کد خبر: 319631
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
بازدید 996
رصد اولین کسوف قرن در مرکز علوم ونجوم کانون زنجان

مرکز علمی فرهنگی هنری علوم و نجوم کانون پرورش فکری استان زنجان همزمان با پدیده خورشید گرفتگی در جهان به رصد این پدیده در مرکز پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان زنجان؛ طلعت آقاجانلو در گزارشی ابراز داشت: ساعت ۱۳:۳۴ روز سه شنبه سوم آبان ماه سال ۱۴۰۱ با وقوع اولین تماس، گرفت جزئی خورشید در آسمان شهر زنجان آغاز شد. در حالی که سراسر ایران شاهد وقوع خورشیدگرفتگی جزئی بودند، مرکز علوم و نجوم کانون زنجان نیز میزبان جمع مشتاقان آسمان بود تا در کنار تماشای این رخداد زیبا و هیجان انگیز، پاسخ‌گوی سوالات مخاطبان در باب چرایی و چگونگی وقوع این خورشیدگرفتگی باشد.

مسئول مرکز علوم و نجوم با بیان اهمیت این مسئله توضیح داد: برای رصد این پدیده جذاب، اعضای انجمن مرکز و گروه‌های مختلف از آموزش دیدگان نجوم با همراهی خانواده‌هایشان در مرکز گردهم آمدند و پس از حضور در کارگاه آموزشی خورشید گرفتگی که با هدف دانش افزایی عمومی برای مخاطبان با این پدیده برگزار شده بود، در محوطه و رصدخانه‌ی مرکز به تماشای اولین خورشید گرفتگی قرن پرداختند.  

آقاجانلو گفت: در ابتدای برنامه مربیان نجوم در قالب اجرای کارگاه آموزشی به شرح جزییات علمی و تاریخی این پدیده و نیز آموزش اصول صحیح رصد و رویت خورشیدگرفتگی با کمک ابزار پرداختند و درباره نکات ایمنی رصد صحیح و دوری از خطرات ناشی از بکارگیری روش‌های نامتعارف رصد و تماشای این پدیده برای مخاطبان صحبت کردند.  همچنین نحوه خواندن نماز آیات در هنگام مشاهده این رخداد نجومی برای حضار بیان شد.

وی در ادامه ابراز داشت: با آغاز خورشیدگرفتگی جزئی، اعضای مرکز با حضور در محوطه به تماشای این رخداد حیرت انگیز از دریچه دوربین‌های دوچشمی موجود در مرکز که مجهز به فیلترهای مایلار و شیشه‌ای و نیز تلسکوپ خورشیدی اچ آلفای هیدروژن بودند، پرداختند. همچنین جمعی دیگر از منجمان مرکز علوم و نجوم زنجان با حضور در رصدخانه مرکز، تلاش کردند در کنار رویت این پدیده با استفاده از تلسکوپ ۱۴ اینچی مستقر در رصدخانه، عکاسی از آن را نیز انجام دهند. شور و اشتیاق مخاطبان با نزدیک شدن به لحظات اوج گرفت که در آسمان شهر زنجان با پوشیدگی ۵۴.۶ درصد از مساحت سطح خورشید در ساعت ۱۴:۵۲:۴۶ رخ داد دو چندان شد و تماشای این کسوف تا وقوع آخرین تماس در ساعت ۱۶:۰۴:۳۹ ادامه داشت.

در پایان وی عنوان کرد که لازم به ذکر است که خورشیدگرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه‌ی این اتفاق در بخش‌هایی از کره زمین، تمام و یا قسمتی از قرص خورشید برای ناظران زمینی غیر قابل مشاهده شود. خورشید گرفتگی جزئی زمانی رخ می دهد که دو قرص خورشید و ماه هم‌مرکز دیده نمی‌شوند و در نتیجه ماه، تنها قسمتی از قرص خورشید را می‌پوشاند. این خورشیدگرفتگی در نیمه غربی آسیا، اغلب اروپا و شمال شرق آفریقا به صورت جزئی  قابل مشاهده بود.

رصد اولین کسوف قرن در مرکز علوم ونجوم کانون زنجان

رصد اولین کسوف قرن در مرکز علوم ونجوم کانون زنجان

رصد اولین کسوف قرن در مرکز علوم ونجوم کانون زنجان

رصد اولین کسوف قرن در مرکز علوم ونجوم کانون زنجان

رصد اولین کسوف قرن در مرکز علوم ونجوم کانون زنجان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =