ویژه برنامه‌های هفته جهانی نجوم

مراکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌ها به مناسبت هفته جهانی نجوم ویژه‌برنامه‌های متنوعی را برگزار کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این ویژه برنامه‌ها با هدف پرداختن به اهمیت نجوم و ترغیب و آشنایی اعضا و خانواده‌ها به دانش نجوم برگزار شد.

ویژه برنامه‌های هفته جهانی نجوم در کرج

اعضای انجمن نجوم کانون پرورش فکری استان البرز با اجرای برنامه‌های مختلف، «هفته جهانی نجوم» را گرامی داشتند.

این اعضا از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ویژه برنامه‌های هفته نجوم را با شعار «نجوم و توسعه پایدار» اجرا کردند.

اعضای انجمن نجوم کانون استان البرز در برنامه‌ای درباره موضوع‌هایی مانند «علت نامگذاری هفته جهانی فضا و نجوم»، «ماموریت کرو ۴ ناسا»، «نظریه نی می سیس» و «ماموریت‌های آپولو ۱۳» صحبت کردند. همچنین «نماهنگ» ی با هدف معرفی هفته جهانی فضا و نجوم پخش شد.

مرکز نجوم کانون استان البرز در حال حاضر به صورت حضوری و مجازی به کودکان و نوجوانان خدمت‌رسانی می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در برنامه‌ها و فعالیت‌های حضوری این مرکز با شماره ۰۲۶۱۳۲۸۲۰۹۰۹ تماس بگیرند و برای عضویت در گروه مجازی انجمن از طریق نشانی https://alborz.kpf.ir/gwan اقدام کنند.

سفر اعضای انجمن نجوم استان تهران به سوی ماه

تعدادی از اعضای انجمن نجوم استان تهران اقدام به ثبت‌نام خود در سفر به سوی ماه کردند تا جزو جویندگان و کاوشگران این سفر فضایی باشند. اسامی ثبت‌نام شوندگان در یک درایو فلش به ماه فرستاده و آرزوی سفر به ماه و کشف مجهولات تنها قمر زمین به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.

طبق آخرین اخبار ارسالی از ناسا، مقرر شده بود که فضاپیمای orion در اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ به سمت ماه پرتاب شود که این سفر تا مرداد به تعویق افتاده است.

طبق خبری که سازمان ناسا حدود آبان ۱۴۰۰ در صفحه‌ رسمی خود منتشر کرد، افراد علاقه‌مند به کاوشگری در فضا و نجوم می‌توانند با ثبت‌نام خود، در سفر به ماه همراه آرتمیس ۱ باشند.

آرتمیس ۱ با موشک sls و فضاپیمای orion با ماموریت سفر به دور ماه برنامه‌ریزی شده است. آرتمیس ۱ نخستین پرواز سامانه‌ پرتاب sls موشک جدید و عظیم ناسا خواهد بود که این آژانس برای فرستادن فضانوردان به ماه و دیگر مقاصد اعماق فضا در حال توسعه‌ آن است.

همچنین انجمن تخصصی نجوم استان تهران در روزهای پایانی هفته‌ جهانی نجوم، نشستی مجازی با موضوع سیاهچاله‌ها در بستر پرتال کانون با حضور سرپرست اداره‌کل کانون استان تهران، اعضا و مربیان مراکز نجوم این استان برگزار و در خصوص مباحث علمی بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.

سیدعلی حسینی در ابتدای این وبینار گفت: با توجه به این‌که امسال سال جهانی علوم پایه برای توسعه پایدار است، فرصت بسیار مناسبی فراهم آمده تا به اهمیت علم نجوم برای رشد و توسعه‌ کشور پرداخته شود.

وی با توجه به وجود سه مرکز علمی کانون استان یعنی رصدخانه‌ دماوند، رصدخانه‌ زعفرانیه و مرکز علوم که از امکانات و تجهیزات نسبتا مجهزی برای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان بهره‌مند هستند، به فعالیت‌های علمی مراکز در دوران شیوع کرونا و تداوم آن پس از عادی شدن اوضاع اشاره کرد.

در بخش دیگری از این نشست، کتاب‌های «سیاه‌چاله راهنمای بقا» از انتشارات هفت‌ونیم ویژه اعضای پیشرفته‌ و «سیاه‌چاله چیست؟» از نشر مهاجر ویژه اعضای مبتدی انجمن نجوم برای علاقه‌مندان به مباحث نجومی به ویژه سیاه‌چاله‌ها معرفی شد. پایان‌بخش این وبینار نیز پرسش و پاسخ اعضا پیرامون سیاه‌چاله‌ها بود.

بزرگداشت هفته‌ نجوم در مراکز رصدخانه‌ زعفرانیه، رصدخانه‌ نجوم دماوند و مرکز علوم از بخش‌های این ویژه‌برنامه‌ بود که با هدف ترغیب و آشنایی اعضا و خانواده‌ها به دانش نجوم و ضرورت توجه به گسترش آن در جامعه اجرا شد.

برنامه‌هایی مانند رصد خورشید، دیدن لکه‌های خورشیدی و شراره‌های اطراف آن با استفاده از تلسکوپ‌های خورشیدی، رصد ماه و تماشای چاله‌ها و اقیانوس‌های مطرح آن و همچنین بازدید از آسمان‌نمای مجازی (پلانتاریوم) از دیگر قسمت‌های جذاب این ویژه‌برنامه بود که شگفتی‌های آسمان شب، صور فلکی و افسانه‌های این مجموعه از ستاره‌های دور و نزدیک به زمین را همراه با تصاویر واقعی با همراهی مربی متخصص نجوم برای کودکان، نوجوانان و علاقه‌مندان بازگو می‌کرد.

مشخص کردن سن و وزن در سیارات مختلف، عکاسی با فضانوردان، بازی و مسابقه با سیارات، آشنایی و نحوه‌ کار با انواع تلسکوپ و میکروسکوپ، آشنایی با منابع نجومی و زیستی، عرضه‌ منابع تخصصی نجومی و زیستی، کارگاه نقاشی و کاردستی نجومی و زیستی، قصه‌گویی علمی و... بخش‌هایی از برنامه‌های متنوع این رویداد علمی در هفته‌ نجوم بود.

رصد ماه همراه با کودکان و نوجوانان خراسان شمالی

همزمان با فرارسیدن «شب یوری» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همراه انجمن نجوم هفت آسمان بجنورد برنامه شب رصد ماه برای کودکان و نوجوانان را برگزار کرد.

در این شب دومین جلسه انجمن نجوم کانون پرورش فکری و انجمن هفت آسمان تشکیل و درباره مسایل نجومی بحث و گفت‌وگو شد.

علاوه براین، برنامه رصد ماه برای نجوم آموزان کودک کانون پرورش فکری و انجمن نجوم مدرسه فرزانگان بجنورد به همراه خانواده‌هایشان -که بیش از ۶۰ نفربودند- برگزار شد.

برگزاری کارگاه یک جلسه‌ای «آسمان آبی» در مرکز مجتمع کانون و مرکز یک اسفراین از دیگر برنامه‌های هفته جهانی نجوم بود. دراین کارگاه ۲۰ نفر از اعضای فعال ضمن آموزش کلی منظومه شمسی زیر چتر آسمان رفتند و با بعضی صورت‌های فلکی آشنا شدند.

در مرکز یک اسفراین نیز کارگاهی با هدف آشنایی کودکان با ستاره‌شناسی و نجوم برای مخاطبان گروه سنی زیر ۱۲ سال برگزار شد.

بازدید از رصدخانه دانشگاه یاسوج در کانون استان کهگیلویه و بویراحمد

به مناسبت بزرگداشت هفته جهانی نجوم، ایجاد شور و نشاط جمعی در نوجوانان مراکز و افزایش اطلاعات علمی و عمومی آن‌ها، جمعی از اعضای فعال کانون پرورش فکری یاسوج از رصدخانه دانشگاه بازدید کردند.

همچنین در راستای تکمیل روند بازدید و آشنایی بیشتر با صورت‌های فلکی، خورشید و سیارات منظومه شمسی، اعضا در محل آسمان‌نما حاضر و از نزدیک با نحوه کار تلسکوپ آشنا شدند.

برگزاری سخنرانی‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی، رصد آسمان شب و نمایشگاه و سینما نجوم از برنامه‌های این همایش بود.

«نگهبان آسمان» ویژه‌برنامه هفته نجوم در کانون رشت

مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رشت با برگزاری ویژه‌برنامه «نگهبان آسمان»، پذیرای آینده‌سازان علاقه‌مند به علم نجوم شد.

این ویژه‌برنامه در آخرین روز از هفته جهانی نجوم صورت‌گرفت و طی آن کودکان و نوجوانان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف «مرکز علوم و نجوم» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر رشت، بیش از پیش با شگفتی‌های جهان خلقت و عظمت خالق هستی آشنا شدند.

این مرکز مجهز به اتاق بازی، پلانتاریوم دیجیتال(آسمان‌نما) است و درسایه ایجاد زیرساخت‌های مناسب آموزشی و حضور مربیان آگاه، از حضور و همراهی دوستداران دانش و آگاهی استقبال‌ می‌کند.

قصه‌گویی، معرفی کتاب‌های علمی و برپایی کارگاه نقاشی با محوریت نجوم، نیز از دیگر فعالیت‌های صورت‌گرفته در ویژه‌برنامه «نگهبان آسمان» بود.

رصد ماه با تلسکوپ و افلاک‌نمای آسمان شب در کانون استان مرکزی
انجمن ستاره‌شناسی دلیجان با همکاری کانون پرورش فکری شهرستان دلیجان به مناسبت روزجهانی نجوم ویژه برنامه‌ای برگزار کرد.
در این برنامه که در روز بیستم و بیست و یکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در بوستان فجر شهرستان دلیجان برگزارشد، اعضای انجمن در غرفه‌های علمی شامل موضوعات سیارات منظومه شمسی( اجرای سرود سیارات توسط اعضای کانون) کمربند حیات، معرفی دانشمندان ایرانی، اجرام مسیه، سازه‌های نجومی و تلسکوپ جیمز وب اقدام به ترویج و آموزش ساده این علم جذاب برای بازدیدکنندگان کردند.
رصد ماه با تلسکوپ و افلاک‌نمای آسمان شب از دیگر برنامه‌های این دو روز بود.
هم چنین ویژه برنامه آسمان نمای بادی و توضیحات درباره آسمان شب با اجرای پیمان اکبری مربی کتابخانه سیار روستایی اراک، به میزبانی مرکز فرهنگی هنری شماره۷ اراک به مناسبت هفته نجوم برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =