معاون فرهنگی کانون گیلان در«آیینه زندگی»

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان میهمان برنامه زنده رادیویی «آیینه زندگی» شبکه استانی باران شد و درباره اهمیت مأنوس‌سازی کودکان با کتاب برای مخاطبان صحبت‌کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این حرکت فرهنگی و اجتماعی، در ادامه تعامل و همکاری‌های مشترک صدا و سیمای مرکز گیلان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برای بهره‌گیری از سرمایه‌های انسانی این مجموعه جهت ارتقای آگاهی‌های نسل کودک، نوجوان و خانواده‌ها صورت‌گرفت.

برهمین اساس نیر خدیجه‌تقی‌پور، معاون فرهنگی کانون گیلان صبح روز شنبه، ۷ خرداد ۱۴۰۱ میهمان  برنامه‌زنده رادیویی «آیینه زندگی‌» شد و به پرسش‌های مجری و مخاطبان این برنامه زنده رادیویی در ارتباط با اهمیت کتاب‌خوانی برای کودکان در سنین پایین و تاثیر آن بر استمرار همنشینی این گروه سنی با «یار مهربان» سخن‌گفت.

معاون فرهنگی کانون استان گیلان در این برنامه از اهمیت کتاب‌خوانی برای شنوندگان صحبت‌کرد و بدو تولد را نقطه‌ آغازی برای ایجاد محرک‌های بیرونی، زبان‌آموزی و اُنس با کتاب عنوان‌کرد.

تقی‌پور در توضیح این سخنان گفت: زبان‌آموزی یک فرآیند جهانی است و به تبع، بسترهای مناسبی برای علاقه‌مندسازی خردسال به مطالعه و کتاب‌خوانی فراهم‌می‌کند.

او اضافه‌کرد: الگوپذیری از والدین کتاب‌خوان، مشاهده برنامه‌های مختلف، دراختیاربودن کتاب‌های با تصاویر رنگی، جذاب و کم‌حجم و فایل‌های صوتی نیز نقش به‌سزایی به‌عنوان محرک‌های بیرونی و فراهم‌سازی زمینه‌های هم‌نشینی فرزندان با کتاب دارد.

این فعال عرصه فرهنگ در عین‌حال، گستره‌ی مطالعه را فراتر از کتاب‌های کاغذی دانست و با اشاره به فن‌آوری‌های روز و تفاوت‌های کودکان و دیروز و امروز اظهارکرد: مطالعه، متمرکزشدن و درک موضوع است و وابسته به نیازها و اهداف مشخصی است که بخشی از آن به واسطه فایل‌های صوتی، کتاب‌های الکترونیکی و حضور هدف‌مند و مدیریت‌شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حاصل‌ می شود.

این مسئول فرهنگی در عین‌حال، حضور خردسالان در مهدهای کودک و مجموعه‌های فرهنگی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان را گامی‌بلند برای اٌنس و الفت با کتاب قلمدادکرد و با بیان‌این‌که وجود بیش از ۴۰۰ هزارکتاب در کتاب‌خانه‌های این مجموعه و بررسی کتاب از منظر ظاهری و محتوایی توسط کارشناسان خبره، امکانی مناسب برای علاقه‌مندسازی آینده سازان با مطالعه و کتاب‌خوانی محسوب‌می‌شود، افزود: اجرای فعالیت‌های خلاقانه و هدف‌مند نیز از دیگر برنامه‌هایی است که نقش به‌سزایی در نیل به اهداف دارد.

خدیجه تقی‌پور در این میان تجربه خود به عنوان مربی کانون پرورش فکری و ایفای نقش مادر در فرزندپروری را خاطرنشان‌کرد و با مهم‌برشمردن آموزش‌های غیرمستقیم  این مجموعه در تربیت نسلی پرسشگر گفت: هر مخاطب با توجه به ویژگی‌ها و تربیت فردی و اجتماعی، نیازمند دریافت آموزه‌های ویژه‌ای است و مراکز فرهنگی هنری کانون یاری‌گر کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها برای دست‌یابی به این آموزش‌ها است.

اهمیت ایجاد پیوند میان‌نسلی و ارتباط مادربزرگ‌ها، پدربزرگ‌ها و والدین با کودک،  از دیگر موضوع‌هایی بود که در صحبت‌های کارشناس برنامه به آن اشاره‌شد و وی با مهم‌توصیف‌کردن رشد عاطفی کودک در سایه ارتباط  سه نسل از یک خانواده افزود: قصه‌گویی و کتاب‌خوانی از جمله این پل های ارتباطی است که می تواند به رشد تخیل و تجسم خردسال کمک‌کرده و  پاسخ‌گویی نیازهای اساسی فرزندان باشد.

پاسخ‌ به پرسش‌های شنوندگان برنامه و پیشنهاد به پدرها و مادرها برای جلب‌نظر فرزندان به محیط پیرامون، جستجوگری و یافتن پرسش‌ها، از دیگر مواردی بود که در صحبت‌های معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان  استان گیلان به آن پرداخته‌شد.

 گفتنی‌است، برنامه «آیینه‌زندگی»  که از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰:۳۰ به مدت ۴۳ دقیقه از صدای مرکز گیلان پخش‌می‌شود،  به  مسایل مختلف زن و خانواده می‌پردازد. بسته‌های گزارشی در خصوص اشتغال، نکات خانه‌داری، تغذیه درخانواده، روان‌شناختی و جامعه‌شناسی درخصوص ارتباط بین اعضای خانواده، فرزندپروری‌، عفاف و حجاب، دانستنی‌های کرونایی، موج مثبت، مطالب روان‌شناسی، گیاهان‌دارویی، خبرهای‌خانواده، آشپزی، معرفی‌کتاب، گفت‌وگوی کارشناسی، پیام و پیامک، بخش‌های مختلف برنامه را تشکیل می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =