نشست تخصصی «از این باغ شرقی» در کانون سمنان

نشست تخصصی «از این باغ شرقی» به مناسبت هفته‌ی ادبیات کودک و نوجوان با دعوت از کارشناس‌مسئول آفرینش‌های ادبی تهران در سالن کوثر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نشست تخصصی «از این باغ شرقی» به‌مناسبت هفته‌ی ادبیات کودک و نوجوان به‌همت مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، کارشناسان و مربیان این مرکز با دعوت از کبرا بابایی کارشناس‌مسئول آفرینش‌های ادبی کانون تهران و با حضور ۳۵ عضو نونهال و نونگاه کارگاه‌های ادبی، دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ در سالن کوثر برگزار شد.

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان ضمن تبریک دهه‌ی امامت و ولایت و گرامی‌داشت نام و خاطره‌ی مهدی آذر یزدی و آرزوی توفیق روزافزون برای اعضا و تمامی مربیان حوزه‌ی کودک و نوجوان از برگزاری حضوری نشست اعضا در دوران پساکرونا و حضور فعالانه‌ی آن‌ها در انجمن‌های ادبی طی دو سال همه‌گیری بیماری کرونا، ابراز خرسندی و از مربیان بخش ادبی، قدردانی کرد.

خدابخشی لذت‌بخش‌ترین لحطات حضور خود در کانون را کنار اعضا بودن، برشمرد و گفت: تمرین کنیم آنچه را که بایست آینده ما را ترسیم ‌کند به بهترین نفع و به روش‌های صحیح انجام داده و آن را پیش ببریم.

وی در ادامه با بیان این‌که زنده‌یاد مهدی آذر یزدی مورد عنایت مقام معظم رهبری بوده، افزود: ۱۸ تیرماه مصادف است با سال‌روز درگذشت نویسنده‌ی برجسته‌ی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و رهبر انقلاب در سفر خود به استان یزد در سال ۱۳۸۶،  از ایشان تجلیل کرد و فرمود «من خودم را از جهت رسیدگی به فرزندانم، بخشی مدیون این مرد و کتاب این مرد می‌دانم. ایشان یک خلأئی را در یک برهه‌ای از زمان برای زنجیره‌ی طولانی فرهنگی این کشور پر کردند که این کار، باارزش است و خداوند از آذر یزدی، این خدمت را قبول کند و مأجور باشد. این ستایش‌های زبانی، اجر کارهایی که با اخلاص انجام گرفته باشد، نمی‌شود؛ اجر کار مخلصانه را خدا باید بدهد و خدا هم خواهد داد.»

مدیرکل کانون استان سمنان در پایان سخنانش خطاب به اعضا گفت: امیدوارم امروز مباحثی را که بررسی و تمرین می‌کنید فرصت مناسبی باشد تا با آموختن روش‌ها و فرایندهای عملی در آینده‌ی نزدیک، اسامی شما به‌عنوان یک ادیبِ فرزانه در عرصه‌ی ادبیات کودک و نوجوان بدرخشد و به معرفی آثار مؤثر شما برای کودکان و نوجوانان نسل‌های بعدی بپردازند.

همه‌ی اتفاقات هیجان‌انگیز زندگی‌ام را در کانون تجربه کردم

کارشناس‌مسئول آفرینش‌های ادبی کانون تهران در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضا و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان به بیان چرایی شعرسرایی و چگونگی ورودش در مسیر سرودن شعر و نوشتن داستان پرداخت و گفت: همه‌ی اتفاقات هیجان‌انگیز زندگی‌ام را در کانون تجربه کردم و تمام دوستی‌های پایدار و مربیان تأثیرگذار زندگی من در کانون رقم خورده و اعضای کانون را در هر جای کشور که باشند بسیار دوست دارم و باعث افتخار است که ساعاتی در محضر آن‌ها باشم.

بابایی در ادامه‌ی سخنانش با طرح این پرسش که تا به حال نوشتن شعر را تمرین کردید یا نخستین باری است که شعرسرایی را تجربه می‌کنید، به معرفی قالب‌های شعری مانند غزل، غزل‌مثنوی و... پرداخت و از اعضا خواست تا برای سرودن شعر کودک به مطالعه‌ی کتاب‌های شعر کودک و مقاله‌های موجود در این زمینه بپردازند.

وی در بخش کارگاهی این نشست به اعضا آموزش داد تا ۱۰ موضوعی‌ که دغدغه‌ی ذهنی آن‌هاست، روی کاغذ بیاورند و با توجه به موضوع‌های انتخابی خود، تعدادی واژه انتخاب کنند و در فضای موضوع مورد نظر قرار دهند و برای ترکیب‌های ساخته‌شده، یک سطر بنویسند.

بابایی با تعریف مفهوم تخیل و نقش آن در شعر از اعضا خواست به تخیلات کودکانه‌ی خود درباره‌ی موضوع‌ها و ترکیب‌های ساخته‌شده، بپردازند و در نهایت، اعضا، شعرهایی کوتاه، مناسب مخاطبان هم‌سن و سال خود سرودند.

نصیری اظهار داشت: این نشست از سری برنامه‌های پیش‌بینی‌شده‌ی کتاب کار در سال جاری بوده که در دو بخش افتتاحیه و برگزاری کارگاه شعرسرایی کودک، اجرا و با استقبال اعضا و مربیان روبه‌رو شد.

وی در پایان افزود: معرفی شخصیت آذریزدی در قالب کلیپ، پخش پویانمایی کوتاهی از زندگی و آثار این نویسنده و تجلیل از مهمان نشست از دیگر برنامه‌های این‌روز بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =