اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراکز استان‌ها به مناسبت روز جهانی و هفته ملی معلولان ویژه‌برنامه‌های متنوعی را برگزار کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، روز سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان روز جهانی معلولان اعلام شده است. کانون پرورش فکری تلاش می‌کند تا از این مناسبت، به‌منظور افزایش آگاهی‌های عمومی و درک پذیرش افراد دارای معلولیت و جلب مشارکت‌های آنان، حداکثر استفاده را ببرد.

برهمین اساس معاونت فرهنگی کانون با شعار «با توانایی‌های متفاوت آینده را خواهیم ساخت» به منظور اجرای هدفمند برنامه‌ها در مراکز، به این مناسبت شیوه‌نامه‌ای را تهیه کرد و مراکز استان‌ها براساس این شیوه‌نامه برنامه‌های متنوعی را در  هفته ملی معلولان برگزار کردند.

نمایشگاه عروسک‌های با نیازهای ویژه و کتاب‌های حسی لمسی با عنوان «فصل دوستی» از جمله برنامه‌های ستادی بود که از سوی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برپا شد.

در این نمایشگاه ۵۵ عروسک با نیازهای ویژه که از سوی اعضای مراکز فراگیر (کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه) و مربیان مراکز کانون پرورش فکری استان تهران ساخته شده با عنوان «دوست تازه‌ی من» به نمایش گذاشته شد.

همچنین ۲۷ کتاب حسی لمسی با عنوان «کتاب تازه‌ی من» که از سوی مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برای استفاده در مراکز فراگیر کانون ساخته شده است، نمایش داده شد.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

آذربایجان شرقی

آئین‌های بزرگداشت روز جهانی معلولان با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی در مراکز کانون استان برگزار شد. این برنامه‌ها با حضور فعال و پرشور خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان دارای نیازهای خاص (معلول جسمی و حرکتی) و اجرای فعالیت‌های جذاب فرهنگی هنری و ادبی همراه بود.

به همین مناسبت نشست تخصصی با عنوان کارگاه تخصصی روز جهانی معلولان با حضور آقای زیرکی از کارشناسان سازمان بهزیستی استان به صورت مجازی برگزار و در خصوص موضوع‌های مرتبط با کودکان و نوجوانان معلول جسمی حرکتی و نیازهای فرهنگی آنان بحث و تبادل نظر شد.

علی بینش مدیرکل کانون استان در ابتدای این نشست با اشاره به ظرفیت مراکز فراگیر کانون برای ارائه خدمات تخصصی به کودکان و نوجوانان دارای نیازهای خاص از برنامه‌های کانون استان برای توسعه و تجهیز این مراکز در سال جاری خبر داد.

همچنین در مراکز ملکان، بستان‌آباد و سراب نیز ویژه‌برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی با همکاری بهزیستی و مراکز توانبخشی برای کودکان و نوجوانان داری نیازهای خاص برگزار شد.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

اردبیل

نمایشگاه آثار نقاشی و خوشنویسی میلاد صادقی هنرمند نوجوان دارای نیاز ویژه عضو کانون استان اردبیل همزمان با هفته معلولان برگزار شد.

سرپرست کانون استان اردبیل در این مراسم گفت: اگر سلامت جسم، ملاک برتری باشد در نگاه به انسان‌ها دچار تبعیض ناروا می‌شویم و باید آگاه باشیم که آموزه‌های دینی ما ملاک برتری انسان را فراتر از سلامت جسم می‌داند.

ملیحه ملک‌زاده‌فرد با بیان اینکه همه افراد حق برخورداری از خدمات اجتماعی را دارند، افزود: افراد دارای نیازهای ویژه به خصوص کودکان و نوجوانان، نه تنها باید از حقوق مساوی با دیگران برخوردار باشند بلکه باید توجه بیشتری به این قشر داشته باشیم تا زمینه رشد و بالندگی آنها فراهم شود.

سرپرست کانون استان گفت: پنج مرکز کانون در شهرستان اردبیل در خدمت فرزندان دارای مشکلات جسمی است و تلاش می‌کنیم برای این عزیزان، یک مرکز اختصاصی تامین کنیم.

او درباره نوجوان هنرمند عضو فراگیر کانون استان گفت: میلاد صادقی با درخشش در سطوح مختلف هنر نقاشی و خوشنویسی و اخذ مدال و نشان‌های بین‌المللی، ثابت کرده معلولیت دلیل بر محدودیت نیست و انسان باید توانایی‌های خود را تقویت کند.

پخش انیمیشن، اجرای مسابقه، قصه‌گویی و اجرای نمایش طنز «نمکی» از بخش‌های مختلف این مراسم بود و در پایان، نمایشگاه آثار نقاشی و خوشنویسی میلاد صادقی با حضور مدیرکل صدا و سیمای مرکز اردبیل، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی و دیگر مسوولان استانی افتتاح شد.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

اصفهان

در کانون اصفهان مرکز شماره یک فراگیر جشنی را با عنوان «بچه‌های آفتاب» با پیام «با توانایی‌های متفاوت آینده را خواهیم ساخت» اجرا کردند.

این جشن در مدرسه ناشنوایان شفق اصفهان با همکاری مربیان مرکز فراگیر و همکاران واحد سیار روستایی و سمعی بصری و با اجرای تلاوت قرآن، سرود ملی، قصه، نمایش «جشن تولد مار بوآ»، نمایش انیمیشن «ربات و کشاورز» پذیرایی و اهدا جوایز همراه بود.

همچنین پیک شادی در مدرسه استثنایی «ادب» با همکاری مرکز فراگیر کانون اصفهان برگزار شد. این برنامه با حضور مربیان مرکز فراگیر کانون و با همکاری کتابخانه سیار روستایی اصفهان و کارشناس سمعی و بصری برگزار شد.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

البرز

جمعی از همکاران مرکز مجتمع کانون کرج و مسئول واحد ادبی با حضور در مدارس استثنایی شهر کرج روز جهانی معلولان را گرامی داشتند.

مسئول مرکز مجتمع با اعلام این خبر گفت: با توجه به این‌که روز ۱۲ آذر به عنوان روز معلولان، نام نهاده شده و با هدف معرفی این روز و توانمندی‌های کودکان توان‌یاب، ضمن هماهنگی با مدارس و حضور در این آموزشگاه‌ها، فعالیت‌های ویژه‌ای برای این کودکان اجرا شد.

سمیرا اکبریه، ادامه داد: عنوان اصلی برنامه «با توانایی‌های متفاوت، آینده را خواهیم ساخت»، نام‌گذاری شد تا کودکان توان‌یاب هم بدانند که در ساختن آینده نقش خواهند داشت.

وی افزود: قصه‌گویی، شعرخوانی (حافظ خوانی) و بازی از برنامه‌های اجرا شده در این ویژه‌برنامه‌ها بود و برای ۳۵ نفر از کودکان دختر و پسر اجرا شد.

مرکز مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز تنها مرکز فراگیر کانون در شهر کرج است که با دارا بودن امکاناتی در حوزه‌ی خدمت‌رسانی به کودکان و نوجوانان توان‌یاب فعالیت می‌کند.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

ایلام

درگرامی‌داشت هفته معلولان ویژه‌برنامه «ما می‌توانیم» با اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری وادبی با حضور معاون فرهنگی و کارشناس مسئول و مربیان و دانش‌آموزان در مرکز یک ایلام برگزار شد.

در این برنامه فعالیت‌های بازی و سرگرمی، کاردستی، نمایش خلاق، ایستگاه نقاشی، معرفی کتاب و قصه‌گویی اجرا و همچنین اعضا از نمایشگاه نمونه آثار اعضای با نیازهای ویژه بازدید کردند و به آنها کتاب اهدا شد.

همچنین در گرامی‌داشت هفته معلولان با حضور معاون فرهنگی کانون استان و کارشناسان هنری و ادبی و مربیان مرکز دره‌شهر از زحمات آرزو گوهری مربی مسئول مرکز دره‌شهر قدردانی شد.

معاون فرهنگی کانون استان ضمن عرض خداقوت به همکاران مرکز گفت: با توجه به این‌که مرکز دره‌شهر یکی از موفق‌ترین و پویاترین مراکز استان است این موفقیت نشان از همت و تلاش همکاران مرکز به‌ویژه مسئول مرکز دارد که علی‌رغم محدودیت جسمی با تمام قوا و انرژی فعالیت‌ها و برنامه‌ها را بسیار مطلوب و شایسته انجام داده و شاهد موفقیت‌های خوبی از اعضای مرکز هستیم. امروز با اهدای این لوح از زحمات ارزشمند ایشان قدردانی می‌شود.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

بوشهر

به مناسبت بزرگداشت روز جهانی معلولان کانون استان بوشهر با مشارکت و همراهی آموزش و پرورش استثنایی به برگزاری برنامه‌ای برای کودکان دارای نیازهای ویژه پرداخت.

این ویژه‌برنامه با شعار «با توانایی‌های متفاوت، آینده را خواهیم ساخت» از سوی مراکز فرهنگی هنری ۱ و ۲ بوشهر، در سالن آفرینش مرکز شماره ۲ کانون این شهر برگزار شد.

در این برنامه مربیان کانون به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری برای این کودکان پرداختند. قصه‌گویی، نمایش خلاق، نمایش عروسکی، مسابقه، شعرخوانی، پخش فیلم و انیمیشن، نقاشی و... از جمله برنامه‌های شاد و مفرح این روز برای کودکان دارای نیازهای ویژه بود.

مدیرکل کانون استان بوشهر، در این زمینه گفت: کانون پرورش فکری در جایگاه فرهنگ‌سازی، از طریق خدمت‌رسانی به کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه، بـرای رشد و بالندگی و ظهور قابلیت‌ها و شکوفایی استعدادهای کودکان بـا نیازهای ویـژه اقدام به برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی کرده است تا این کودکان بتوانند همگام و در تساوی با دیگر کودکان از خدمات فرهنگی هنری مراکز کانون برخوردار شوند.

سمیه رسولی، روز جهانی معلولان را فرصتی مغتنم شمرد که می‌توان از آن به منظور افزایش آگاهی‌های عمومی مردم نسبت به کودکان دارای نیازهای ویژه و درک و پذیرش افراد دارای معلولیت استفاده کرد.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

تهران

ویژه‌برنامه «بربال پروانه‌ها» در مرکز فراگیر کانون استان تهران با حضور سرپرست کانون استان تهران علی رشیدی‌نیا، سیدعلی حسینی معاون اداری و مالی، مهرنوش قربانعلی معاون فرهنگی، لیلا شعبانی کارشناس مسئول واحد فرهنگی، طاهره بشیر کارشناس فراگیر و ۲۰۰ نفر از اعضای پرشور دارای نیازهای ویژه و خانواده‌ها برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه اعضای مراکز فراگیر به اجرای تئاتر عروسکی پرداخته و اجرای قصه‌گویی به زبان اشاره از سوی زینب صباغ مربی‌مسئول مرکز فراگیر ۴۰ صورت گرفت.

در ادامه‌ علی رشیدی‌نیا، سرپرست اداره کل کانون استان تهران، در صحبت‌های خود ضمن تبریک هفته‌ معلولان، با تاکید بر ضرورت و اهمیت توجه هرچه بیشتر به کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه در برنامه‌ریزی‌های آینده، توجه به امر آموزش و به‌روزرسانی دانش و مهارت همکاران در این حوزه و توجه به زیرساخت‌های مبتنی بر دانش روز، در طراحی و اجرای فعالیت‌های کانون را بسیار مهم و حیاتی برشمرد.

همچنین کارگاه «شیوه‌های صحیح رویارویی و تعامل با افراد دارای آسیب بینایی» با حضور جمعی از همکاران مراکز و اداری برگزار شد.

در این نشست که با همکاری موسسه‌ حمایت از بیماران چشمی«آرپی» برگزار شد، همکاران ضمن طرح پرسش‌هایی در زمینه موضوع نشست، با اصول و شیوه‌های صحیح تعامل با افراد دارای آسیب بینایی آشنا شدند.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

چهارمحال و بختیاری

اعضای مرکز شماره سه شهرکرد کانون پرورش فکری، در کنار اعضا عادی با حضور حجت‌الله آسمند مدیرکل کانون استان، حسین امیریان فارسانی مدیرکل آموزش و پرورش استان، عباس داوطلب رئیس آموزش استثنایی و دیگر مسئولان در برنامه روز جهانی معلولان و اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، ادبی و هنری هفته معلولان را گرامی داشتند.

در این برنامه که با شعار «با توانایی‌های متفاوت آینده را خواهیم ساخت» برگزار شد اعضای این مرکز فراگیر کانون به اجرای برنامه‌های مختلفی از جمله سرود و قصه‌گویی، دل‌نوشته ادبی و... پرداختند.

مراکز فراگیر کانون با هدف حضور کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه در کنار هم‌سن و سالان خود و بهره‌مندی اعضای عادی و فراگیر از آموزش‌ها و امکانات کانون به‌طور یکسان و در کنار هم راه‌اندازی شده است.
در حاشیه این برنامه نمایشگاهی از آثار نقاشی اعضای فراگیر کانون به نمایش درآمد.

مرکز فراگیر شهرکرد نیز با امکاناتی مانند بهدید، کتاب‌های بریل، کتاب‌های گویا، هدست، برجسته‌نگار، درشت نمای الکترونیکی و... توانسته است خدمات خود را به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه در کنار دیگر اعضای کانون ارایه دهد.

خراسان جنوبی

به مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی معلولان، کانون شهرستان بشرویه پذیرای کودکان مدرسه استثنائی شکوفه بود. مدیر و معلمان به همراه ۳۵ دانش‌آموز این مدرسه در گردش یک روزه، کانون را برای گذراندن لحظاتی شاد و خاطره‌انگیز برای دانش‌آموزان انتخاب و از فعالیت‌های فرهنگی و هنری استفاده کردند.  قصه‌گویی «گلدان خالی»، نمایش خلاق «آش سنگ»، کارگاه نقاشی با موضوع «گل و گلدان»، بازی و سرگرمی فکری و نمایش فیلم از جمله فعالیت‌های اجرایی بود.
مربیان مرکز فرهنگی هنری و فراگیر قاین با حضور در آموزشگاه شقایق و با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی مانند قصه‌گویی، شعرخوانی، معرفی کتاب و پخش فیلم لحظات با نشاطی را برای بچه‌های این آموزشگاه فراهم کردند. اهدای کتاب به کتابخانه این آموزشگاه پایان‌بخش برنامه‌های اجرایی بود.
کتابخانه سیار روستایی کانون پرورش فکری زیرکوه با حضور در روستاهای عشایری چاپایاب و حسین‌آباد اقدام به اجرای برنامه فرهنگی کرد. در این راستا تبیین روز جهانی معلولان و بیان مطالبی در این خصوص برای اعضا، اجرای بازی و سرگرمی و همچنین برگزاری مسابقه شاد و متنوع ویژه دو عضو معلول جسمی و حرکتی روستای چاپایاب و حسین‌آباد و در نهایت تجلیل از آنان با اهدای جوایز، از برنامه‌های اجرا شده بود.
بازدید مدیرکل و کارشناسان استان از موسسه خیریه دست‌های پرتوان حضرت رسول(ص) و کارگاه دختران معلول و کم‌توان ذهنی، اعزام کاروان پیک امید به  مدارس شهدای بانک ملی، گرامیداشت روز معلولان در مرکز سرایان، مرکز شماره 2 طبس و مرکز  ثابت و سیار نهبندان و کتابخانه سیار روستای دستگردان، تجلیل از دو عضو معلول سیار روستایی زیرکوه و... از دیگر برنامه‌های کانون استان خراسان جنوبی بود.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولانخراسان رضوی

به مناسبت هفته ملی معلولان مرکز فرهنگی هنری شماره ۵ مشهد با همکاری کانون مردم‌نهاد مهرآفرینان سرزمین سکوت، در دبستان سوم شعبان ۴ (ویژه ناشنوایان) به اجرای برنامه پرداختند.

در آغاز برنامه میترا شجاعی‌مقدم، سرپرست مرکز فرهنگی هنری ۵ مشهد به معرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فعالیت‌های آن پرداخت. در ادامه زهرا محدثی مربی فرهنگی مرکز ۵ مشهد فعالیت کاردستی با استفاده از تکنیک کاغذ و تا را به دانش‌آموزان آموزش داد و ایمان رنگ‌آمیز طوسی برگزیده بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه‌ای ۴ کشور قصه «خانه سالمندان» را برای دانش‌آموزان اجرا کرد.

در ادامه برنامه معلمان دبستان با اجرای پانتومیم و طرح سوال‌های مختلف درباره مضمون قصه اجرا شده با دانش‌آموزان گفت‌وگو کردند.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

خراسان شمالی

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان شمالی به مناسبت گرامی‌داشت هفته معلولان برنامه‌های متنوعی برگزار کردند.

برگزاری کارگاه‌های متعدد فرهنگی، هنری و ادبی، حضور مربیان بجنورد در مدرسه عدالت بجنورد و شهید دستغیب اسفراین و اجرای کارگاه‌های قصه‌گویی، کاغذ و تا، معرفی کتاب و معرفی فعالیت‌های مرکز با حضور در مراکز کودکان استثنایی استان، اجرای برنامه‌های متنوع قدردانی از دانش‌آموزان و کودکان دارای معلولیت با تعامل اداره‌های بهزیستی استان، برپایی نمایشگاه آثار اعضا با نیازهای ویژه، بازدید اعضای مرکز مهر ماندگار بهزیستی شهرستان راز از کتابخانه کانون، معرفی مشاهیر و شخصیت علمی معروف با معلولیت جسمی و ذهنی در مرکز صفی‌آباد و برگزاری کارگاه آموزشی زبان اشاره برای آموزش کلمه‌های کاربردی به سایر کودکان و نوجوانان از جمله این برنامه‌ها بود.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

زنجان

به مناسبت گرامی‌داشت روز جهانی معلولان ویژه‌برنامه‌های مختلفی در مراکز شماره دو، سه، ابهر، قیدار و کتابخانه‌های سیار شهری ‌روستایی و روستایی کانون پرورش فکری استان زنجان با شعار «با توانایی‌های متفاوت، آینده را خواهیم ساخت» برگزار شد.

ویژه‌برنامه استانی «بر بال پروانه‌ها» در مدرسه رودکی زنجان از سوی مربیان مرکز شماره ۳، کتابخانه‌های سیار شهری یک و روستایی زنجان و کارشناسان ستاد برگزار شد.

اجرای مسابقه شاد آهنگین و اهدای جوایز فرهنگی، اجرای کتاب نمایش آهنگین، اجرای قصه کوتاه با تعامل کودکان حاضر در جشن و ساخت کاردستی ساده با تکنیک کاغذ و تا بخشی از برنامه‌های «بر بال پروانه» بود.

همچنین با شروع هفته‌ ملی معلولان ویژه‌برنامه‌ای برای دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه مدرسه‌ استثنایی شهید محمدی از سوی مربیان خلاق و پرتلاش کانون پرورش فکری مرکز شماره‌ ۳ استان زنجان برگزار شد.

قصه‌گویی خلاق و شاد با استفاده از ابزار، نمایش فیلم، معرفی کتاب و بازی و مسابقه از جمله برنامه‌های اجرا شده در این ویژه‌برنامه بود.

در کانون پرورش فکری ابهر نیز در روز ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ویژه‌برنامه‌ «بال فرشته» با حضور ۳۵ نفر از دانش‌آموزان مدرسه‌ استثنایی پویا برگزار شد.

در این برنامه که با هدف بزرگداشت روز جهانی معلولان و ایجاد لحظه‌هایی خوش برای آنها برگزار شد مربیان در مدرسه پویا حضور یافته و برنامه‌های مختلفی مثل ایستگاه سفالگری، کتابخوانی، شعرخوانی، نمایش فیلم و مسابقه را برای بچه‌ها اجرا کردند.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

سمنان

مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان در راستای شعار «نقش نوآوری در ایجاد جهانی قابل دسترس و برابر» با هدف شناسایی کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه، معرفی کانون و خدمات مراکز فراگیر به آن‌ها و والدین‌شان و هم‌چنین ایجاد زمینه‌های تعامل بچه‌ها با هم‌سالان دارای نیازهای ویژه هم‌راه با حس برابری و هم‌دلی، پاس‌داشت ارزش‌ها، افزایش آگاهی عمومی درباره‌ مسائل مربوط به معلولیت‎های مختلف و اثبات عینی «خواستن توانستن است»، به اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی و هنری پرداختند.

ثمانه رحیمی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون میامی از حضور در مدرسه باغچه‌بان به‌همراه جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی در روز جهانی معلولان و هم‌چنین برگزاری ویژه‌برنامه‌ «بر بال فرشتگان» در راستای شعار این هفته و اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی در قالب قصه‌گویی، شعرخوانی، بازی و سرگرمی، مسابقه، کاردستی و...، خبر داد و گفت: آنچه در ارتباطات اجتماعی با معلول بایست در نظر گرفت ارتباط با آن‌ها همراه با احترام است و از ترحم به افراد دارای معلولیت پرهیز شود؛ چراکه در احترام، شخص مقابل، انسانی بزرگ به‌شمار می‌آید؛ اما در گزینه‌ ترحم، مخاطب انسانی ذلیل و خوار شمرده می‌شود که بایست همواره دست او را گرفت و به شخصیت و روحیات وی اندک توجهی نمی‌شود.

محبوبه حیدریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون مهدی‌شهر نیز در این‌باره اظهار داشت: ویژه‌برنامه‌ی هفته‌ معلولان از روز ۱۲ آذر، آغاز و در کارگاه‌های فرهنگی و ادبی با عنوان «لحظه‌های شاد و یک گام تا امید» برگزار شد.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

سیستان و بلوچستان

به مناسبت روز جهانی معلولان، ویژه‌برنامه‌هایی در مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان سیستان و بلوچستان برگزار شد. مرکز فراگیر زاهدان در این روز میزبان تعدادی از ناشنوایان بود و به کمک آنها برنامه‌هایی چون سرود، دکلمه، قصه‌گویی به زبان اشاره، شاهنامه‌خوانی و اهدای جایزه به مهمانان اجرا شد.

همکاران مرکز مجتمع و شماره پنج زاهدان نیز میزبان دانش‌آموزان بودند و برنامه‌هایی چون نمایش خلاق، قصه‌گویی، معرفی وقایع و ایام و بازی و سرگرمی را همراه با آنان اجرا کردند.

در بَزمان هم مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای عیادت توان‌یابان، به بهزیستی شهرشان رفتند و برنامه‌های گوناگون فرهنگی، هنری و ادبی را همراه با آنان انجام دادند.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

فارس

مربیان مرکز شماره ۱ شیراز، تنها مرکز فراگیر کانون فارس با حضور در مدارس شوریده‌ شیرازی و مدرسه ناشنوایان باغچه‌بان برای دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه به اجرای فعالیت پرداختند.

قصه‌گویی «گوسفندی که عصبانی بود خیلی عصبانی» و آموزش مهارت کنترل خشم، اجرای مسابقه حضوری، شعرخوانی از سوی اعضای کارگاه‌های خوانش متون کهن عضو کانون، آشنایی با فصل‌ها و کاردستی، معرفی کانون، معرفی کتاب «گرگی که می‌خواست از درخت بالا برود» و اجرای مسابقه‌های متنوع، شاد و مهیج فرهنگی از جمله برنامه‌های اجرایی مرکز فراگیر کانون فارس در شیراز بود.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

قزوین

در کانون استان قزوین مرکز فرهنگی و هنری شماره یک کانون آبیک با میزبانی از دانش‌آموزان مدرسه استثنایی نور فعالیت‌های قصه‌گویی، کارگاه کاردستی و شعرخوانی برگزار کرد.

مرکز فرهنگی و هنری شماره سه قزوین هم ویژه‌برنامه‌ای با همکاری مدرسه باغچه‌بان با عنوان «فرشتگان زمینی» داشت. در این برنامه کارگاه‌های کاردستی، بازی و سرگرمی برای دانش‌آموزان برگزار شد.

مرکز فرهنگی هنری کانون خاکعلی نیز در این هفته جشنی با دعوت از کودکان دارای نیازهای ویژه بخش بشاریات برگزار کرد. در این آیین اجرای سرود و اهدای یادبود به ۹۰ مهمان این برنامه با حضور رییس اداره بهزیستی شهرستان آبیک و بخشدار و شهردار خاکعلی انجام شد.

همچنین به همت مرکز فرهنگی و هنری کانون بویین زهرا با حضور در مدرسه استثنایی شهید خلیلی این شهرستان فعالیت‌های قصه‌گویی، نقاشی، تکه چسبانی، کاردستی، اجرای مسابقه و بازی و سرگرمی، کاغذ و تا و قصه‌گویی برای دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه انجام شد.

مربیان مرکز فرهنگی و هنری مجتمع نیز با حضور در مدرسه‎‌های استثنایی بیاضیان و پارس فعالیت‌های متنوعی مانند قصه‌گویی، کارگاه کاردستی، شعرخوانی و اهدای کتاب‌های بریل به دانش‌آموزان روشندل را انجام دادند.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

گلستان

مراکز فرهنگی ‌هنری کانون گلستان به منظور گرامی‌داشت هفته معلولان با دعوت از کودکان با نیازهای ویژه به اجرای فعالیت‌های شاد پرداخته و لحظاتی به‌یادماندنی را در دفتر خاطره‌های آنها ثبت کردند.

در شهرستان کلاله به مناسبت روز جهانی معلولان در مراسمی ۱۳۷ جلد کتاب بریل به فراگیران این شهرستان اهدا شد. در این مراسم که با حضور فرماندار شهرستان همراه بود، دانش‌آموزان نابینا و کم‌توان ذهنی به اجرای موسیقی، قصه‌خوانی، روخوانی کتاب و نقاشی پرداختند.

مرکز شماره یک گرگان نیز میزبان تعدادی از دانش‌آموزان دبستان استثنایی گلسار بود.

شروع این برنامه با معرفی کانون و فعالیت‌های آن و شرایط عضویت آغاز شد و بعد از روخوانی کتاب، مربیان مرکز به شعرخوانی و قصه‌گویی برای بچه‌ها پرداختند. برپایی کارگاه کارستی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

برگزاری کارگاه روخوانی و معرفی کتاب ویژه توان‌خواهان در دلند، جشن «بر بال فرشتگان» در مرکز فرهنگی هنری بندرگز و اجرای برنامه «رنگ لبخند» در کانون آق‌قلا از دیگر برنامه‌های کانون گلستان بود.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

گیلان

مربیان مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری شهرستان بندرانزلی، میهمان دانش‌آموزان مدرسه استثنایی شهید محمد پوررزاز شدند و به اجرای برنامه‌های شاد و متنوع برای مخاطبان پرداختند.

قصه‌گویی، خوانش‌شعر، بازی و اجرای نمایش خلاق و آموزش کاردستی، از جمله فعالیت‌های انجام شده با حضور نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی و رئیس آموزش و پرورش شهرستان بود.

در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون پرورش فکری رشت هم به‌منظور افزایش آگاهی‌های عمومی و درک پذیرش افراد دارای معلولیت، ویژه‌برنامه «من‌ می‌توانم» را با همراهی مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون این شهرستان برگزار کرد.

طی این ویژه‌برنامه که با حضور اکرم‌السادات ‌حسینی سرپرست معاونت فرهنگی کانون، حمیرا خدابنده کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی و صغری قامتی‌مقدم کارشناس فرهنگی کانون گیلان صورت‌ گرفت، اولیای تربیتی و بیش از ۱۰۰ نفر از دانش‌آموزان مدرسه استثنایی خزائلی حضور داشتند.

خوانش شعر، اجرای مسابقه حضوری و آموزش کاردستی با شیوه «کاغذوتا» و اهدای جایزه به حاضران، از جمله فعالیت‌های این روز بود و در ادامه احمدرضا جعفری، مربی مرکز فرهنگی هنری کانون با اجرای نمایش‌های خلاقانه و کمدی، این روز را برای کودکان خاطره‌ساز ‌کرد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فومن هم ویژه‌برنامه روز جهانی معلولان را با مشارکت آموزش و پرورش و شبکه بهداشت شهرستان برگزار کرد.

طی این ویژه‌برنامه، مربیان کانون به معرفی شخصیت جبار باغچه‌بان و تلاش‌های وی برای راه‌اندازی مدرسه کودکان استثنایی و ابداع زبان اشاره، ویژه کودکان ناشنوا و کم‌شنوای فارسی‌زبان پرداختند.

مراکز فرهنگی هنری رودبار، چوکا، کیاشهر، املش، لشت نشا و شفت نیز برنامه‌های متنوعی برگزار کردند.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

لرستان

همزمان با گرامی‌داشت هفته معلولان، ویژه‌برنامه‌های مختلفی از سوی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر استان برگزار شد.

مدیرکل کانون لرستان در این‌باره گفت: برنامه‌های هفته معلولان با شعار «با توانایی‌های متفاوت، آینده را خواهیم ساخت» در مراکز کانون و مرکز فراگیر برای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان سراسر استان برنامه ریزی و اجرا شد.

محمدجواد محمدی افزود: برنامه‌های امسال با هدف جلب مشارکت کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه، شناسایی کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص، معرفی کانون و خدمات مرکز فراگیر به آنها و والدین‌شان و ایجاد زمینه‌های تعامل کودکان با همسالان دارای نیازهای ویژه همراه با حس برابری و همدلی، برنامه‌ریزی و اجرا شد.

وی با بیان این نکته که ویژه‌برنامه‌هایی به‌صورت روزانه در مرکز فراگیر خرم‌آباد با حضور دانش‌آموزان مدارس استثنایی پیش‌بینی و اجرا شدند بیان داشت: برگزاری جشن و ویژه‌برنامه، نمایش طنز (کاری از واحد آفرینش‌های هنری استان)، تجلیل از معلمان مدارس استثنایی، عضویت جدید از سوی مرکز فراگیر، فضاسازی متناسب هفته در مراکز، توجیه مناسب و بجا اعضای عادی جهت هماهنگی، همکاری و مشارکت در برنامه‌ها همگام با اعضای فراگیر از جمله برنامه‌های این هفته بود.

محمدی به برگزاری نشست تخصصی (حضوری و مجازی) با موضوع ترویج فرهنگ ارتباط مؤثر بین اعضای عادی و اعضا با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: این نشست با حضور کارشناس بهزیستی استان در مرکز شماره ۲ خرم‌آباد برگزار شد.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

مازندران

در استان مازندران مرکز فراگیر شماره یک کانون پرورش فکری ساری به‌عنوان مرکز تخصصی کودکان و نوجوانان کم‌توان جسمی و حرکتی به اجرای برنامه‌های ویژه این روز پرداخت.

به گفته نرجس حق‌شناس مسئول مرکز فرهنگی هنری و فراگیر شماره یک ساری، در این ویژه‌برنامه با دعوت از موسسه فرشتگان وابسته به بهزیستی ساری برنامه‌های متنوعی برای گروه هدف اجرا شد تا بتوان لبخند را بر لبان آنان جاری ساخت.

وی افزود: اجرای قصه‌گویی، کاردستی، شعرخوانی، معرفی ایام، بازی و سرگرمی و نمایش خلاق از جمله این برنامه‌ها بود که برای بچه‌های با نیازهای ویژه به اجرا درآمد.

حق‌شناس در ادامه گفت: بازدید از مرکز از سوی مدرسه استثنایی باغچه‌بان با اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری، برپایی جشن در مدرسه میهن‌دوست، برپایی نمایشگاه کتاب از کتاب‌های بریل و گویا در مرکز فراگیر و برپایی نمایشگاه کتاب‌های آموزشی کار با اعضای دارای نیازهای ویژه و برگزاری جلسه آموزشی با معلمان از دیگر برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون استان در گرامی‌داشت روز جهانی معلولان بود.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

هرمزگان

مرکز شماره ۳ بندرعباس واقع در محله‌ زیباشهر یکی از مراکز مجهز کانون برای استفاده‌ کودکان با نیازهای ویژه در بندرعباس است که از سال ۱۳۹۳ به‌صورت مرکز تخصصی فراگیر درآمد. کودکان و نوجوانان نابینا، ناشنوا و دارای محدودیت‌های جسمی، حرکتی و... در بندرعباس می‌توانند با مراجعه به این مرکز از امکانات فرهنگی، هنری آن‌ بهره‌مند شوند.

در مرکز فراگیر، کودکان با ویژگی‌های متفاوت از امکانات برابر برخوردارند و همه‌ آنها در شرایط یکسان می‌توانند در کارگاه‌های تخصصی کانون شرکت و از کتاب‌های کتابخانه استفاده کنند.

حدود ۵۰۰ جلد کتاب با خط بریل، دستگاه پرکینز برای تایپ ویژه نابینایان، دستگاه برجسته‌نگار و بهدید جهت استفاده‌ کودکان کم‌بینا، رمپ مناسب برای ورود کودکان جسمی حرکتی، ویلچر و... بخشی از امکانات این مرکز فراگیر است.  

راضیه سلیمانی‌پور مسئول این مرکز فراگیر گفت: به مناسبت گرامی‌داشت روز معلولان در این مرکز ویژه‌برنامه‌ای شاد و متنوع با حضور دانش‌آموزان مدرسه‌ استثنایی قائم بندرعباس برگزار شد.

وی افزود: دانش‌آموزان پسر شرکت‌کننده در این جشن ابتدا نمایش «گل اومد بهار اومد» را تماشا کردند و سپس قصه‌ جذاب «موش سر به هوا» را با اجرای خدیجه حاجی‌زاده مربی ادبی کانون شنیدند.

مسئول مرکز فراگیر بندرعباس عنوان کرد: دو مسابقه‌ هیجان‌انگیز و شاد در دو بخش دانش‌آموزان و معلمان به رونق این جشن افزود و خاطره‌ای به یاد ماندنی برای آنها ساخت و پایان بخش این برنامه‌ شاد پخش موسیقی برای این عزیزان بود. 

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

همدان

به منظور تکریم از کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه در هفته معلولان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با برگزاری کارگاه‌های فرهنگی و هنری میزبان این کودکان و نوجوانان بودند.

در مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری ملایر با حضور ۲۰ دانش‌آموز نابینا و ناشنوا فعالیت‌هایی از قبیل قصه‌گویی، نقاشی، سفال و کتابخوانی اجرا شد.

کانون بهار نیز با همکاری اداره‌های بهزیستی و محیط زیست شهر بهار ویژه‌برنامه «بر بال فرشتگان» را با حضور ۲۵ دانش‌آموز مدرسه دخترانه کوثر برگزار کرد.

مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری سرکان هم با حضور ۳۶ دانش‌آموز پایه دوم و سوم ابتدایی دو مدرسه این شهر به معرفی کتاب و قصه‌گویی از کتاب «نگهبان چشمه» پرداخت.

همچنین در کانون پرورش فکری شماره ۲ نهاوند با حضور ۲۰ کودک، کارگاه نقاشی با موضوع قلبی مهربان برپا شد.

مرکز فرهنگی هنری کانون ازندریان، برنامه‌ای با عنوان «معلولیت محدودیت نیست» برای تعدادی از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و با مشارکت مدرسه عرفان شهر ازندریان برگزار کرد. این دانش‌آموزان با حضور در کانون ازندریان با کتابخانه آشنا شدند.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ملی معلولان

یزد

مرکز فرهنگی، هنری شماره ۲ اردکان برنامه‌ای همزمان با روز جهانی معلولان و با هدف شناسایی توانایی‌ها و استعدادهای کودکان معلول در دبستان دخترانه خورشید و پارک نشاط شهر احمدآباد اردکان برگزار کرد. فعالیت‌های اجرایی در این ویژه‌برنامه، قصه‌گویی، شعرخوانی، بازی و سرگرمی و.‌.. بود.

همچنین به مناسبت روز جهانی معلولان دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی دبستان شهید موسوی در مرکز فراگیر کانون حضور به‌هم رساندند. در این برنامه پس از معرفی کانون به زبان ساده فعالیت‌های بازی «هزارپا شیم»، معرفی کتاب‌های «قصه‌های کوتی کوتی» و نمایش پویانمایی «عروسیه عروسی»، قصه‌ «بدترین جشن تولد مار بوآ» و بازی دومینو انجام شد و لحظه‌های شادی در مرکز برای بچه‌ها ایجاد شد.

مرکز شماره یک ابرکوه نیز میزبان گروهی از «همسایگان مهربان خدا» شد. در این ویژه‌برنامه دانش‌آموزان مدرسه ایثار به همراهی مربیان خود، با حضور در مرکز شماره یک ابرکوه، روزی پر از نشاط را تجربه کردند. قصه‌گویی، کاردستی و نمایش فیلم از جمله برنامه‌های اجرایی برای این کودکان بود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال حاضر دارای بیش از ۴۰ مرکز فراگیر در سراسر کشور است که به کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه در کنار دیگر اعضای مراکز کانون، خدمات فرهنگی هنری و ادبی ارایه می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =