رونمایی از «ساعت آفتابی جوانه» در زنجان

«ساعت آفتابی جوانه» به یاد جوانه بروجردی همزمان با ۳۱ خرداد، روز ساعت‌های آفتابی رونمایی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ماکت اولیه این ساعت ۱۴ بهمن سال ۱۴۰۰ همزمان با روز فناوری‌های فضایی در محل اصلی نصب و کار نقشه‌خوانی و تصحیح‌های مکانی و زمانی ساعت آغاز شد. پس از گذراندن این مراحل، نوبت به مرحله‌ اجرای خطوط به‌صورت سنگ‌تراشی بر روی سنگ اصلی رسید که این مرحله نیز با دقت تمام انجام گرفت و درحال حاضر پروژه به مرحله رنگ‌آمیزی خطوط به جهت خوانش، رسیده است.

طلعت آقاجانلو مسئول مرکز علوم و نجوم کانون زنجان در این‌باره گفت: مرحله‌ بعدی کار مربوط به استفاده از کاشی شکسته برای اشعه‌های دور خورشید بود که طی همکاری با موسسه خیریه باران و جلب همکاری تعدادی از مددجویان ناشنوای این مجموعه کار طراحی، اجرا و نصب اشعه‌های رنگارنگ خورشید در اطراف صفحه اصلی ساعت انجام شد.

وی افزود: آیین گشایش این بنا ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ (مصادف با روز ساعت‌های آفتابی) با حضور تمامی دست اندرکاران این طرح که با جان و دل در تمام مراحل کار به یاد و نام جوانه‌ عزیز تلاش کردند، با همراهی مهمانان افتخاری علیرضا فیروزفر شهردار زنجان و جمعی از اساتید و فرهیختگان رونمایی شد و طی مراسمی این ساعت و امتیاز آن به‌عنوان یک کار خیر به یاد مرحوم جوانه بروجردی به مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری زنجان اهدا شد.

مادر مرحومه جوانه بروجردی از اعضای مرکز علوم و نجوم که دخترش را در اثر یک حادثه از دست داد، به علت علاقه‌ی دخترش به مرکز نجوم و شرکت مداوم او در تمام برنامه‌های فرهنگی، علمی و نجوم تصمیم گرفت مقدمات طراحی و نصب یک ساعت آفتابی را به‌عنوان یادبود دخترش انجام دهد.

ساعت آفتابی وسیله‌ای است که زمان را با استفاده از مکان خورشید در آسمان می‌سنجد. معمول‌ترین نوع ساعت آفتابی، از میله‌ای ساخته شده که روی یک صفحه قرار دارد و ساعت‌های شبانه‌روز روی صفحه نشانه‌گذاری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =