قصه، دروغ و خیال‌پردازی نیست

سعیدرضا کامرانی، مدیر کل کانون فارس در آیین آغازین مرحله‌ی استانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در شیراز گفت: قصه، دروغ و خیال‌پردازی نیست بلکه یک قالب فاخر هنری است که می‌توان با آن، تحول ایجاد کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون فارس، سعیدرضا کامرانی در مرحله‌ی استانی بیست‌وچهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی که روز یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ در کانون فارس آغاز شده است گفت: بسیار خوشحالم که در بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، در مرحله استانی خدمت جمعی از کسانی هستیم که اهل فرهنگ و هنر و ادب هستند به ویژه کودکان و نوجوانانی که در جشنواره حضور دارند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس افزود: قصه‌گویی فعالیت ذاتی کانون است. قصه به درازنای خلقت انسان قدمت دارد و با آفرینش انسان‌ها قصه هم به وجود آمده است. خداوند بزرگ از قالب قصه در قرآن کریم فراوان استفاده کرده و بیش از دو سوم قرآن در قالب قصه ارائه شده و بدین معنی است که این قالب خیلی فاخر است که خداوند بزرگ  از آن برای انتقال مفاهیم و آموزه‌ها به بشر استفاده کرده است. در نهج‌البلاغه هم از قصه استفاده شده و بزرگانی همچون: عطار، سعدی، خیام، فردوسی و رودکی از قالب قصه در آثارشان بهره برده‌اند. همان‌طور که یکی از قالب‌های مورد استفاده استاد سخن سعدی در آفرینش شعر و نثر، قصه و داستان است.

مدیر کل کانون فارس خطاب به قصه‌گوها گفت: به خود افتخار کنید که قصه‌گو و قصه‌خوان هستید. قصه مسیر زندگی بسیاری از افراد را عوض کرده؛ قصه، دروغ و خیال‌پردازی نیست بلکه یک قالب فاخر هنری است که می‌توان با آن، تحول ایجاد کرد، پرورش یافت و به اوج رسید. قصه برای خواباندن کودک نیست؛ قصه، مقدمه‌ی بیداری است و خوب است که هر کدام از ما از شاخه‌های هنری به‌ عنوان چاشنی زندگی بهره ببریم. به هنرهای متعدد آراسته شویم که امام راحل هنر را دمیدن روح تعهد در کالبد انسان‌ها ‌می‌داند و مقام معظم رهبری، دشمنی با هنر را دشمنی با خورشید عنوان کرده‌اند و مگر می‌شود با خورشید دشمنی کرد؟

قصه، دروغ و خیال‌پردازی نیست

کامرانی با اشاره به شعار جشنواره که «قصه صدای زندگی است» گفت:  امید وارم که مسوولان امر تلاش کنند تا صدای قصه همیشه در گوش کودکان و نوجوانان بپیچد و با توجه به شعار هفته ملی کودک که به تازگی آن را پشت سر گذاشته‌ایم، رنگ خوش کودکی و حال خوش زندگی در زندگی کودکان و نوجوانان جاری باشد.

جشنواره استانی قصه‌گویی در روز نخست با اجرای ۲۹ قصه و با حضور  مدیر کل کانون فارس، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس، جمعی از اعضای کودک و نوجوان، قصه‌گویان آزاد، کارشناسان، مسؤولان، مربیان، دانش‌آموزان و اصحاب رسانه، میزبان علاقه‌مندان به قصه‌گویی است.

دومین روز جشنواره استانی قصه‌گویی در کانون فارس با زیارت حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ علیه‌السلام، نشست با نویسنده کودک، کلر ژوبرت، معرفی برگزیدگان و نشست برگزیدگان جشنواره با داوران همراه خواهد بود.  

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار «قصه صدای زندگی است» در دو بخش رقابتی و غیررقابتی در تمامی کشور اجرا و در آیینی همزمان با شب یلدا قصه‌گویان منتخب اعلام خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =