میزان مطالعه، یکی از معیارهای جوامع مترقی است

مراسم افتتاحیه جشنواره بزرگ کتاب و کتاب‌خوانی «جوانه» در مجتمع آموزشی فرهنگی علوم پزشکی شیراز با حضور مدیر کل کانون فارس برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی کانون فارس، سعیدرضا کامرانی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در مراسم افتتاحیه این جشنواره گفت: بی‌تردید نقش کتاب و کتاب‌خوانی در توسعه و پیشرفت جامعه، نقشی انکار ناپذیر است. تا جایی که کارشناسان این حوزه، رشد، بالندگی و توسعه کشورها را با تعداد کتاب‌خانه‌ها، محتوا و تولیدات کتاب، تیراژ کتاب و میزان سرانه مطالعه مردم مورد بررسی قرار می‌دهند و در حقیقت مقوله‌ی مطالعه، یکی از معیارهای جوامع مترقی است که فرهنگ و ترویج آن همواره مورد توجه خاص قرار می‌گیرد.

او افزود: کتاب به عنوان یک ابزار ارزشمند در خدمت انسان‌ها قرار گرفته و کتاب‌های خوب با محتواهای مفید به عنوان بهترین دوست انسان‌ها،خدمات شایانی را به جامعه انسان‌ها داشته  و کتاب در رساندن انسان به کمال نقش به‌سزا و بی‌بدیلی را ایفا کرده است.

میزان مطالعه، یکی از معیارهای جوامع مترقی است

به گفته‌ی کامرانی، با گذشت زمان و به وجود آمدن فن‌آوری‌های نوین، نه تنها از ارزش و اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی کاسته نشده بلکه روز به روز گسترده‌تر و پایدارتر و بر اهمیت آن افزوده شده است. تمام کسانی که در دنیا مؤثر بوده‌اند و جهان را متحول کرده‌اند هرگز با کتاب و کتاب‌خوانی بیگانه نبوده و از کتاب به عنوان وسیله‌ای ضروری بهره برده‌اند و کتاب عنوان ابزاری گران‌بها، همچون خورشیدی تابان به همگان نور، شور و شکوفایی را هدیه داده تا در این پرتوافشانی، دشت‌های تشنه را سیراب کند و اندیشه‌ها را بارور سازد.

مدیر کل کانون فارس افزود: در کشور عزیز ما، با توجه به نظر کارشناسان، سرانه مطالعه مناسب نبوده و تولید محتوا در بخش کودک و نوجوان از وضعیت خوبی برخوردار نیست؛ در این راستا لازم است اهالی کتاب و قلم تلاش بیشتری کنند. او گفت: ما با ترجمه مخالف نیستیم اما بیش از ۶۰ درصد کتاب‌های حوزه کودک  و نوجوان  ترجمه هستند و با توجه به دارا بودن بستر مناسب و پیشینه فرهنگی و ادبی که داریم باید دست به کار نوشتن و تولید محتوای مناسب شده و نسل جدید را با محتواهای به روز و مناسب آشنا، پرورش و در تربیت آنان نقش اساسی ایفا و کودکان و نوجوانان را در تراز جمهوری اسلامی تربیت کنیم.  

به گفته‌ی کامرانی، برای انجام هر کاری باید  بستر فرهنگی ایجاد شود و در فراهم‌سازی این بستر، کتاب با محتوای خوب نقش بزرگی دارد. ناگزیریم برای آینده و رسیدن به اهدافمان، برنامه‌ریزی کنیم چون ما نباید با آینده مواجه شویم، باید آن را بسازیم و برای این کار نیاز به برنامه، تلاش و کوشش داریم.

او افزود: فرهنگ مطالعه و هر چیز دیگری را نمی‌توان با زور به کودک و نوجوان تحمیل کرد، ولی باید در یافتن راهی که برایش نتایج مفید و ماندگاری را در پی دارد نهایت سعی و تلاشمان را به کار ببندیم. ما باور داریم که گاهی تأثیر یک کتاب داستان در رفتار کودک، اگر بیشتر از درس آموزگار نباشد، کمتر هم نیست و به همین دلیل است که در سراسر جهان هستی به نقش مؤثر کتاب در تربیت و آموزش کودکان توجه ویژه‌ای می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =