بزرگداشت روز فردوسی با ویژه‌برنامه «از تابران تا سیستان»

ویژه‌برنامه پاسداشت روز ملی زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی «از تابران تا سیستان» به همت کانون استان خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این برنامه با حضور نمایندگان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی، میراث فرهنگی، کارشناسان، مربیان و اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری و دانش‌آموزان این استان اجرا شد و همزمان مسوولان کانون استان سیستان و بلوچستان در کوه خواجه این استان، برنامه را به‌صورت زنده از طریق فضای مجازی دنبال می‌کردند.

«از تابران تا سیستان» با هم‌اندیشی میان کانون خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اجرا شد و با حضور نقالان و شاهنامه‌پژوهان دو استان و کشورهای فارسی زبان (آذربایجان و ترکمنستان) همراه بود.

ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی در این برنامه از پاسداشت زبان فارسی و بازیابی هویت تاریخی زبان، همچنین بازیابی هویت اسلامی برای کودکان امروز با ابزارهای جدید سخن گفت و تأکید کرد شناخت اسطوره‌ها، حماسه‌ها و اسوه‌ها از طریق شعر، ادبیات و هنر می‌تواند مفید فایده باشد.

زره‌ساز همچنین از اجرای تئاتر «افسانه ضحاک ماردوش» در طول هفته هنر و ادبیات حماسه خبر داد.

معصومه هادی مدیرکل کانون پرورش فکری استان سیستان و بلوچستان نیز در ارتباط زنده با برنامه از نقش سیستان و بلوچستان در خلق شاهنامه و دلایل انتخاب فردوسی از رستم به عنوان قهرمان سیستانی شاهنامه سخن گفت و ادامه داد: سیستان سرزمین اساطیر و مردمان شجاع و غیور است و مردم سیستان به استناد تاریخ، مشهور به اطاعت از ولایت هستند.

همچنین حجه‌الاسلام باقری نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی با اشاره به اینکه فردوسی در یک بزنگاه، مسیر تاریخ ایران را در راه درست قرار داد، افزود: قرآن و احادیث در شاهنامه و اسطوره‌هایش اثرگذار بوده و از تجسم عینی حماسه و اسطوره عاشورای حسینی یاد می‌کند.

اجرای زنده نقالی ابوالفضل عمارلو عضو کارگاه نمایش مرکز فرهنگی هنری شماره یک نیشابور، نقالی سحر کیخاجوان عضو مرکز فرهنگی هنری شماره یک زابل، پخش نماهنگ معرفی فردوسی، شاهنامه‌خوانی نرگس محمدآوا از جمهوری آذربایجان، شعرخوانی دفاع مقدس از سوی علیرضا مهرداد، اثرخوانی آتنا نوری عضو مرکز توس و شاهنامه‌خوانی قووات بایرام کلدی‌یف و آزاد رجبوف از زبان‌آموزان فرهنگی در ترکمنستان از بخش‌های این برنامه بود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =