و قوای شناختی کودکان با بازی «طوطی و بقال»

اولین نشست تخصصی با طراحان اسباب‌بازی در نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با حضور عماد ارغند طراح بازی «طوطی و بقال» برگزار شد.

به گزارش اداره‌ کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون،  اولین نشست تخصصی با طراحان اسباب‌بازی در نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی عصر امروز با حضور عماد ارغند طراح بازی «طوطی و بقال» محصول مشترک شرکت دواره خانه طراحی ایده با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در غرفه شورای نظارت بر اسباب‌بازی در نمایشگاه حاضر شد و درباره این بازی، ایده و ویژگی‌های آن توضیح داد.

عماد ارغند با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین بهانه‌های شکل‌گیری نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی بر محور طراحی بازی و اسباب‌بازی و استعدادیابی در این حوزه است، عنوان کرد: خوشبختانه در این جشنواره همکاران زیادی هستند که به عنوان طراح و ایده‌پرداز بازی‌های نوآورانه و خلاق فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: بازی «طوطی و بقال» ذیل پروژه «میز طراحی و میز بازی‌های ایرانی» تهیه و تولید شده است.

ارغند گفت: ما در طول سال چند برنامه طراحی و ایده‌پردازی در حوزه بازی‌های نوآورانه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تعریف کرده‌ایم که رویداد ملی ایده آزاد به عنوان خروجی این برنامه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی برگزار شد. این رویدادهای بزرگ، منجر به تولید محصولاتی شد که می‌توان از آن به عنوان محصولات ایرانی در ایده پردازی یاد کرد.

ارغند درباره رویداد ملی ایده آزاد بیان کرد: این رویداد با حمایت از برترین شرکت‌های حوزه ایده‌پردازی و طراحی اسباب بازی، سعی دارد تا آثار را به سمت تولید انبوه هدایت کند و زمینه‌ای به وجود بیاورد تا تولیدات ایرانی و البته نوآورانه، در بازار اسباب‌بازی‌ها گسترش یابد.

او ادامه داد: در راستای این تولیدات، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حمایت‌های قابل توجهی انجام داده است که از آن جمله می‌توان به بازی‌هایی مثل «شوآن»، «سفالگر»، «آتش نشان»، «باغ فارسی» و بازی‌های دیگری که در غرفه کانون عرضه می‌شود، اشاره کرد.

طراح بازی «طوطی و بقال» درباره این بازی عنوان کرد: بازی «طوطی و بقال» براساس یکی از حکایت‌های دفتر اول مثنوی طراحی شده است که به روایت این داستان مشهور می‌پردازد و قصد دارد با محوریت قراردادن این حکایت، آموزه‌های اخلاقی مدنظر مولانا را به مخاطبان کم و سن و سال خود ارائه دهد.

او با بیان اینکه دو تا ده نفر به صورت همزمان می‌توانند «طوطی و بقال» را بازی کنند، گفت: منطق قیاسی و قدرت تحلیل کودکان در این بازی پرورش پیدا می‌کند و قوای شناختی آن‌ها تقویت می‌شود.

ارغند با اشاره به استقبال مخاطبان از بازی «طوطی و بقال» گفت: در بررسی اسباب‌بازی‌های شناختی تجربه‌های جالبی را داشتیم، به عنوان مثال در تعطیلات نوروز 1401 در «پردیس مغز من» موزه علوم‌شناختی باغ کتاب تهران چندین جلسه بازی برگزار شد و برای بازدیدکننده‌ها میز بازی اختصاص دادیم که بازی «طوطی و بقال»، با بازخوردهای مثبت و منفی همراه بود که ارزیابی این بازخوردها، در ادامه مسیر تولید و ایده‌پردازی بازی‌ها برای ما اهمیت دارد.

او با روایت قسمتی از حکایت «طوطی و بقال» از مثنوی مولانا به وجوه آموزشی این بازی برای کودکان و کسانی که این بازی را انجام می‌دهند، اشاره کرد و توضیح داد: بازی «طوطی و بقال» آموزش‌دهنده این نکته است که نباید پدیده‌های مشابه به هم را با علت‌های مشابه بررسی کرد. این بازی به کودکان آموزش می‌دهد که علت و معلول هر پدیده‌ای، می‌تواند با پدیده دیگر متفاوت باشد.

ارغند در پایان با اشاره به اینکه بازی «طوطی و بقال» در زمان 15 دقیقه‌ای انجام می‌شود، اظهار کرد: بازی براساس حکایت تصویرسازی شده است و فضای بازی، بازیکن‌ها را در یک چهارسو قرار می‌دهد تا با کارت‌ها و تاس‌ها در بازار حرکت کنند و با مقایسه شرایط بازی، بتوانند امتیاز دریافت کنند.

در راستای آشنایی مخاطبان کودک و نوجوان و خانواده‌هایشان با سرفصل‌های مهم آموزش‌های شهروندی هرکدام از روزهای نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ارتباط با این موضوع‌ها نامگذاری شده است. براین اساس، امروز (روز چهارم نمایشگاه) به نام «آداب شهروندی» نام‌گذاری شده است.

نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی مصادف با ایام ماه رمضان از ۲۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران در چهارمین روز این نمایشگاه با شعار «آداب شهروندی» برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =