سومین ویژه‌برنامه‌ی "در سایه‌سار ادب فارسی" برگزیدگان خود را شناخت

به مناسبت  روز بزرگداشت حافظ شیرازی، برگزیدگان سومین ویژه‌برنامه‌ی «در سایه‌سار ادب فارسی» معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران؛ «در سایه‌سار ادب فارسی» عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که  سه سال پیاپی تلاش کرده‌است  با نگاهی نو و متفاوت، کودکان و نوجوانان به بازخوانی متون کهن ادب فارسی، تمرین‌های نوشتاری و  آفرینش ادبی فراخواند.  در همین راستا آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان تهران کارنامک نقیضه‌سرایی را  با عنوان «زیروزبرکردن دیوان خواجه حافظ شیرازی» منتشر کرد تا ضمن آموزش و یادآوری شیوه‌های نقضیه‌سرایی از مخاطبان دعوت کند بر اساس اشعار حافظ به نظیره‌سازی و نقضیه‌سرایی بپردازند و طبع خویش را از دریچه دیگر بیازمایند.

غزلیات حافظ با برخوداری از عنصر ایهام و اقبال در عرصه‌ها و دوره‌های مختلف، در کنار  ظرفیت‌های بی‌شمار ادبی – هنری زمینه‌ساز بازآفرینی‌های خلاقانه است.  یکی از بازآفرینی‌های خلاقانه، نقیضه‌سرایی است هر چند که هر نوع تقلیدی، نظیره‌سازی یا نقیضه‌پردازی محسوب نمی‌شود. این نوع تقلید طنزآمیز، ظریف و هنرمندانه است  که از دیرباز در بین شاعران و نویسندگان خلاق و مستعد ایرانی معمول بوده است. در این نوع ادبی، شاعر یا نویسنده نقیضه‌سرا از سبک، قالب و طرز نگارش نویسنده و شاعر مشهوری تقلید می‌کند و با ابزارهای آفرینش طنز که شامل عناصری چون تحریف، بزرگ‌نمایی، کوچک کردن و مبالغه و... می‌شود تقلید طنزآمیزی ارائه می‌دهد و معمولا هدف آن در کنار سرگرمی و شوخ‌طبعی، نقد و توجه به مسائل پیرامون  است. به عبارتی نقیضه‌پرداز موفق، کسی است که بتواند بین اثر اصلی و نقیضه‌ی آن ارتباطی منطقی و تعادلی لطیف برقرار سازد.

پس از انتشار فراخوان و کارنامک نقیضه‌سرایی، ۱۸ اثر به واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان تهران ارسال و در نهایت آثار گردآوری‌شده، در کارگروه علمی این واحد بررسی شد. به این‌ترتیب برگزیدگان سومین ویژه‌برنامه «در سایه‌سار ادب فارسی» معرفی می‌شوند؛

موسی نیک‌عیش عضو ارشد مرکز رباط‌کریم

مینو متقی عضو ارشد مرکز ۱۵

 تبسم چناری عضو نوجوان مرکز ۱۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =