«نگاه شاعرانه» یعنی عمق بخشیدن به آنچه دیده شده و ایجاد تغییر در آن برای بیان اندیشه

حسین تولایی: شاعر گزارشگر نیست بلکه با عناصر خیال، عاطفه و اندیشه به آنچه که دیده است عمق می‌بخشد؛ در آن تغییر ایجاد می‌کند و در نهایت آن را بهانه می‌کند تا حرفش را بگوید

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، هجدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون استان برگزار شد.

مدرس انجمن در ابتدای سخنان خود گفت: کشف‌های شاعرانه و عاطفه از جمله ابزار مهم شاعر در ایجاد حس مشترک با مخاطب است و برای رسیدن به این نقطه، ضروری است هنرمند، برای خلق تصویر، نگاه شاعرانه به پیرامون خودداشته باشد.

حسین تولایی ادامه داد: خیلی وقت‌ها این کشف، در  واقع کشف عواطف انسانی است که برای شاعر به‌عنوان خمیرمایه‌ی اصلی در ساختن جهان شعر کاربرد دارد.

کارشناس انجمن‌های ادبی کانون کشور سپس با بیان این نکته که در شعر باید از «مستقیم‌گویی» پرهیز کنیم، عنوان کرد: شاعر گزارشگر نیست بلکه با عناصر خیال، عاطفه و اندیشه به آنچه که دیده است عمق می‌بخشد، در آن تغییر ایجاد می‌کند و در نهایت آن را بهانه می‌کند تا حرفش را بگوید.

سراینده‌ی مجموعه شعر «زبان‌درازی زباله‌ها» در پایان با دعوت از اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به تمرین و مطالعه‌ی آثار شاعران، مثال‌هایی از نوع نگاه شاعران معاصر به پدیده‌ها بیان کرد و گفت: شاعر در رویارویی با همه اشیا و همه پدیده‌های معمولی و واقعی باید مثل کودکان رفتار کند طوری که انگار برای اولین بار است آن شی یا پدیده را می‌بیند؛ نگاه شاعرانه یعنی نگاه تازه به همه‌ی چیزهای تکراری!

گفتنی است حسین تولایی، کارشناس انجمن‌های ادبی کانون، شاعر و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است که رتبه‌ی برتر جشنواره‌های گوناگونی را به خود اختصاص داده و از وی تا کنون مجموعه‌های متعددی از جمله بیا چند شاخه حرف بزنیم، درخت عاشق پرنده است، وصال نام تمام خیابان‌های‌ جهان است، قهرهای خوشمزه و... منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =