سومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان برگزار شد

سومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، سومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) با موضوع " هنر سفالگری و بررسی نقوش آن در ادوار اسلامی" و حضور لیلا زکی مدرس و مربی سفال، کارشناس هنرهای تجسمی استان و اعضای علاقه‌مند به هنر سفالگری، پنج‌شنبه ۲۹ دیماه ۱۴۰۱.به میزبانی مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز برگزار شد.

لیلا زکی از سفالگری به عنوان یکی از برجسته‌ترین مظاهر هنر اسلامی یاد کرد و افزود؛ سفالگری به دلیل دارا بودن تنوع در نقوش همواره با اعتقادات دینی و تصورات ذهنی از جهان هستی همراه بوده است.

وی در ادامه توضیح دادند؛ سفالگر همواره از نقوش بهره می‌گیرد که برگرفته از احساس و ادراک و تجربه‌ی باطنی او بوده است.

او گفت: هنرمندان مسلمان برای بیان حقایق متعالی در هنر معنوی خود از نمادها کمک می‌گیرد زیرا نمادها به معنای اصیل دینی واسطه‌ی برای سیر از ظاهر به باطن بوده است و در واقع به نوعی بیان‌کننده بخشی از قدرت حق‌تعالی را روشن می‌سازد.

زکی در ادامه با اشاره به نقش مهم دایره در نقوش عنوان کرد؛ تجلی بینش توحیدی در نقوش سفال‌های ادوار اسلامی با گزینش نقش دایره صورت می‌گیرد و دایره اساسی‌ترین و کلی‌ترین نماد و انگاره برای نمایش این مکاشفه است.

مدرس این نشست تخصصی با تأکید بر نقش انسان به عنوان مظهر جمیع اسماء و صفات الهی است تشریح کرد؛ انسان در جهان‌بینی عرفانی نقش عظیمی برعهده دارد تا آنجا که از انسان به عنوان عالم کبیر و از جهان به عنوان عالم صغیر تعبیر شده است.

زکی توضیح داد: هنرمند با انتخاب نقش کامل انسان در مرکز یک جام و قرار گرفتن انسان‌های دیگر در کنار او به صورت دوایر متحدالمرکز نگرش عمیقی از جهان‌بینی عرفانی را نمایان می‌سازد.

وی در بیان ویژگی‌های اساسی نقاشی ایران گفت: ارتباط نزدیک نقاشی ایرانی با ادبیات فارسی کاملاً مشهود است به طوری که می‌توان گفت نقاش از مضامین متنوع ادبی مایه گرفته و سپس سخن شاعر یا نویسنده را به زبان خط و رنگ مجسم می‌کند.

مهمان نشست در ادامه بیان کرد؛ ادبیات و اندیشه‌های توصیفی در دو شاخه‌ی متفاوت به صورت‌های کتیبه و نقوش بر روی سفالینه‌های ادوار گوناگون اسلامی، مشاهده شده است.

زکی در ادامه تصریح کرد؛ بررسی نقوش انسانی مرتبط با مراسم ماه محرم و سوگواری فاجعه‌ی کربلا در سفال‌های ادوار گوناگون اسلامی (علیرغم رواج مذاهب سنتی از سوی برخی حکومت‌ها) چهره روشنی از قدمت عزاداری ایرانیان در غم شهادت سیدالشهدا امام حسین (ع) از صدر تاریخ اسلام تا به امروز را ارائه داده است و به نوعی نقش عظیم ایرانیان را در حفظ و تداوم ارزش‌های اسلامی روشن می‌سازد.

سومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال)، با برگزاری ورکشاپ ساخت کتیبه‌های سفالی با الهام از نقوش اسلیمی به اتمام رسید.

سومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان برگزار شد

سومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =