تأکید مسئولان بر تولید نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی

مراسم گشایش هشتمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با عنوان «ایران‌نوشت» با حضور وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل کانون برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این مراسم با حضور جمعی از مدیران کانون و اعضای مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

بهترین کار در این نمایشگاه معرفی نمادهای ملی و مذهبی است

در بخشی از این مراسم یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت‌های شهید رجایی و شهید باهنر به عنوان پایه‌گذاران امور تربیتی گفت: فعالیت امروز تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران این نمایشگاه یادگار شهید باهنر و شهید رجایی است.

نوری با اشاره به موفقیت‌های دولت ابراهیم رئیسی در عرصه‌های مختلف ادامه داد: امروز در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی می‌کنیم. شما برای تحکیم هویت ملی تلاش می‌کنید و ما به استقبال شما می‌آییم.

وی افزود: دست‌اندرکاران این رویداد جوانان گام دوم انقلاب هستند که دغدغه هویت ملی و فرهنگی این کشور را دارند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بهترین کار در این نمایشگاه معرفی نمادهای ملی و مذهبی است که الان ۵۰ درصد تولید و ۱۵درصد محتوای ایرانی دارد.

نوری در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه این رویداد یک بازار فرهنگی ناب است؛ از آمادگی و همراهی آموزش و پرورش برای فراهم کردن شرایط حضور تولیدات نمایشگاه «ایران‌نوشت‌» در مدارس خبر داد.

«ایران‌نوشت» به یک نماد در حوزه استقلال فرهنگی تبدیل شده است

سپس محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از برگزارکنندگان نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی گفت:  این نمایشگاه با اقتدار و امیدآفرینی جلو آمده است و در یک بازه زمانی ۱۰ ساله شاهد این هستیم که موضوع ایران‌نوشت امروز به یک نماد مهم در حوزه استقلال فرهنگی در کشور تبدیل شده است.

وی افزود: هویت فرهنگی، قصه پرغصه‌ای دارد. موضوع استقلال فرهنگی قبل از اینکه مقوله اقتصادی باشد فرهنگی است، چون به حوزه فرهنگ برمی‌گردد.

اسماعیلی تصریح کرد: ۲۰۰ سال پیش جدال تاریخی فرهنگ حقارت در کشور ما شکل گرفت و عده‌ای به دنبال این بودند که فرهنگ ایرانی را فاقد ایده و ابتکار معرفی کنند و این جدال هنوز وجود دارد.

وزیر ارشاد گفت: درود بر امام راحل که این زنجیر عقب‌ماندگی را از پای ما باز و فعل توانستن را برای ما صرف کرد و اکنون «ما می‌توانیم» به شعاری مردمی تبدیل شده است. ما در حوزه «ایران‌نوشت» امروز به سطحی از پیشرفت رسیده‌ایم که یک نمونه از توانستن است.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و وزارت صمت سه رکن اساسی برای تغییر وضعیت فعلی هستند و این از مواهب دولت مردمی است که بخش‌های مختلف آن کنار یکدیگر قرار دارند.

محمدمهدی اسماعیلی در پایان با خیرمقدم به حامد علامتی به‌عنوان مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از کانون و حامد علامتی برای همراهی در برگزاری این نمایشگاه قدردانی کرد.

دنیای امروز دنیای نمادهاست

در ادامه این مراسم حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری بیان کرد: روزی که برای اولین بار دغدغه تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی مطرح می­‌شد، خیلی‌­ها باور نمی­کردند که این کار به نتیجه برسد اما امروز شاهد هستیم که هشتمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در حال گشایش است و در این دوره کیفیت نمایشگاه و محصولات هم به هیچ وجه با نمایشگاه اول قابل مقایسه نیست.

وی افزود: دنیای امروز دنیای نمادهاست. امروز سبک زندگی، گرایش­‌ها، تمایلات و رفتار بچه­‌های ما را نمادها می‌­سازند؛ نمادهایی که از طریق شبکه عظیمی از صنعت سرگرمی در اختیار فرزندان عزیز ما قرار می­گیرد. انیمیشن، فیلم، کتاب، تولیدات فضای مجازی، پدیده سلبریتیسم و مسائلی از این دست شکل‌دهنده شخصیت فرزندان عزیز ما هستند.

علامتی ادامه داد: از طرفی شاهد هستیم که جریان استکبار تمام توان خود را به کار گرفته است تا از همین طریق، ضدارزش‌­های فرهنگی خودش را به نام ارزش در سبک زندگی فرزندان ما رسوخ دهد. امروز متاسفانه در گستاخانه‌ترین شکل ممکن، همجنس­گرایی را هم وارد انیمیشن‌­های کودکان کرده‌­اند و این­‌ها فاجعه بزرگی برای بشریت است.

مدیرعامل کانون تصریح کرد: در این شرایط راهکار چیست؟ بیانیه بدهیم و محکوم کنیم؟ بگیر و ببند راه بیندازیم و این محصولات را سانسور کنیم؟ بله. قطعا حاکمیت وظیفه دارد فضا را سالم‌­سازی کند اما راهکار اصلی این نیست. راهکار اصلی تولید فرهنگی و توجه به صنایع فرهنگی و تولیدات فاخر بومی و ایرانی و اسلامی است. مجمع ایران نوشت، بخش نوشت‌افزار را به‌خوبی برعهده گرفته است و ما وظیفه داریم سایر بخش­‌ها از جمله انیمیشن، کتاب، فیلم و غیره را به دوش بگیریم.

علامتی در پایان گفت: کانون پرورش فکری در دوره تحولی خودش کارهای خوبی را برنامه‌ریزی کرده است که ان‌شاالله انجام دهد و در بحث نوشت‌افزار هم تمام قد در خدمت این حرکت است. من به‌تازگی وارد کانون شدم و یکی از اولین نامه‌­هایی که داشتم بحث ایران نوشت بود که دستور دادم نهایت همکاری با این حرکت انجام شود ولی این کافی نیست و ان‌شاالله در خدمت دوستان هستیم که هر کمکی از دستمان بربیاید انجام دهیم.

نوشت‌افزار از منحصرترین صنعت‌هاست

سپس سیداحمد عبودتیان دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت اظهار کرد: صنایع فرهنگی و خلاق‌محتوا، محوری‌ترین صنعت و مردمی‌ترین از جهت اینکه خلاقیت افراد در آنها نقش دارد، هستند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره «ایران‌نوشت» ادامه داد: صنایع فرهنگی در میان مردم جا نیفتاده است و ما خیلی زود از تاریخ خودمان فاصله گرفته‌ایم. باید به این سابقه فرهنگی برگردیم و نقطه شروع این اتفاق از همین برنامه‌ها شروع می‌شود. نوشت‌افزار از منحصربه‌فردترین صنعت‌هاست و باید در این حوزه برنامه‌ریزی داشته باشیم.

عبودتیان گفت: این ۱۰ سالی که در حوزه تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی طی شده است حاصل تلاش عده‌ای جوان است که امروز افتخار ایجاد کردند. هنوز جای کار بسیاری در این حوزه وجود دارد اما الان می‌توانیم سر بلند کنیم و درباره آینده حرف بزنیم.

نوشت‌افزار ایرانی اسلامی هویت دارد

محمد یقینی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی گفت: جریان نوشت‌افزار، دهه دوم مسیر خود را شروع کرده است. قبل از این، حوزه‌ای به نام نوشت‌افزار ایرانی نداشتیم اما امروز با افتخار درباره نوشت‌افزار ایرانی اسلامی صحبت می‌کنیم که هویت دارد و رضایت مردمی را کسب کرده است.

وی افزود: درحال حاضر سهم نوشت‌افزار ایرانی از ۱۵درصد به ۵۰درصد رسیده است و ان‌شاالله بعد از وقفه‌ای که به دلیل بیماری کرونا رخ داد، به سمت رشد حرکت خواهیم کرد.

یقینی تصریح کرد: امسال در نمایشگاه «ایران نوشت» بیش از ۶۰ تولیدکننده از میان ۱۰۰ تولیدکننده متمرکز حضور دارند.

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی عنوان کرد: بخش خیریه نوشت‌افزار برای کمک به مناطق محروم، آزمایشگاه نوشت‌افزار، پرده‌خوانی محرم، کارگاه‌های مختلف تربیتی برای خانواده‌ها و اجرای تئاتر مربوط به حوزه نوشت‌افزار از برنامه‌هایی است که در کنار فروش محصولات برای این نمایشگاه تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: ارتباط با شخصیت‌های ایرانی و بومی، با مجموعه شکرستان آغاز شد و در این دوره شخصیت‌های انیمیشن «پسر دلفینی» را که به‌تازگی تولید شده است در بحث بازار فرهنگی داریم.

در پایان محمد یقینی از کسانی که به این جریان فرهنگی توجه داشته و کمک کردند؛ آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت صمت، وزارت ارشاد، صداوسیما و اصحاب رسانه که در جریان‌سازی این رویداد نقش داشتند، قدردانی کرد.

پخش پیام رهبری به تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی و تیزر هشتمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» بخش‌های دیگری از این مراسم بود.

در پایان، گشایش هشتمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» همزمان با سالروز شهادت شهید اندرزگو از سوی لیلی‌سادات اندرزگو نوه این شهید انجام شد.

هشتمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» از اول تا هجدهم شهریور ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ در سالن نمایشگاهی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =