خاطره‌ها، منابع بسیار خوبی برای داستان‌نویسی هستند

نشست ادبی«یک داستان، یک خاطره» و بیست‌و‎ششمین جلسه انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری گلستان، با حضور فرزانه رحمانی، کارشناس ادبیات کودک و نوجوان آفرینش‌های ادبی و هنری کانون کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان، صبح روز یکشنبه، ۲۷ آذر ۱۴۰۱ کانون استان میزبان فرزانه رحمانی نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان بود.

مرکز فرهنگی هنری مینودشت ‌میزبان نشست ادبی«یک داستان، یک خاطره» با حضور ۶۰ نفر از اعضای کارگاه‌های ‌داستان‌نویسی و ۲۰ نفر از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها بود.

در این روز، جشنی به مناسبت فرارسیدن شب یلدا با حضور مهمانان برگزار شد و سپس در نشستی که به صورت کارگاه و همراه با اعضای کارگاه‌های داستان‌نویسی برگزار شد، مهمان برنامه در مورد ویژگی‌های خاطره، داستان و تکنیک‌های تبدیل خاطره به داستان گفتگو کردند.

در ادامه، رحمانی با حضور در مرکز فرهنگی هنری رامیان، مهمان اعضای انجمن نویسندگان نوجوان شهرستان‌های رامیان، دلند و آزادشهر بود.

نویسنده‌ی کتاب‌های «مادرم زاغچه، این نامه برای شماست؟، یک چیزی زیر تختم است و ...» در این نشست به نکات ارزشمندی در خصوص تکنیک‌های داستان‌نویسی و ویژگی‌های خاطره و داستان اشاره کرد.

رحمانی با بیان اینکه خاطره، روایتی شخصی است که هدف از آن تنها انتقال پیام بوده و رشد شخصیت در آن اتفاق نمی افتد، گفت: این در حالی‌است که در داستان شخصیت اصلی آرزو یا خواسته‌ای دارد که موانعی در راه رسیدن به آنها پیش می‌آید و موجب رشد شخصیت می‌شود؛ شخصیت اصلی داستان در راه رسیدن به هدفش دست به تلاش‌هایی می‌زند که ممکن است به نتیجه برسد یا نرسد، اما در خاطره شخصیت همان است و اتفاق و ماجرایی ندارد.

وی ادامه داد: راوی خاطره، همیشه اول شخص است گاهی راوی اول شخص ، خودش درگیر آن ماجراست یا در آن خاطره حضور دارد و  شخصیت اصلی، شخص دیگری مثلا مادر بزرگ یا ... است.

کارشناس ادبیات کودک و نوجوان آفرینش‌های ادبی و هنری کانون کشور همچنین اظهار داشت: درخاطره نویسی مجاز هستیم از زبان گفتار استفاده کنیم اما بهتر است از زبان معیار استفاده شود؛ داستان با زبان معیار نوشته می شود و تنها در گفتگوها مجازیم از زبان گفتار استفاده کنیم.

او همچنین بیان داشت: درداستان نویسی بهتر است از دو شگرد"توصیف "و "صحنه‌پردازی "استفاده کنیم.

رحمانی در پایان صحبت‌های خود گفت:پیرنگ درست داستان و توالی حوادث، اینکه از کجا شروع کنیم و کجا تمامش کنیم در باور پذیری داستان موثر است و همچنین نویسنده حق دادن پیام اخلاقی ندارد و باید این بخش را به عهده‌ی مخاطب بگذاریم.

خاطرات منابع بسیار خوبی برای داستان‌نویسی هستند

خاطرات منابع بسیار خوبی برای داستان‌نویسی هستند

خاطرات منابع بسیار خوبی برای داستان‌نویسی هستند

خاطرات منابع بسیار خوبی برای داستان‌نویسی هستند

خاطرات منابع بسیار خوبی برای داستان‌نویسی هستند

خاطرات منابع بسیار خوبی برای داستان‌نویسی هستند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =