بررسی اندیشه‌ی شعری در انجمن شاعران کانون سمنان

اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری سمنان به‌صورت مجازی با عنصر اندیشه در شعر، آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری بیست‌وچهارمین جلسه‌ی مجازی اعضای انجمن شاعران نوجوان آفرینش با دعوت از طاهره مسافری شاعر، نویسنده و کارشناس ادبی کانون هرمزگان، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ در پیام‌رسان واتساپ، خبر داد و گفت: در این جلسه، اعضا ضمن آشنایی با عنصر اندیشه در شعر به نقد و بررسی آثار پرداختند.

مسافری ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع اعضا و مربیان انجمن شاعران نوجوان کانون سمنان، با توجه به تعریف‌های اصلی و صحیح دریاره‌ی شعر، بهترین تعریف را از محمدرضا شفیعی‌کدکنی دانست و گفت: شعر، گره‌خوردگی عاطفه و خیال است که در زبانی آهنگین شکل می‌گیرد؛ البته در این تعریف به‌صورت مستقیم به چند عنصر اصلی شعر ازجمله عاطفه و احساس، تخیل، زبان، موسیقی و هم‌چنین بیان نیازمندی شعر به یک اندیشه واحد در لایه‌های پنهان، اشاره شده است.

وی در ادامه افزود: تخیل در واقع همان نوع اندیشه و نگاه شاعر با بیانی خیال‌انگیز است که همراه با آرایه‌های ادبی در شعر خودش را نشان می‌دهد.

عواطف انسانی، درون‌مایه‌های عمده‌ی شعر هستند

مهمان انجمن شاعران نوجوان کانون سمنان با بیان این‌که عواطف انسانی، درون‌مایه‌های عمده‌ی شعر هستند، یادآور شد: این عواطف و احساسات بدون اندیشه چندان اعتباری ندارند و هر عاطفه شاعرانه‌ای در واقع نوع نگاه شاعر به جهان است.

وی با تأکید بر این‌که نوع اندیشه‌ی شاعر و هر شاعری صاحب اندیشه و نظام فکری خودش است، گفت: شاعر برخی از این اندیشه‌ها و نگرش‌ها را در شعرش نشان می‌دهد و مخاطب و خواننده‌ی اثر با بررسی شعر یک شاعر می‌تواند متوجه اندیشه‌های آن شاعر در طول زندگی‌اش و تغییراتی که در نوع نگرشش به جهان داشته، شود.

مسافری درخصوص ماندگاری یک شعر نیز خاطرنشان کرد: یک شعر، زمانی پایدار و ماندگار باقی می‌ماند که علاوه بر بارِ احساسی، نگرشی در آن وجود داشته باشد؛ یعنی اگر در شعر، بارِ عاطفی، تخیلی و صناعات ادبی را برداریم بایست تفکر شاعر در شعر باقی بماند.

مهمان انجمن شاعران نوجوان کانون سمنان افزود: گاهی در برخی از شعرها، شاعران برای اعتباربخشی به شعر خود بدون این‌که در آن علم، صاحب تفکر و اندیشه باشند، از اصطلاحات عرفانی، علمی و یا فلسفی استفاده می‌کنند و اگر این واژگان و اصطلاحات جزء ادراک و اطلاعات خود شاعر باشد می‌توان گفت در آن شعر، اندیشه‌های خاص شاعر وجود دارد و شعر اصالت‌داری است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بررسی عنصر اندیشه در سروده‌های اعضای نوجوان انجمن کانون سمنان از آن‌ها خواست تا شعرهای خودشان را بخوانند و سعی کنند تصاویر، عاطفه، تخیل، آرایه‌های ادبی و موسیقی را خارج کنند و سپس به این پرسش پاسخ دهند که آیا به اندیشه در شعرشان رسیده‌اند یا فقط بازی با کلمات در بستر احساس انجام شده است؟!

تمرین و مطالعه زیاد، راهی برای بیان شاعرانه‌تر در شعر

مسافری در نقد آثار اعضا با اشاره به این‌که در تمامی شعرها، نوع نگرش آن‌ها و سؤال و نکته‌ای وجود داشت، آن را نشان‌دهنده‌ی طرز فکر اعضا و دقت و تفکر در پدیده‌ها، عنوان و اظهار کرد: بعد از داشتن این اندیشه‌های خوب و قابل تأمل، نیاز به بیان بهتر، شاعرانه‌تر و کامل‌تری در شعر است که با تمرین و مطالعه زیاد به‌دست می‌آید.

وی در ادامه‌ی سخنانش به اعضا پیشنهاد داد تا شعرشان را در یک نشست بسرایند و بعدها در فرصت‌های دیگر اگر نیاز به ویرایش داشت آن را بررسی کنند؛ چون شعری که در دوبار نشستن و یا بیش‌تر، سروده و کامل ‌شود دچار پراکندگی و شکستگی نوع احساس و بیان می‌شود و بی‌شک انسانِ الان با انسانِ چند ساعت بعد یا چند روز بعد، متفاوت است.

مهمان انجمن شاعران نوجوان کانون سمنان در بخش نقد آثار اعضا با تأکید بر شروع مناسب، جذاب و پرکشش به پایان‌بندی درخشان و میخکوب‌کننده در شعر، اشاره و اظهار کرد: شعری در ذهن‌ها ماندگار می‌ماند که مخاطب را تا مدت‌ها؛ حتی سالیان سال، میخکوب کند و به فکر وادارد.

مسافری در بخش پایانی سخنانش به معرفی شاعران اندیشه‌گرا و خوانش چند نمونه شعر از این شاعران پرداخت و از اعضا خواست تا مطالعه‌ی مستمر شعرهای شاعران را فراموش نکنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =