مربیان کانون لرستان قصه ها را به نمایشنامه تبدیل می کنند

سومین کارگاه های مجازی انجمن های قصه گویی و نمایش عروسکی با تدریس گلشن حسنوند مربی قصه گویی بین المللی و کارگردان تئاتر و مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره 3 خرم آباد در سالن اجتماعات اداره کل کانون لرستان برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون لرستان؛ امروز دوشنبه 3 بهمن ماه1401 سومین کارگاه آموزش قصه گویی و نمایش عروسکی ویژه رابطین و مربیان فرهنگی، هنری و ادبی کانون با تدریس گلشن حسنوند مربی قصه گویی بین المللی و کارگردان تئاتر و مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره 3 خرم آباد در سالن اجتماعات اداره کل کانون لرستان برگزارشد.

براساس این گزارش: درابتدای این کارگاه، پردازش متن برای قصه بصورت کارگاهی و مشارکت همکاران با انتخاب یک حکایت کوتاه از کتاب گلستان انتخاب شد و در ادامه با راهنمایی ها و توضیحات گلشن حسنوند مدرس کارگاه،  همکاران با مراحل پرداخت متن و قصه و برای قصه گویی بیشتر آشنا شدند.

مربیان کانون لرستان قصه ها را به نمایشنامه تبدیل می کنند

در بخش بعدی برگرداندن متن به زبان محاوره و روزمره، داخل کردن اصطلاحات قصه گویی از جمله، یکی بود یکی نبود ، القصه ، و ... در مرحله بعد استفاده از اشعار، روایات و ضرب المثل ها در پرداخت، باز نویسی بر اساس اتفاقات و صحنه ها، شخصیت پردازی و تیپ سازی و همچنین به فضا سازی و ورود و خروج قصه از سوی مدرس کارگاه تشریح شد . 
این قصه گویی بین المللی و کارگردان تئاتر همچنین به نکات کلیدی ساختار داستان از جمله اوج گیری ، گره افکنی و گره گشایی اشاره کرد و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.
در بخش بعدی شرکت کنندگان درکارگاه نمایش چگونگی تبدیل قصه به نمایشنامه را فرا گرفتند و حسنوند مراحل تبدیل یک قصه به نمایشنامه توسط اعضا و مربیان را مرحله به مرحله با ذکر مثال توضیح داد.
تست گیری و استعداد یابی و در عین حال مشارکت همه اعضا، پاسخ گیری از اعضا در ارکان اصلی نمایشنامه در خلال قصه، پاسخ به چه کسی، کجا، چه مکانی و چگونه از دیگر مباحث مطرح شده دراین کارگاه بودند که برای درک بهتر مطالب ارائه شده به بصورت تمرین عملی و کارگروهی قصه (کلوچه های خدا) با مشارکت همکاران انجام شد.

مربیان کانون لرستان قصه ها را به نمایشنامه تبدیل می کنند

در بخش پایانی این کارگاه تخصصی محمد جواد محمدی مدیرکل کانون لرستان نیز، ضمن حضور در جلسه از مشارکت همکاران و مدرس دوره قدردانی کردند و بر لزوم مشارکت عملی همکاران و ارایه نمونه های عملی در مراکز و گروه های مجازی تاکید داشتند.
محمدی با اشاره به اینکه این قبیل کارگاه ها باعث جذب و ماندگاری اعضا به خصوص اعضای نوجوان در مراکز می شود گفت: علاوه بر ارائه یک نمایش و قصه خوب از طرف مربی، اعضای علاقمند به این رشته ها نیز به صورت گروهی و فردی آثار خلاقانه ای را به روی صحنه می برند.
مدیرکل کانون لرستان
 با بیان این نکته اعضای با استعدادی در مراکز کانون عضو هستند افزود: مربیان اعضای با استعداد را شناسایی کرده و شرایط رشد آنها در زمینه های فرهنگی، هنری و ادبی را فراهم کنند. 

 

مربیان کانون لرستان قصه ها را به نمایشنامه تبدیل می کنند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =