کتاب "هیچ کس جرئتش را ندارد" نقد شد

دوشنبه 31 مرداد 1401 اعضای مرکز فرهنگی، هنری شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد، کتاب" هیچ کس جرئتش را ندارد" نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، در این نشست که با حضور اعضای نوجوان مرکز و عالیه سلطانی  کارشناس ادبی استان برگزار گردید. اعضا به تعداد زیاد شخصیت‌های داستان اشاره داشتند و این تعدد شخصیت‌ها را باعث سر در گمی مخاطب دانستند.  مطلب دیگری که مورد استقبال اعضا قرار نگرفته بود حضور نویسنده در بین متن و تاکید بر متفاوت بودن ماجرا بود که اعظم جلالیان  مربی مرکز در مورد استفاده نویسنده از  تکنیک فاصله‌گذاری برشت گفت و حضور نویسنده را در بین متن موثر دید چرا که بر این تاکید داشت که توجه خواننده را به لایه‌های زیرین متن جلب کند و فقط هدفش نوشتن قصه نباشد به همین دلیل خودش را در کنار مخاطب قرار می‌دهد. همچنین، تعلیق و اتفاقات غیر منتظره در داستان مثل شروع جنگ تحمیلی را جذاب دانست. 
در ادامه‌ی این نشست داستانی با عنوان "ثبت شد" از مونا میرجلیلی خوانده و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. اعظم جلالیان به مبحث ساخت کاراکتر پرداخت و از اعضا خواست تا کاراکتر ایده‌آل نسازند کاراکتر سیاه یا سفید مطلق نسازند و برای کاراکترهای داستانی خود نقضی هرچند کوچک در زمینه‌های اخلاقی، ظاهری و یا روحی روانی در نظر بگیرند. 
در پایان نشست از احسانه بیگی عضو برگزیده مهرواره آفرینش در سال گذشته توسط مربی مسئول مرکز نجمه احمدزاده  تقدیر به عمل آمد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =