کد خبر: 319875
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
بازدید 199
برنامه‌های پدافند غیرعامل در مراکز کانون استان اردبیل اجرا شد

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در راستای آشنایی اعضا با مفاهیم و اصول پدافند غیرعامل و به کارگیری اقدامات لازم در مواقع بحرانی، به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، با توجه به نامگذاری ۴ تا ۱۱ آبان سال ۱۴۰۱ به عنوان هفته‌ی پدافند غیرعامل، برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری با حضور اعضای کودک ونوجوان، در مراکز فرهنگی هنری کانون استان اردبیل، اجرا شد.

مرکز فرهنگی و هنری شماره‌ی ۴ کانون اردبیل

به مناسبت گرامیداشت هفته‌ی پدافند غیرعامل اعضای مرکز شماره‌ی ۴ کانون اردبیل  با  انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری، با مفاهیم و اصول دفاع غیرعامل، آشنا شدند .

فاطمه حیدری  سرپرست مرکز با گرامیداشت این مناسبت، بر یادگیری اصول و اقدامات دفاع غیرعامل و نهادینه سازی این فرهنگ در جامعه تاکید کرد.

در ادامه با ارایه توضیحاتی درباره‌ی مفهوم پدافند غیرعامل و نحوه‌ی اجرای آن توسط مربی امور فرهنگی مرکز، دو عنوان کتاب از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نام‌های « انسان و طبیعت » و« آمادگی دربرابر زلزله » برای اعضای مرکز معرفی شده و مانور ایمنی در برابر زلزله، اطفای حریق و کمک رسانی به مصدوم، برگزار شد.

گفتنی است برگزاری کارگاه  نقاشی  از دیگر برنامه های اجرا شده در مرکز شماره ۴ اردبیل در گرامیداشت هفته‌ی پدافند غیرعامل بود.

مرکز فرهنگی و هنری کانون اصلاندوز

فضه میرموسوی مربی مسوول کانون اصلاندوز از اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی و هنری در گرامی‌داشت هفته‌ی پدافند غیرعامل با حضور اعضای کودک و نوجوان مرکز خبر داد.

در ابتدای این برنامه با ارایه مقدمه‌ای از وقوع جنگ‌ها و منازعات مختلف در جهان، با بهره گیری از کتاب « انسان و طبیعت» نوشته مجید عمیق، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مفاهیم پدافند غیرعامل برای اعضای حاضر در این برنامه تشریح و اهمیت به‌کارگیری اصول آن در حفظ جان و اموال، توصیح داده شد.

سپس علی بابازاده آتش نشان فعال شهرستان اصلاندوز درباره‌ی انواع سیلندرهای اطفای حریق در مهار آتش سوزی‌های گوناگون و همچنین اقداماتی که می باسیت انجام شود صحبت کرده و روش استفاده از این سیلندرها را به صورت عملی، برای اعضا آموزش داد.

در ادامه، با پخش فیلم آتش‌نشان کوچک، پیرامون موضوعات مطرح شده در فیلم با اعضا گفت‌وگو شد. در خاتمه برنامه های این مناسبت، کارگاه نقاشی با موضوع اقدامات پیشگیرانه در حوادث طبیعی از قبیل ایمنی در برابر زلزله برگزار شد.

مرکز فرهنگی و هنری شماره‌ی ۲ کانون پارس‌آباد

همزمان با گرامی‌داشت هفته پدافند غیرعامل مربیان مرکز فرهنگی هنری  شماره‌ی ۲ کانون شهرستان پارس‌آباد، اعضای کودک و نوجوان مرکز را با مفاهیم پدافند غیرعامل آشنا کردند.

در ابتدای برنامه مربی مسوول مرکز در مورد اقدامات اساسی در تامین دفاع غیرعامل ؛ با اعضای مرکز بحث و گفت‌وگو کرده و پرسش‌های اعضا در باره‌ی نحوه‌ی مواجهه با حوادث، پاسخ داده شد.

در ادامه، به‌منظور حفاظت از جان افراد و پیشگیری از بروز خسارت‌های سنگین، بر رعایت نکات ایمنی تاکید شده و نحوه‌ی اطفای حریق به‌صورت عملی در محوطه باز مرکز برای اعضا و الیای حاضر در برنامه، آموزش داده شد.

گفتنی است در پایان برای درک بهتر و صحیح اعضا از موضوع برنامه، فیلم آموزشی پدافند غیر عامل پخش شده و نکات لازم درباره مراقبت از خود در مواقع بروز خطرات توضیح داده شد.

مرکز فرهنگی و هنری کانون جعفرآباد

مرکز فرهنگی و هنری کانون جعفرآباد،به مناسبت گرامی داشت هفته پدافندغیرعامل اقدام به اجرای فعالیت‌های مختلف فرهنگی به شرح زیر کرد:

-حضور مربی فرهنگی مرکز در مدرسه امام صادق(ع) و معرفی مفاهیم و اصول پدافند غیرعامل

- برگزاری کارگاه بحث آزاد وپاسخ به پرسش های دانش آموزان در مورد اهمیت موضوع پدافند غیرعامل

- تمرین اقدامات ایمنی و خود مراقبتی در زمان وقوع زلزله

مرکز فرهنگی و هنری کانون خلخال

با اجرای برنامه‌های مختلف، ابعاد و کارکردهای مختلف پدافندغیرعامل در کانون خلخال، برای کودکان و نوجوانان معرفی شد.

در اولین برنامه مربی مسوول کانون خلخال، با معرفی کتاب «انسان و طبیعت؛ پدافند غیرعامل»، کارکردهای مختلف پدافندغیرعامل را برای اعضا تشریح کرد.

او با بیان اینکه پدافندغیرعامل کارکردهای مختلفی دارد، برحفاظت از جان مردم و حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی، استمرار خدمات ضروری و تامین نیازهای مردم در مواقع بروز بحران اشاره کرد.

در ادامه، روش استفاده از کپسول‌های آتش نشانی با توجه به نوع حریق ایجاد شده آموزش داده شده و اعضا با کمک مربی اقدام به خاموش کردن آتش کردند.

مراکز فرهنگی و هنری کانون کوثر

به مناسبت هفته ی پدافند غیر عامل، کارگاه «سواد رسانه‌ای» با هدف نقد رسانه‌های دیجیتال و ارایه راهکارهای عملی برای صیانت از کودکان و نوجوانان در مواجه با رسانه‌های تخریب‌گر در مرکز فرهنگی و هنری شماره یک کانون کوثر برگزار شد.

    در این کارگاه  اعضای کانون  با نقد و بررسی چند نمونه از اخبار و گزارش های رسانه‌ها، با شاخص های ارزیابی و راستی آزمایی اخبار و تحلیل‌های ارایه شده، آشنا شدند.

همچنین در گرامیداشت هفته‌ی پدافند غیرعامل، برنامه‌های متنوعی در مرکز شماره‌ی دو کانون کوثر اجرا شد. 

در این برنامه، مربی فرهنگی مرکز، به تشریح مفاهیم، اصول و اقداماتی که در قالب پدافند غیرعامل برای مراقبت از جان و اموال در برابر بروز خطرات ناشی از جنگ و حوادث طبیعی صورت می گیرد؛ پرداخت.

در ادامه، برای آگاهی بیشتر اعضا، چگونگی استفاده از کپسول‌های آتش نشانی و نحوه‌ی پناه‌گیری در مواقع خطر و وقوع زلزله آموزش داده شد.

مرکز فرهنگی و هنری کانون نیر

با توجه به اهمیت به کارگیری اصول پدافند غیرعامل در راستای حفاظت از افراد  و کاهش آسیب‌پذیری در زمان بحران و وقوع مخاطرات، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان نیر کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل را با همکاری جمعیت هلال احمر شهرستان، برگزار کرد.

برنامه‌های پدافند غیرعامل در مراکز کانون استان اردبیل اجرا شد

در این برنامه که روز چهارشنبه ۱۱آبان‌ماه سال۱۴۰۱، در سالن آمفی تئاتر مرکز اجرا شد، ۸۰ نفر از والدین اعضای مرکز فرهنگی هنری کانون نیر، با مباحثی در خصوص پدافند غیرعامل، آشنا شده و در مورد نکات ایمنی به هنگام وقوع زلزله، شناخت انواع آتش‌سوزی  و آشنایی با کاربرد کپسول‌های آتش خاموش‌کن، و نحوه ی استفاده از آن توضیحات لازم توسط کارشناس جمعیت هلال احمر شهرستان ارایه شد.

مرکز فرهنگی و هنری کانون نمین

فعالیت‎ها و برنامه‌های آگاه سازی کودکان و نوجوانان با اهداف و اصول پدافند غیرعامل و به کارگیری آن در مواقع لازم، با همکاری و هماهنگی جمعیت هلال احمر،مدارس ابتدایی و مرکز فرهنگی و هنری کانون نمین از روز یکشنبه هشتم آبان‌ماه ۱۴۰۱ به مدت ۳ روز اجرا شد.

در اولین برنامه مربیان مرکز در همایشی که به مناسبت هفته‌ی پدافند غیرعامل، با حضور مسوولین ادرات شهرستان نمین در محل فرهنگسرای شهرداری برگزار شد، شرکت کردند.

در مدرسه ی ابتدایی محمد جعفری نیز مربیان مرکز در خصوص رعایت مسایل ایمنی و خودمراقبتی در مواقع بروز حوادث توضیحاتی ارایه داده و با همکاری جمعیت هلال احمر، نحوه‌ی اطفای حریق با استفاده از کپسول‌های آتش خاموش کن آموزش داده شد.

در ادامه کتاب انسان و طبیعت با موضوع پدافند غیر عامل نوشته‎ی مجید عمیق، توسط مربی فرهنگی مرکز معرفی و ضمن تشریح و بحث و گفت‌وگو راجع به مطالب این کتاب ، بخش‌هایی از آن توسط اعضای نوجوان روخوانی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =