کد خبر: 314698
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
برگزاری چهلمین نشست انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز

چهلمین نشست انجمن شاعران نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز، روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، چهلمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز با موضوع نقد و بررسی آثار نوجوانان و با حضور اصغر رضایی گماری، شاعر و منتقد ادبی خوزستانی، اعضا و مربیان ادبی مراکز کانون اهواز، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

رضایی گماری در این نشست گفت: آثار ادبی تأمل برانگیزی که نگاه متفاوتی به پدیده‌ها و رویدادهای اطراف دارند اگر با ترکیب‌های تازه و بدیع و قدرتمند همراه شوند به موفقیت نزدیک‌تر هستند.

او پرهیز از تشبیهات تکراری و کلیشه‌ای که چیزی به شعر اضافه نمی‌کند را در شعر سرایی ضروری دانست و افزود: توضیح دادن مخاطب را از محتوا و زیبایی‌های شعر دور می‌سازد شاعران نوجوان باید سعی کنند در آثارشان به توصیف بپردازند و از کاربرد صفت به‌صورت مستقیم بپرهیزند زیرا ارزش‌گذاری و قوت اثر به این مورد بستگی زیادی دارد.

این شاعر و منتقد ادبی با اشاره به اینکه شاعر باید بهترین شکل استفاده از آرایه‌ها را یاد گرفته و با شروع و پایان قدرتمند و ترکیبات جدید، حتی در حین اغراق، محکم و گویا حرف خویش را بزند، بیان کرد: ردیف ابداع ما ایرانی‌ها در شعر کلاسیک است.

ایشان در ادامه توضیح داد: ۹۰ درصد آثار حافظ ردیف دارند. ردیف‌هایی که فعل هستند و سلامت زبان را بالا می‌برند. اما در آثار مولانا ردیف‌ها گفتاری و صمیمی هستند و احساسات مخاطب را تحریک می‌کنند.

او در پایان به بر این نکته تأکید کرد که، دست‌کم نگرفتن مخاطب و در نظر گرفتن او به‌عنوان دانای کل را در نوشتن مهم دانست و نوجوانان شاعر خوزستانی را به مطالعه و تمرین بیشتر در باب شعر و قالب‌های مختلف آن دعوت کرد.

بر اساس این گزارش، نیلوفر محسنی، ابوالفضل روشن افشار، سوفیا رضایی و فاطمه نصیری اسفندی، از جمله اعضای انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خویش در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی توسط محدثه الماسی نماینده‌ی این انجمن برگزار شد و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا،  به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =