محصولات شرکت‌های خلاق کیفیت بالایی دارند/ رشد نامتوازن صنعت بازی و اسباب‌بازی

صدیقه توکل مدیر توسعه صنایع فرهنگی و خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از برپایی نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی سخن گفت.

به گزارش اداره‌ کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، صدیقه توکل مدیر توسعه صنایع فرهنگی و خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حضور در نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی درباره تاثیر و کیفیت این صنعت گفت: صنعت اسباب‌بازی یکی از جذاب‌ترین صنعت‌های روز دنیا است. من در چند دوره‌ای که در نمایشگاه حضور داشتم، به اندازه امروز درگیر کیفیت شرکت‌های خلاق و صنعت اسباب‌بازی نبودم، اما در نمایشگاه فعلی با یک دیدگاه جدیدتر حضور پیدا کردم. معتقدم که تولید بازی و سرگرمی‌های ایرانی حجم  کوچکی از بازار کلی کشور ما را درگیر خود کرده است و این حجم از تولیدات قابل افزایش است.
او ادامه داد: این مسٲله با وجود فعال بودن این صنعت ظرفیت‌های کلی این صنعت را نشان می‌دهد که نباید از آن غافل شد و برای این مهم، باید زیرساخت‌هایی که فعالیت تولید کننده‌ها را تسهیل می‌کند - مانند طراحی، تولید، بسته بندی، توزیع و بازایابی- را فراهم کرد.
توکل با اشاره به بازدید خود از نمایشگاه بیان کرد: یکی از ویژگی‌هایی که نظر من را در بازدید از غرفه‌ها به خود جلب کرد، افزایش تولید محصولات و بازی‌های رومیزی است. اینکه تولید این بازی‌ها برای ما آسان‌تر است، به سرمایه فکری و انسانی نیاز دارد تا ابزارآلات پیچیده صنعتی. نکته دیگری هم که در سطح تولید بازی‌ها وجود دارد این است که کیفیت آن‌ها مانند کمیت‌شان در مقایسه با سال‌های گذشته رشد صعودی داشته است.

او افزود: ما نیازمند این حجم از پیشرفت در تمامی حوزه‌ها هستیم و نباید تک‌بعدی و صرفا در حوزه بازی‌های رومیزی پیشرفت کرد و سایر حوزه‌های تولید بازی و اسباب‌بازی را رها کرد. این رها کردن حوزه‌های مختلف، منجر به توسعه نامتوازن می‌شود که ضررهای خود را دارد.
مدیر توسعه صنایع فرهنگی و خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: یکی از دلایلی که توازن در صنعت بازی و اسباب‌بازی در شرایط حاضر را تحت‌الشعاع قرار داده‌ است، گران بودن مواد اولیه و تسهیلات خط تولید و... است که برای ایجاد ثبات در عرضه محصولات باکیفیت در تمامی حوزه‌های تولید بازی و اسباب‌بازی باید به رفع آن‌ها توجه کرد.
توکل ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که به نامتوازن کردن صنعت بازی و اسباب‌بازی دامن می‌زند، نیاز روز جامعه است و بازی‌های ترند بازار است و همه این‌ها بخشی از فاکتورهای توسعه متوازن این صنعت است که بسته به میزان مخاطب و البته سرمایه‌گذار متغیر است.
او با اشاره به این نکته که بخش سرمایه‌گذار خصوصی و البته حاکمیتی بسیار موثر است، اظهار کرد: شناسایی خلاهای موجود در صنعت بازی و اسباب‌بازی وظیفه حوزه حاکمیتی است و در بخش سرمایه‌گذاری هم جا نماندن از نیازهای روز بازار و جامعه مطرح است تا بتوان مانع ایجاد شکاف بزرگ بین وضعیت بازار داخلی و خارجی شد.
کارشناس حوزه صنایع فرهنگی با اشاره به تعریف و کیفیت شرکت‎های خلاق عنوان کرد: شرکت‌های خلاق به شرکت‎هایی اطلاق می‌شود که محصولات آن‌ها حاصل تبادل نظرها و دادوستدهای فکری است و این دادوستدهای فکری، می‌تواند جنبه مادی هم داشته باشد. درست مانند صنعت اسباب‌بازی که بحث مالکیت معنوی در آن بسیار مطرح است.
مدیر توسعه صنایع فرهنگی و خلاق افزود: شرکت‌های خلاق یک ویژگی بسیار مهمی که دارند شکل‌گیری آن‌ها مبتنی بر منابع انسانی، بومی و فکری است. حجم کم سرمایه برای تاسیس این شرکت‌ها توازن جنسیتی در حضور فعالان این شرکت و شرایط حضور تمام طبقه‌های اجتماعی، از نکات دیگری است که در حوزه شرکت‌های خلاق مطرح است.
توکل در پایان عنوان کرد: یکی از تفاوت‌هایی که شرکت‌های خلاق با شرکت‌های دانش بنیان دارند، پشتوانه علمی است و اگر یک شرکت‌طرح و ایده‌ای برای تولید یک بازی و یا اسباب‌بازی دارد، می‌تواند با ثبت مالکیت معنوی آن به یک شرکت خلاق تبدیل شود و اگر از نظر کیفی با مشکلی رو به رو باشند با کمک پارک‌های علم و فناوری مشکل کیفی و فنی آن‌ها رفع می‌کنیم و این نکته، نشان دهنده این است که تمام محصولات شرکت‌های خلاق از کیفیت محصول بالایی برخوردارند.
نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی مصادف با ایام ماه رمضان از ۲۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

هشتمین روز از نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی با عنوان «آپارتمان نشینی» نام‌گذاری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =