نشست فصلی مربیان ادبی کانون استان اردبیل برگزار شد

نشست فصلی مربیان ادبی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، روزچهارشنبه بیست‌وهشتم دی‌ماه سال ۱۴۰۱ با حضور ملیحه ملک‌زاده فرد، سرپرست کانون استان و مریم کوچکی، کارشناس آفرینش‌های ادبی و مسوول کارگاه‌های نوشتن خلاق کانون برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، سرپرست کانون استان ضمن تقدیر از تلاش مربیان و موفقیت‌های کسب شده در فراخوان‌های کشوری با بیان اینکه در کنار پرورش اعضای توانمند و متخصص در حوزه ادبیات به تربیت دینی و اخلاقی آنان نیز باید توجه داشت، گفت: به دلیل ارتباط عاطفی، اعضای کانون شما مربیان را الگو و سرمشق خود قرار می‌دهند و از رفتار و منش شما الهام می‌گیرند.

ملک‌زاده فرد در ادامه با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی و لزوم آگاه‌سازی اعضا از این مسایل اظهار داشت: روشنگری بخشی از وظایف یک مربی است. فضای مجازی در کنار فواید و سودبخشی که دارد می تواند سلامت روانی کودکان و نوجوانان را مختل کند و به همین جهت بهتر است ارتباط ما با آن‌ها در فضای مجازی امن و تعریف شده باشد و اعضا را به سمت پیام رسان‌های مورد اعتماد هدایت کنیم.

مریم کوچکی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون نیز در رابطه با اهمیت ثبت آثار اعضا عنوان داشت: بایگانی وحفظ و نگهداری آثار اعضا و تجربه های مربیان از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که این کار سیر رشد و روند تربیت ادبی اعضا در کارگاه‌های ادبی را به نمایش می‌گذارد.

نشست فصلی مربیان ادبی کانون استان اردبیل برگزار شد

وی در ادامه تاثیر تجربه ادبی و بهره گیری از آن در آموزش عناصر ادبی را یادآور شد و گفت:  خواندن کتاب‌های داستان و شعر در کارگاه های ادبی و تحلیل و بررسی آنها با سووالاتی کوتاه و ساده می‌تواند به الگوپذیری از آثار موفق  کمک کند و مربیان بهتر است در هر جلسه کتابی را که مطالعه کرده و اشراف کامل دارند به اعضا معرفی و در کارگاه برای اعضا بخوانند. خواندن ، بهترین راه برای یادگیری عناصر ادبی و چگونگی بکار گرفتن آن است.

مهدیه علیقلی زاده، کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان نیز در این جلسه به مقایسه آماری کارگاه‌های ادبی در دو فصل تابستان و پاییز پرداخت و گفت: تابستان فرصت مناسبی برای جذب اعضای جدید در کارگاه‌های ادبی است که در سایه‌ی تلاش مربیان این مهم اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود اعضا با دانش و طبع زیبای مربیان بتوانند مهارت و توان ادبی لازم را در کارگاه های نوشتن خلاق کسب نمایند، اظهار امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد کمی و کیفی کارگاه‌های شعر و داستان در استان باشیم.

علیقلی زاده در ادامه به تجربه‌های برگزیده فصل پاییز اشاره کرده و از مربیان خواست تا در ثبت و نگارش تجربیات خود کوشا باشند.

 وی همچنین با تحلیل تجربه‌های مربیان در کارگاه‌های داستان، گفت: در طراحی شیوه‌های آموزش عناصر داستانی بهتر است تجربه زیستی اعضا در نظر شود و این امر علاوه بر تمرین بهره‌گیری از تصاویر و اندوخته‌های ذهنی، به باورپذیر کردن داستان کمک شایانی می‌کند.

شایان ذکر است این نشست با نقد و بررسی داستان «آب شرمنده از آفتاب» توسط سمیه حسین‌زاده و دیگر مربیان آفرینش‌های ادبی کانون استان پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =