ویژه برنامه‌ی انجمن ادبی «سروناز»  در کانون فارس برگزار شد

بیست و چهارمین جلسه انجمن نویسندگان نوجوان «سروناز» با موضوع ادبیات پایداری در شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، تازه‌ترین جلسه انجمن ادبی «سروناز» به صورت مجازی، حضوری با حضور جمعی از نویسندگان نوجوان پسر و دختر و با حضور کارشناسان و مربیان ادبی شیراز برگزار شد.

مهمان حضوری این برنامه اکبر صحرایی، نویسنده حوزه ادبیات دفاع مقدس بود. صحرایی در این نشست، ابتدا تفاوت بین ادبیات پایداری و مقاومت و ادبیات دفاع مقدس را مطرح کرد سپس درباره مفهوم جنگ توضیحاتی را ارائه داد.

ویژه برنامه‌ی انجمن ادبی «سروناز»  در کانون فارس برگزار شد

نویسنده کتاب «خمپاره خواب‌آلود» گفت: داستان‌ها را یک بار باید چشید یعنی  سطحی آن را خواند و یک بار آن را خورد یعنی باید آن را عمیق خواند.

صحرایی عمده داستان‌های موجود در حوزه ادبیات را عام دانست که به همین دلیل بر دل نمی‌نشینند و یکی از دلایل عدم دلنشینی داستان‌های مذهبی و آیینی را دارا نبودن فرم مناسب در داستان عنوان کرد. به گفته‌ی او محتوای این داستان‌ها اصیل است چون محتوا محور است نه فرم.

او به انتخاب عنوان مناسب داستان نیز اشاره کرد و گفت: اسم داستان یک کلیدواژه است که باید قفل داستان را باز کند. صحرایی انتخاب اسم مناسب داستان را کمک به نویسنده برای انتخاب لایه‌های زیرین داستان دانست.

نشست ادبی «سروناز» با  نقد و بررسی تعدادی از داستان‌های اعضا ادامه یافت. صحرایی نثر داستان‌های اعضای کانون را نثری پرکشش و محکم و روایت داستان‌ها را روشن دانست و گفت: حوزه، ساختار و چهارچوب رعایت شده در داستان‌های اعضا تحسین‌برانگیز است.

ویژه برنامه‌ی انجمن ادبی «سروناز»  در کانون فارس برگزار شد

سعیدرضا کامرانی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این ویژه برنامه خطاب به اعضای انجمن ادبی سروناز گفت:  به خود ببالید که در دوران کودکی و نوجوانی با کتاب و قلم مأنوس هستید. به بزرگان که نگاه می‌کنیم به دارایی‌های مادی او نمی‌نگریم بلکه آثارشان را مرور می‌کنیم.

کامرانی در ادامه گفت: مادیات در برابر علم و هنر و فرهنگ ابزار هستند. به دنبال کسب علم و دانش و هنر باشید. چون همه‌کس توفیق پیدا نمی‌کند که در محافل فرهنگی، ادبی و هنری قدم بگذارد پس قدر خود را بدانید.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =