برگزاری نشست قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیشابور

در آستانه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با هدف ترویج فرهنگ قصه گویی و نیز آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ بومی و منطقه ای و شفاهی نیشابور، اعضای مراکز کانون پرورش فکری نیشابور در نشستی صمیمی دور هم جمع شده و به گفتن و شنیدن قصه پرداختند .

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی؛ نشست تخصصی قصه‌گویی با حضور سارا امیدوار نماینده و رابط بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان خراسان رضوی و مرضیه فیروزکوهی مقدم کارشناس فرهنگی و عضو دبیرخانه جشنواره در استان خراسان رضوی، والدین و مادربزرگ‌های قصه‌گو برگزار شد.

سارا امیدوار ضمن قدردانی از حضور همیشگی و پر رنگ کودکان و نوجوانان نیشابوری در جشنواره‌های گذشته قصه‌گویی گفت: نکته قابل توجه در قصه‌های شما استفاده از لهجه‌ی محلی در بعضی قصه‌گویی ها بود که نشان از علاقمندی و آشنایی شما با فرهنگ بومی نیشابور دارد که بسیار ارزشمند و قابل اعتنا است. در واقع بایستی از این فرهنگ به خوبی پاسداری کنیم و تلاش نماییم تا آن را به آیندگان منتقل کنیم.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری استان با بیان اینکه انتخاب قصه بخش مهمی از فرایند قصه‌گویی است افزود: آنچه در گام نخست اهمیت دارد انتخاب قصه درست است. قصه درست و متناسب با حال و هوا و روحیات شماست که می تواند به شما کمک کند تا قصه‌گویی خوب و موثری ارائه کنید. اگر خود شما با قصه ارتباط درستی پیدا کردید می‌توانید آن را به مخاطب هم انتقال بدهید. نکته دیگر اینکه افسانه‌ها علیرغم اینکه بخش مهمی از فرهنگ هر منطقه را تشکیل می‌دهند و باید خفظ شوند، به دلیل طولانی بودن باید برای استفاده در قصه‌گویی ویرایش شده و مناسب‌سازی برای مخاطب امروز شود.

برگزاری نشست قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیشابور

امیدوار خاطر نشان کرد: زبان بدن نقش مهمی در قصه گویی ایفا می کند و باید به اندازه مناسب و کافی تا حدی که قصه‌گویی شما را به نمایش تبدیل نکند، مورد استفاده قرار گیرد و کاربرد به جا و مناسب آن می‌تواند شما را به قصه‌گوی خوبی تبدیل کند.

در ادامه برنامه ۳۰ نفر از اعضا به قصه‌گویی پرداختند. همچنین مادران و مادربزرگ‌های قصه‌گو نیز در جمع بچه‌ها حضور پیدا کرده و قصه‌هایی از گذشته‌ها، ادبیات عامه و داستان‌های عطار نیشابوری را بیان کردند.

در پایان این نشست با اهدا کتاب از همه شرکت‌کنندگان تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =