کد خبر: 319525
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
بازدید 368
بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی استان بوشهر برگزیدگان خود را شناخت

مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با معرفی برگزیدگان و قصه‌گویان برتر استان ۲۵ مهر ماه در دیلم به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با معرفی برگزیدگان و قصه‌گویان برتر استان ۲۵ مهر ماه در دیلم به کار خود پایان داد.

به گفته ی مهشید جهازی؛رابط جشنواره قصه گویی استان بوشهر، امسال بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با شعار « قصه صدای زندگی است» برگزار شد.  در بخش استانی این رویداد فرهنگی ما شاهد حضور و استقبال گروه های سنی مختلف از جمله گروه سنی نوجوان( ۱۲ تا ۱۸ سال) ، جوان و بزرگسال( ۱۸ سال به بالا ) و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها بودیم. وی افزود برگزیدگان مرحله استانی جشنواره به مرحله منطقه ای راه خواهند یافت و با برگزیدگان سایر استان ها به رقابت خواهند پرداخت. وی افزود میزبان مرحله منطقه ۳ این جشنواره با حضور استان های بوشهر،چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد، استان خوزستان خواهد بود.

قصه ها یکی از مهم ترین ابزار تربیتی

سمیه رسولی؛ مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، در خصوص جشنواره  قصه گویی گفت: با توجه به تاثیر به سزایی که  قصه و قصه گویی در  تربیت کودکان و نوجوانان دارد، کانون پرورش فکری به عنوان نهاد متولی امر، هر ساله اقدام به برگزاری جشنواره‌ قصه ‌گویی می‌ کند، که امسال به یاری خداوند متعال بیست و چهارمین جشنواره بین المللی در مرحله استانی را در استان بوشهر برگزار کردیم . وی در خصوص اهمیت قصه گویی گفت: قصه ها یکی از مهم ترین ابزار تربیتی به حساب می آیند و تاثیر به سزایی در تربیت و شکل گیری چارچوب های ذهنی و رفتاری کودکان دارند.  وی قصه گویی را دارای ریشه ای کهن  در فرهنگ ایران دانست و به عنوان وسیله ای برای انتقال آداب و رسوم و فرهنگ و اخلاقیات از آن یاد کرد و گفت:  خداوند در بسیاری از آیات کلام وحی نیز  از زبان قصه برای بیان حکایات استفاده نموده است و این اهمیت قصه به عنوان یک ابزار تربیتی را بازگو می کند.

جای با ارزش هنرقدیمی قصه گویی در جهان پیشرفته امروز

فرزانه بوشهری؛ناظر استانی جشنواره قصه گویی در خصوص جشنواره استانی امسال بیان کرد:در جهان پیشرفته امروز هنرقدیمی قصه گو جای با ارزشی دارد . بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی در استان بوشهر با توجه به جلساتی که برگزار گردید، بدون هیچ گونه بی نظمی و در صحت و سلامت در زمان مقرر در مرکز فرهنگی هنری دیلم اجرا شد و استقبال مربیان و اعضا بسیار خوب بود . دربین قصه ها از لحاظ محتوایی قصه هایی با مضامین مختلف بومی، قصه های شاهنامه و افسانه ها دیده  می شد . سطح قصه ها از لحاظ اجرا و محتوا از کیفیت بهتری نسبت به سال های گذشته برخوردار شده بود. از نقاط قوت جشنواره می توان به مشارکت اعضا و والدین در روند دورهمی قصه گویی ، برنامه ریزی منظم و دقیق اشاره نمود .

محل تولد قصه ها گهواره سینه و اندیشه آدمها

مهری دشت دار؛کارشناس فرهنگی و داور جشنواره :در واقع محل تولد قصه ها گهواره سینه و اندیشه آدمهاست جغرافیای قصه‌ها به گستردگی زمین است نامیرا ترین و خستگی ناپذیر ترین مسافر زمین به دور دنیا را هزاران سال است که می پیماید و همواره از دل و درون خود بر می آید هرجا به شکلی هرجا به لحن و زبانی به دنیا می آید و به دنیا می آید و به دنیا می آید.

در بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی مرحله استانی خرسندیم که با استقبال تحسین برانگیز اعضای هنرمند کانون روبه‌رو شده‌ایم اعضایی که خودجوش یا با راهنمایی و نظارت بزرگترها به انتخاب خوب رسیده‌اند و خوب قصه گویی می کنند همچنین مشارکتی چشمگیر را از دوستان ،همراهان و آشنایان با کانون پرورش فکری و توانمند در قصه گویی دیدیم خرسندیم که در این جشنواره در انتخاب قصه های کهن، حکیمانه، پند آموز و اسرارآمیز درختی جادویی و ذهنی آسمانی ارائه کرده و ما را با خود به دنیای پر از راز و رمز قصه ها برده اند.

اما آنچه در این باره و در بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی قابل تقدیر است تمرین و تکاپوی ویژه اعضا و مربیان درباره متون کهن و قصه‌های کهن میباشد کندوکاو در شاهنامه و گسترش حوزه هنری شاهنامه خوانی نیز در میان اعضا نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از جمله شاخصه‌های این جشنواره بود. در پایان وی ابراز امیدواری کرد که مخاطبان همواره پایه ثابت فعالیت قصه گویی باشند و سهم ارزشمندی در گسترش این سنت کهن داشته باشند.

در این رقابت ۲۶ قصه‌گوی راه یافته به بخش استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی طی یک روز در دیلم  به رقابت پرداختند که در نهایت با نظر هئیت داوران جشنواره برگزیدگان و راه یافتگان به مرحله منطقه‌ای معرفی شدند.

مرحله منطقه‌ای بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی آبان ماه سال جاری و مرحله نهایی این جشنواره همزمان با شب یلدا برگزار خواهد شد.

اسامی برگزیدگان جشنواره را اینجا مشاهده نمایید.

جهت مشاهده گزارش تصویری اینجا۱ و اینجا۲ کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =