کد خبر: 317694
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
بازدید 453
گرامی داشت روز ملی حفاظت از «یوزپلنگ ایرانی» در کرج

همکاران و اعضای مرکز شماره ۴ کانون کرج، با اجرای فعالیت‌های فرهنگی ۹ شهریورماه ، روز ملی حفاظت از «یوزپلنگ» را گرامی داشتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز، لیلی همتی مسوول مرکز، ضمن اعلام این خبر افزود در این ویژه برنامه از  نگار سلجوقی کارشناس آموزش محیط زیست استان دعوت شده بود تا در مورد این حیوان و ویژگی‌های او و درحال انقراض بودنش و نقش ما انسان‌ها در حفظ این گونه کمیاب جانوری مطالبی را برای اعضای دختر مرکز که به همراه والدین‌شان حضور داشتند، بیان کنند.

گرامی داشت روز ملی حفاظت از «یوزپلنگ ایرانی» در کرج

همتی افزود با توجه به اهمیت فعالیت کتابخوانی و در راستای ترویج این مهم، در ادامه ، کتاب های «ترس... ترس... ترس... » نوشته «سوسن طاقدیس» معرفی و بخش‌هایی از آن به همراه اعضا خوانده شد.

گرامی داشت روز ملی حفاظت از «یوزپلنگ ایرانی» در کرج

پخش فیلم مستند در مورد «یوزپلنگ ایرانی» از دیگر فعالیت‌های اجرا شده در این ویژه برنامه بود.

گرامی داشت روز ملی حفاظت از «یوزپلنگ ایرانی» در کرج

گفتنی است نام گذاری روزی به نام یوزپلنگ ایرانی  در سال ۱۳۸۶ و به پیشنهاد انجمنی به همین نام  انجام شده است.

لازم به توضیح است نهم شهریور ماه ۱۳۷۳ یک یوز مادر و سه توله‌اش برای یافتن آب و غذا به شهر بافق استان یزد نزدیک شدند اما فردی غیر بومی که شناختی از یوزپلنگ نداشت، به دلیل ترس از یوزپلنگ‌ها به آنها حمله کرده و سبب از بین رفتن دو توله این یوزپلنگ شد.

گرامی داشت روز ملی حفاظت از «یوزپلنگ ایرانی» در کرج

تا پیش از این واقعه  برخی تصور می‌کردند که یوزپلنگ برای همیشه در ایران منقرض شده است، اگرچه  «ماریتا»(یوزپلنگ مادر)  نیز  سرنوشت مطلوبی نداشت و در سال ۱۳۸۲ در پارک پردیسان تهران از بین رفت،  اما تبدیل به نمادی برای امید به بقای یوزپلنگ شد؛ سالگرد این واقعه توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی به عنوان روز حفاظت از یوزپلنگ به دبیرخانه پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ پیشنهاد شد و پس از تأیید معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی به ثبت رسید.

همتی هدف از گرامی‌داشت چنین روزی را آگاه‌سازی کودکان و نوجوانان و آشتی دادن آنان با  محیط زیست و به ویژه یوزپلنگ ایرانی عنوان کرد.

شایان ذکر است  مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز همواره تلاش می‌کنند تا با بهره‌گیری از مناسبت‌های مختلف و اجرای برنامه‌های مناسب در جهت آگاه سازی و تربیت صحیح نسل آینده بکوشند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =