نگاهی به شخصیت و سیمای ادبی حضرت امام(ره) در کانون سمنان

اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان در ویژه‌برنامه‌ی مجازی «مسافر شهر ادب» هم‌زمان با سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران با شخصیت، آثار و سیمای ادبی حضرت امام‌خمبینی(ره) آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کازشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری یازدهمین ویژه‌برنامه‌ی مجازی «مسافر شهر ادب»(از سلسله‌نشست‌های خوانش متون ادبی) با رویکرد معرفی شخصیت شاعرانه و عارفانه‌ی حضرت امام‌خمینی(ره)  و بررسی دیوان اشعار و سیمای ادبی آن بزرگوار، پیش از ظهر شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ هم‌زمان با سال‌روز ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، خبر داد و گفت: در این نشست، اعضا و مربیان با تدریس الهام شایگان‌پور مربی آفرینش‌های ادبی، ضمن بزرگ‌داشت یاد و خاطره‌ی حضرت امام(ره) با شخصیت متفاوت این بزرگ‌مرد تاریخ انقلاب ایران آشنا شدند.

نصیری افزود: نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان در ابتدای برنامه به ارائه‌ی نیایشی از حضرت امام‌خمینی(ره) مبنی بر این‌که «خداوندا! آینه‌ی دل را به نور اخلاص روشنی بخش و زنگار و شرک و دوبینی را از لوح دل پاک گردان؛ شاهراه سعادت و نجات را به این بیچارگان بیابان حیرت و ضلالت بنما و ما را به اخلاق کریمانه متخلق بفرما و از نفحات و جلوه‌های خاص خود که مختص اولیای درگاه است، ما را نصیبی ده. به حق محمد و آله‌الطاهرین، صلوات‌الله علیهم و اجمعین»، پرداخت.

در ادامه، شایگان‌پور با بیان زندگی شخصی امام‌خمینی(ره) و مبارزات خانوادگی ایشان در زمینه‌ی فعالیت‌های مذهبی و سیاسی به خط سیر آثار و تألیفات آن بزرگوار در حوزه‌ی ادبیات و عرفان، اشاره و اظهار کرد: سیر تألیفات امام(ره) از مسائل عقلی، آغاز شده و در زمینه‌ی اخلاقیات، فقه و اصول ادامه یافته است و با به رشته‌ی تحریر درآوردن کتاب‌های مصباح‌الهدایه، شرحی بر دعای رمضان، اربعین حدیث و ۲۱ کتاب دیگر، بیش‌تر در موضوعات اخلاق، فقه و عرفان، شناخته شده و کسی هنوز با طبع شاعری ایشان، آشنایی چندانی نداشته تا این‌که پس از رحلت حضرت امام(ره)، رونمایی از سیمای ادبی ایشان با چاپ غزل «من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم» آغاز شد.

مهمان نشست «مسافر شهر ادب» در بخش دیگری از سخنانش با معرفی شخصیت شاعرانه‌ی حضرت امام‌خمینی(ره)، یادآور شد: به دلیل علاقه، گرایش و استقبال گسترده‌ی مردم، به مرور با چاپ و انتشار مجموعه‌های «سبوی عشق»، «باده عشق»، «نقطه‌ی عطف» و «محرم راز»، معرفی سیمای ادبی حضرت امام(ره) به جامعه ادامه یافت.

وی خاطرنشان کرد: امام‌خمینی(ره) از میان تمام شاعران ادب پارسی به حافظ و سعدی، ارادتی خاص داشت که نشانه‌ی این ارادت، بسامد بالای اشعاری است که در استقبال از غزلیات این دو شاعر بزرگ سرود.

شایگان‌پور در پایان سخنانش با خوانش نمونه‌هایی از شعر حضرت امام(ره) که با استقبال از غزل‌های حافظ و سعدی سروده شده، به معرفی و خوانش چند غزل معروف ایشان پرداخت.

گفتنی است، بارگذاری فایل‌های ویدئویی و صوتی شعرخوانی اعضای مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون دامغان از آثار امام‌خمینی(ره) و پخش کلیپ با مضمون معرفی شخصیت حضرت امام(ره) از دیگر بخش‌های این نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =