کد خبر: 318021
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
" نو و تازه بودن " یکی از جذابیت‌های قصه است

واحد آموزش و پژوهش و انجمن قصه‌گویی کانون خوزستان دوره تخصصی " شیوه‌ و روش های قصه‌گویی" را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، دوره تخصصی " شیوه‌ و روش های قصه‌گویی" با همکاری واحد آموزش و پژوهش و انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان چهارشنبه ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۱ با حضور بهنوش بساک کاظمی مدرس، داور ومربی برگزیده جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، جهان گل محمدی کارشناس رابط قصه‌گویی در استان، کارشناسان فرهنگی و مربیان کانون خوزستان با هدف تقویت و ارتقاء سطح اجرای کیفی قصه گویی استان برگزار شد.

جهان گل محمدی در ابتدای نشست برای مربیان قصه‌گو در بیست و چهارمین جشنواره قصه‌گویی، شیوه‌نامه دریافتی را  با بیان نکات کلیدی از جمله زمان برگزاری مرحله کتابخانه‌ای، استانی در بخش‌های مختلف، چگونگی ضبط قصه‌ها، بیان روش‌های صحیح قصه‌گویی و.... برای مربیان شرح داد.

" نو و تازه بودن " یکی از جذابیت‌های قصه است

در ادامه بهنوش بساک کاظمی با تأکید بر شعار بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی " قصه صدای زندگی است" افزود؛ قصه‌گو با بیان قصه خود در روی صحنه ضمن بیان ارزش‌ها و باورهای ایرانی اسلامی،  نوید بخش امید در دل مخاطب است.

وی قصه، قصه‌گو و قصه شنو را سه رکن اصلی قصه‌گویی دانست و گفت؛ یک قصه‌گو برای انتخاب و اجرای درست موظف به رعایت این سه اصل است.

بساک کاظمی در ادامه تصریح کرد؛ عدم انتخاب قصه مناسب، عدم اعتماد به نفس کافی در اجرا و مهم‌تر از آن کم توجهی به مخاطب می‌تواند قصه‌گو را دچار تردید و تزلزل کند و باورپذیری قصه را کاهش دهد.

این مدرس قصه‌گویی توضیح داد؛ از ویژگی‌های مهم قصه می‌توان به قابل نقل بودن، داشتن اوج و فرود و گره داشتن اشاره کرد و بی‌تفاوتی نسبت به هر کدام می‌تواند قصه را از حالت تعادل خارج کند.

" نو و تازه بودن " یکی از جذابیت‌های قصه است

وی با تأکید بر اینکه؛ جذاب ترین ویژگی یک قصه، نو بودن آن است اظهار داشت: قصه‌گو باید در انتخاب قصه ی خود حساسیت لازم را داشته باشد و در بین کتاب‌های که به تازگی به جمع سرزمین پررمز و راز داستان اضافه شده‌اند به جستجوی قصه بپردازد و یا از داستان های گنجینه متون کهن که کمتر نقل شده است، بهره مند شود.

بساک کاظمی در پایان گفت:  یکی از مهم‌ترین دلایلی توجه قصه گو به نو بودن قصه ، جلوگیری از بازگو کردن قصه‌های تکراری دانست که ممکن است در سال‌های گذشته توسط شرکت‌کننده‌ای بر روی صحنه رفته باشد که می‌تواند هیجان شنونده را برای شنیدن تحت تأثیر بگذارد.

او همچنین به نکاتی در خصوص استفاده به جا و مناسب از ابزار در قصه گویی پرداخت.

دوره تخصصی " شیوه‌ و روش های قصه‌گویی" با اجرای بخشی از قصه انتخاب شده فراگیران، پرسش و پاسخ بین مربیان شرکت‌کننده و پیشنهادات مدرس به قصه‌گوها در نوع اجرا، به کار خود پایان داد.

" نو و تازه بودن " یکی از جذابیت‌های قصه است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =