قصه‌گویی، نیازمند هنرمندی و توانایی خیره‌کننده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در آیین پایانی مرحله استانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، قصه‌گویان را هنرمند و دارای توانایی‌های خیرکننده در جذب و همراه‌سازی مخاطب توصیف‌کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، مرحله استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که روزهای ۱۹ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۱ در سالن سینمای اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان در رشت  صورت‌گرفت، با حضور و همراهی شخصیت‌ها و علاقه‌مندان به این ابزار ارزش‌مند تربیتی همراه‌شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان هم از جمله حاضران در مراسم پایانی این رویداد استانی بود و ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهنگ‌دوستان و فعالان عرصه قصه‌گویی اظهارکرد: همراهی با شخصیت‌هایی که متاع فرهنگ را در بازار پذیرش فرزندان ایران اسلامی با موفقیت عرضه‌می‌کنند، فرصت ارزش‌مندی‌است.

محمدفائزی در ادامه از قصه ‌و قصه‌گویی به‌عنوان ابزار موثر ارتباط با کودکان یادکرد و درک دنیای پیچیده کودکان که آمیزه‌ای از احساس، عواطف، خیال و آرزوهای بزرگ‌است را دشوار و نیازمند هنرمندی و توانایی خیرکننده دانست.

این مدیرفرهنگی در تبیین این سخنان گفت: کودکان در دنیای قصه و قصه‌گویی، محدودیت‌ها را نادیده‌گرفته، به آن امتداد داده و سوار بربال خیال در آسمان بی‌انتها پروازمی‌کنند و با همانندسازی، برقراری ارتباط با قهرمان قصه و قرارگرفتن در نقش وی، به آرزوی‌های خودشکل‌داده و به شکل‌گیری شخصیت‌ خود کمک‌می‌کنند.

وی اضافه‌کرد: توضیح اثرگذاری نقش قصه در تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان، در این نکته‌های ظریف‌ و تلاش اثربخش قصه‌گویانِ به‌هنر آراسته و موفق در جلب‌نظر و جذب مخاطبان نهفته‌است.

فائزی در ‌همین ارتباط به حرکت‌های سازنده متفکران جهان اسلام در بهره‌گیری از ابزار قصه‌گویی اشاره‌داشت و با خاطرنشان‌کردن کتاب «داستانِ‌راستان»  استاد شهید، مرتضی‌مطهری افزود: توجه به این مهم، اولویتی‌است که بایستی در دستورکار قرارداشته‌باشد.

اشاره به برهم‌ریختگی دنیای برخی از قصه‌ها، نرم‌افزارها و انیمیشن‌های تولیدشده در دیگر کشورها نیز مورد توجه میهمان برنامه‌قرارگرفت و وی با بیان‌این‌که بیشتر این تولیدات، منطبق با فطرت بشر و فرهنگ ایرانی‌اسلامی نیست، تاکیدکرد: ضروری است برای مقابله با این ناهنجاری‌ و جبران کاستی‌های فضای مجازی، با تولیدات فاخر و همراهی در رویدادهای مبارکی چون جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش‌فکری، به شکل‌گیری شخصیت فرزندان ایران اسلامی کمک‌کرده و زمینه دست‌یابی کودکان و نوجوانان را به‌آرزوهای خوب‌ و آینده‌ساز فراهم‌کنیم.

تقاوت‌های نقل و داستان مورد توجه قرارگیرد

محمد بشرا، پژوهش‌گر، شاعر و مردم‌شناس گیلانی نیز میهمان این مراسم بود و از پیشینه فعالیت‌های خود در کسوت معلمی، نویسندگی و همکاری با صدا و سیما سخن‌گفت.

قصه‌گویی، نیازمند هنرمندی و توانایی خیره‌کننده است
محمد بشرا، پژوهش‌گر، شاعر و مردم‌شناس

این پژوهش‌گر و شخصیت فرهنگی در ادامه، از کنکاش‌های خود طی سفرهای متعدد به نقاط مختلف شهری و روستایی گیلان سخن‌به‌میان‌آورد ودرباره تفاوت‌های قصه و نقل صحبت‌کرد.

او در همین زمینه اظهارداشت: نقل، ریشه‌دار و میراث بازمانده از گذشتگان است که در قالب دست‌نوشته و دل‌گویه به نسل جدید منتقل‌شده؛ در حالی که داستان حاصل تلاش‌های نویسندگان و مضمون‌هایی است که لزوماً ریشه‌ در گذشته و پیشینه فرهنگی کشور نداشته و ندارند.

خوانش‌شعرهای گیلکی و قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره قصه‌گویی، پایان‌بخش سخنان محمدبشرا محسوب‌می‌شد.

قصه‌گویی، ابزار توسعه فرهنگی و تعاملات بین‌المللی

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان هم ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران و قدردانی از مسئولان و فعالان عرصه قصه‌وقصه‌گویی، از جایگاه این هنر در گذشته و حال صحبت‌کرد.

قصه‌گویی، نیازمند هنرمندی و توانایی خیره‌کننده است
سیدجلیل میرعظیمی، سرپرست کانون گیلان

سیدجلیل میرعظیمی در این ارتباط گفت: قصه در گذشته برای غنی‌سازی دورهمی‌ها، انتقال آموزه‌ها، صیانت از میراث فرهنگی و جهت به‌خواب رفتن فرزندان مورد توجه قرارداشت و امروزه لازم است افزون بر کارکردهای گذشته، در بیدارسازی و آگاهی کودکان و نوجوانان نیز مورد توجه قرارگیرد.

وی برهمین‌اساس، توجه هرچه بیش‌تر خانواده‌ها و اولیای تربیتی به ابزار قصه‌گویی را خواستارشد و با خاطرنشان‌کردن وابستگی روزافزون به فن‌آوری‌های نوین و فضای مجازی گفت: برای پاس‌داشت داشته‌های فرهنگی، نیازمند احیای سُنت کهن قصه‌گویی و همراهی و هم‌گرایی  درجهت انتقال میراث گرانبهای کشور به آیندگان هستیم .

او درجهت تبیین جایگاه و اهمیت قصه‌گویی در ایجاد پُل‌های میان‌نسلی و تعاملات بین‌المللی اظهارکرد:  قصه‌گویی، از شاخصه‌های توسعه فرهنگی است و زمینه آشنایی دیگر کشورها را با فرهنگ غنی ایران اسلامی فراهم‌می‌کند.

اشاره به سخنان بزرگان درباره اهمیت قصه و قصه‌گویی، از دیگر مواردی بود که در سخنان سیدجلیل میرعظیمی به آن پرداخته‌شد و وی در ادامه، به ارایه گزارشی از روند برگزاری مرحله استانی بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گیلان  پرداخت و از تعامل و همراهی دستگاه‌های فرهنگی قدردانی‌کرد.

قصه‌گویی، نیازمند هنرمندی و توانایی خیره‌کننده است

قصه‌گویی، نیازمند هنرمندی و توانایی خیره‌کننده است

قصه‌گویی، نیازمند هنرمندی و توانایی خیره‌کننده است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =