قصه‎گویی قالبی مناسب برای انتقال مفاهیم و آموزه‌هاست

زهرا یقطین، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس در آیین آغازین مرحله‌ی استانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در شیراز گفت: قصه‌گویی یکی از مؤلفه‌ها و قالب‌هایی است که در انتقال مفاهیم به ما کمک می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌ کل کانون فارس، زهرا یقطین در مرحله‌ی استانی بیست‌وچهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی که روز یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ در کانون فارس آغاز شده است خطاب به اعضا و دانش‌آموزان حاضر در جشنواره گفت: قصه زندگی شما باید پر از نشاط و شادابی باشد تا بتوانید آن را خوب برای هم‌سالان و دوستانتان روایت کنید.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس در ادامه گفت: قضیه تربیت کودک و نوجوان نسبت به گذشته تغییر جدی دارد؛ گذشته‌ای که چندان هم دور نیست؛ پس در این حوزه، همه جریان‌های فرهنگی باید تغییر و تحول داشته باشند چون کودکان و نوجوانان ذخیره اصلی کشور به عنوان سرمایه در اختیار جریان فرهنگی خانه، مدرسه و کانون پرورش فکری و بعد دانشگاه و مجموعه‌های فرهنگی قرار می‌گیرند برای این هدف که معتقد به آرمانشان، ایرانی بودن و عظمت و بزرگی کشور باشند و معتقد به اسلام.

یقطین در ادامه گفت: کودکان و نوجوانان میل شدیدی به دانستن، آگاهی، بالا بردن توانمندی وکنجاوی‌هایشان دارند و این برای ما فرصت است که بتوانیم از این فرصت که همین نظام فراهم آورده، استفاده کنیم و به‌طور یقین مراکز متعدد فرهنگی همچون کانون می‌توانند این آگاهی را در اختیارشان بگذارند و البته مراکزی هم هستند که هدف‌مند، آنچه را که نباید در اختیار این سرمایه‌ها قرار می‌دهند و هوشمندانه در این راه قدم برمی‌دارند از این رو، کار ما باز هم سخت و مجموعه‌هایی چون کانون هم کار سخت‌تری دارند اما این فرصت بی‌نظیر وجود دارد که هر جا متناسب با نیاز، علاقه و فطرت کودک و نوجوان حرکت کردیم، توفیق یافتیم و حتما مربیان کانون و همه عزیزان عرصه‌ی فرهنگ و هنر به این اعتقاد دارند که یکی از این روش‌هایی که می‌تواند در انتقال مفاهیم، کمک کننده باشد، زبان هنر است؛ به تعبیر مقام معظم رهبری هیچ جایگزینی هم ندارد و فرهنگ کلامی و قصه‌گویی هم یکی از این مؤلفه‌ها و قالب‌هایی است که در انتقال آموزه‌ها به ما کمک می‌کند که بی‌شک سازنده شخصیت هم هست.

قصه‎گویی قالبی مناسب برای انتقال مفاهیم و آموزه‌هاست

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس افزود: همین بس که معجزه پیامبر مکرم اسلام هم کتاب بوده که در آن قصص متعدد همراه با داستان‌سرایی و داستان‌گویی دقیق متناسب با نیاز مخاطب ارائه می‌شود؛ قصه‌گویی ظرفیت و فضای مناسبی برای ارائه مفاهیم و آموزه‌هاست. قصه‌گویی ما را در تقویت ایمان کمک کند.

یقطین با اشاره به شعار مفهومی جشنواره قصه‌گویی «قصه صدای زندگی» گفت: بسیاری از بن‌مایه‌های فکری ما از قصه‌ها شکل گرفته و فضاهایی که بزرگان و اندیشمندان و ادبیات برای ما فراهم کرده‌است.

او با اشاره به میزان مشارکت قصه‌گویان در جشنواره استانی با تبریک به مجموعه کانون فارس گفت:  مربیان  و کارشناسان کانون دلسوزانه و عمیق، ارزش قصه‌گویی را دانسته، خوب منتقل کرده و زمینه مشارکت را فراهم آورده‌اند و مشارکت کودکان و نوجوانان در این جشنواره، به علاقه، فطرت و نیاز آن‌ها بر می‌گردد که باید قدردان باشیم. این قصه‌ها صدای زندگی ماست.

جشنواره استانی قصه‌گویی در روز نخست با اجرای ۲۹ قصه و با حضور  مدیر کل کانون فارس، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس،  جمعی از اعضای کودک و نوجوان، قصه‌گویان آزاد، کارشناسان، مسؤولان، مربیان، دانش‌آموزان و اصحاب رسانه، میزبان علاقه‌مندان به قصه‌گویی است.

دومین روز جشنواره استانی قصه‌گویی در کانون فارس با زیارت حرم مطهر حضرت مطهر شاه‌چراغ علیه‌السلام، نشست با نویسنده کودک، کلر ژوبرت، معرفی برگزیدگان و نشست برگزیدگان جشنواره با داوران همراه خواهد بود. 

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار «قصه صدای زندگی است» در دو بخش رقابتی و غیررقابتی در تمامی کشور اجرا و در آیینی همزمان با شب یلدا قصه‌گویان منتخب معرفی خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =