برگزاری کارگاه نقد و بررسی آثار اعضای انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان

بیست‌وهفتمین جلسه‌ی انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان با رویکرد نقد و بررسی آثار اعضا برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، بیست‌وهفتمین جلسه‌ی انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون استان برگزار شد.

در این کارگاه مجازی، که به نقد و بررسی آثار اعضا اختصاص داشت، کارشناس انجمن با بیان این نکته که زبان نوشتاری ساده و صمیمی می‌تواند خواننده را جذب اثر کند، گفت: البته این زبان صمیمی تا هنگامی که در خدمت انتقال اندیشه به مخاطب باشد و روایت داستان را با یکنواختی، ملال‌آور نسازد پذیرفته است.

مرتضی حاتمی سپس عنوان کرد: «واژه» ابزار نوشتن است و هرچقدر انتخاب واژه‌ها هنرمندانه باشد و با دقت بیشتری انجام شود، اثربخشی داستان را بیشتر خواهد کرد و در نتیجه به ماندگاری اثر ما کمک می‌کند.

نویسنده‌ی داستان بیمارستانی در باغچه در ادامه در خصوص یکی از رسالت‌های نویسندگان گفت: نویسنده وظیفه دارد به غنای زبان در قالب داستان کمک کند به همین خاطر استفاده از زبان عامیانه، به جز نوشتن گفت‌وگوها، شایسته نیست.

وی هم‌چنین توجه به عناصر داستان را از ضرورت‌های یک اثر خوب دانست و رعایت آن را نشانه‌ی توانمندی نویسنده عنوان کرد.

مولف سوت اسرار آمیز با بیان این نکته که بسیاری از موضوع‌ها تکراری هستند، گفت: خلاقیت در انتخاب موضوع بسیار مهم است بنابراین نویسنده با توجه به دنیای پیرامون خود، می‌تواند موضوع‌های تازه‌ای بیابد و آن را دست‌مایه‌ی یک داستان خوب قرار دهد.

شروع داستان، به سبب اهمیت آن در تشویق مخاطب به خواندن اثر، ویرایش داستان به دلیل افزودن بر زیبایی و قدرت داستان دیگر بخش‌های سخنان حاتمی در جمع اعضای انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بود و در پایان با معرفی چند کتاب به حاضران، از آنان خواست بسیار مطالعه کنند تا برای نوشتن آماده‌تر شوند.

گفتنی است مرتضی حاتمی کارشناس آموزش و پژوهش کانون ایلام، نویسنده، منتقد، روزنامه‌نگار و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است که از وی تاکنون 60 عنوان کتاب در حوزه‌ی ادبیات کودک، نوجوان و بزرگسال منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =