کد خبر: 322378
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

طرح «کانون مدرسه» از سوی مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور اجرا می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، «کانون مدرسه» عنوان طرح مشارکتی است که ذیل تفاهم‌نامه‌ی وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تدوین و در یک فرایند سه ساله اجرا خواهد شد.

در گام نخست، این طرح با هدف آشنایی کودکان، نوجوانان، اولیای تربیتی و والدین با کانون، فعالیت‌ها و اهداف آن اجرا می‌شود و دانش‌آموزان در قالب یک بازدید یک روزه در مراکز کانون حضور یافته و یک روز را در فضای کانون سپری خواهندکرد.

طرح کانون مدرسه در دو دهه گذشته تاکنون سه بار اجرا شده است و امسال چهارمین باری است که کودکان ایرانی در قالب این طرح به مراکز کانون می‌آیند.

در ادامه مروری داریم بر فعالیت‌های مراکز کانون در رابطه با این طرح:

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

آذربایجان شرقی

طرح سراسری «کانون مدرسه» با هدف توسعه فعالیت‌های تربیتی و پرورش خلاقیت و تجربه‌های جدید در یادگیری در تبریز و برخی شهرهای استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

علی بینش مدیرکل کانون استان با اعلام این مطلب تصریح کرد: طرح «کانون مدرسه» بر اساس تفاهم نامه منعقد شده میان کانون و وزارت آموزش و پرورش به منظور ایجاد فرصت‌های بهتر در اجرای فعالیت‌های تربیتی و پرورش خلاقیت و تجربه‌های جدید در یادگیری برای دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی همزمان با سراسر کشور در تبریز و برخی از شهرهای استان برگزار می‌شود.

وی در عین حال تصریح کرد: آشنایی کودکان و نوجوانان، خانواده‌ها و اولیای تربیتی با مراکز کانون، فراهم آوردن زمینه‌های جذب اعضای جدید در مراکز کانون و ترغیب کودکان و نوجوانان به امر مطالعه و کتابخوانی از دیگر اهداف این طرح است که با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان صورت می‌گیرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با بیان اینکه دانش‌آموزان مدارس ابتدایی در قالب این طرح با فعالیت‌های متنوع و جذاب فرهنگی هنری و ادبی آشنا می‌شوند تاکید کرد: طرح «کانون مدرسه» در هفت مرکز فرهنگی هنری کانون در تبریز و نیز در شهرهای بناب، عجبشیر، کلیبر، ورزقان و هشترود برگزار می‌شود.

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

آذربایجان غربی

در استان آذربایجان غربی زهرا آبسوران، مدیرکل کانون پرورش فکری این استان ۱۷ دی ۱۴۰۱ تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ را زمان اجرای طرح «کانون مدرسه» اعلام کرد و آشنایی کودکان و نوجوانان و والدین با مراکز فرهنگی هنری کانون، کسب تجربه‌های جدید در یادگیری، ترغیب به مطالعه و کتابخوانی و فراهم آوردن زمینه‌ی جذب اعضای جدید در مراکز کانون را از اهداف این طرح برشمرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌های هماهنگی برای حضور مدارس در کانون از سوی مسئولان مراکز استان و اداره آموزش و پرورش شهرستان‌ها افزود: با وصول شیوه‌نامه طرح «کانون مدرسه»، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان ‌غربی یک نشست مجازی توجیهی را با حضور کارشناسان ستادی و مسئولان مراکز سراسر استان برگزار کرد که به تشریح جزئیات و وظایف مراکز و کارشناسان در طی فرآیند اجرای طرح پرداخته شد.

مدیرکل کانون استان تصریح کرد: حضور در هفتمین نشست رؤسا، مدیران نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان و تشریح کلیات و جزئیات طرح «کانون مدرسه» از دیگر برنامه‌های اخیر ستاد کانون استان در راستای اقدامات قبل از اجرای این طرح بوده است.

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

اردبیل

ملیحه ملک‌زاده‌فرد، سرپرست اداره کل کانون استان اردبیل در سیزدهمین جلسه شورای فرهنگی از اجرای طرح «کانون مدرسه» در یک فرآیند سه سال خبر داد.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت اجرای طرح «کانون مدرسه»، گفت: طرح کانون مدرسه در راستای ارایه خدمات کتابخانه‌ای و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی به دانش‌آموزان مدارس همکار در این طرح، با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان اجرا می‌شود.

سرپرست کانون استان تصریح کرد: توسعه‌ی فعالیت‌های تربیتی، پرورش خلاقیت و کسب تجربه‌های جدید از اهداف اجرای طرح «کانون مدرسه» است که مراجعه کنندگان به صورت آموزش غیرمستقیم، مفاهیم و آموزه‌های اخلاقی را با انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی در فضای جذاب و دلنشین مراکز کانون کسب خواهند کرد.

ملک‌زاده فرد، آشنایی کودکان و نوجوانان، والدین و اولیای تربیتی با مراکز فرهنگی هنری کانون، فراهم شدن زمینه‌ی جذب اعضای جدید و ترغیب به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی را از دیگر اهداف اجرای طرح کانون مدرسه در مراکز کانون ذکر کرد.

داریوش علومی معاون فرهنگی کانون نیز زمان اجرای طرح «کانون مدرسه» را از دی ماه تا نیمه اول اردیبهشت سال ۱۴۰۲برای دانش‌آموزان پایه‌ی دوم تا ششم ابتدایی عنوان کرد و اظهار داشت: با اجرایی شدن این طرح، مراکز فرهنگی‌هنری کانون در استان پس از انجام هماهنگی با مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه، در هفته یک روز میزبان دختران و یک روز میزبان پسران خواهند بود و هر مرکز به صورت ماهانه میزبان ۴ کلاس دخترانه و ۴ کلاس پسرانه است.

علومی با بیان اینکه در مدت زمان ۲ تا ۳ ساعت حضور دانش‌آموزان در مراکز کانون، مربیان با اجرای فعالیت‌های مختلف اقدام به معرفی کانون خواهند کرد، افزود: دانش‌آموزان شرکت‌کننده در طرح، در صورت تمایل می‌توانند مطابق با مقررات و برخورداری از تخفیف ۵۰ درصدی، عضو مرکز شوند تا در ساعات فراغت‌ با مراجعه به مرکز از خدمات فرهنگی، هنری و ادبی استفاده کنند.

در ادامه، اعضای شورا فرآیند برنامه‌ریزی در ستاد استان و نحوه‌ی اجرای طرح در مراکز کانون را مورد بررسی قرار داده و ضمن تاکید بر رعایت الزامات برنامه و ثبت گزارش و مستندسازی روند اجرای طرح، برقراری ارتباط موثر مربیان با اعضای طرح، معلمان و اولیای دانش‌آموزان را در توسعه فعالیت‌های کانون، تاثیرگذار دانستند.

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

ایلام

جلسه هماهنگی میان ادارات کل کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش در راستای اجرای طرح «کانون مدرسه» به میزبانی کانون با حضور ملوک هاشمی و علی حسن عزیزپوریان معاونین فرهنگی اداری و مالی کانون استان، فاطمه پاپی معاون آموزش ابتدایی و یاسین عبدلی کارشناس مسئول فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد.

در این جلسه اعضا به بررسی شیوه‌های اجرای جذاب و مطلوب طرح «کانون مدرسه» در میان جوامع هدف، بررسی مشکلات و رفع محدودیت‌های موجود، از جمله سرویس رفت و برگشت دانش‌آموزان، ملزومات مورد نیاز طرح، تعامل بیشتر میان مسئولان دو دستگاه و هم چنین ارتباط بیش از پیش مراکز مجری با مدارس مخاطب طرح پرداختند.

طرح «کانون مدرسه» که از طرح‌های مشترک کانون و آموزش و پرورش است با هدف هم افزایی بیشتر میان مراکز فرهنگی هنری کانون و مدارس ابتدایی عملیاتی شده که در این طرح دانش‌آموزان با حضور در ۱۰ مرکز واجد شرایط استان ایلام، امکان برخورداری از آموزش‌های غیررسمی فرهنگی، هنری را پیدا می‌کنند.

اعضا در این جلسه به بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های آموزشی و فرهنگی طرفین برای توسعه‌ی فعالیت‌های تربیتی، پرورش خلاقیت و تجربه‌های جدید در یادگیری، فراهم آوردن زمینه­‌های جذب اعضای جدید در مراکز کانون و ترغیب دانش‌آموزان به مطالعه و کتابخوانی در طرح «کانون مدرسه» تاکید کردند.

مخاطبان این طرح را دانش‌آموزان دختر و پسر پایه‌ی دوم تا ششم ابتدایی هستند.

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

البرز

مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز نیز از ۸ بهمن ۱۴۰۱ با دعوت از دانش‌آموزان، فعالیت‌های متنوعی را در قالب این طرح، با مشارکت معلمان و کادر آموزشی مدارس نواحی مختلف شهر کرج، اجرا کردند.

در مرکز شماره یک کانون کرج، ۴۰ نفر از دانش‌آموزان دبستان «مسلم ابن عقیل»، ضمن حضور در این مرکز با کانون و شرایط عضویت در کتابخانه و استفاده از کارگاه‌های تخصصی فرهنگی، هنری و ادبی آشنا شدند.

قصه‌گویی قصه‌ی «آسیاب بچرخ»، نقاشی خلاق و مطالعه‌ی کتاب از دیگر برنامه‌هایی بود که دانش‌آموزان در آن حضور یافتند.

در ادامه‌ی اجرای طرح «کانون مدرسه» در استان، ۳۶ نفر از دانش‌آموزان پسر پایه‌ی چهارم مدرسه‌ی «قلم» میهمان مرکز شماره ۲ کانون کرج شدند.

مرکز شماره ۴ کانون کرج نیز در راستای اجرای این طرح، میزبان دانش‌آموزان کلاس پنجم دبستان «بعثت» بود و مربیان این مرکز، فعالیت‌های متنوعی از جمله معرفی و روخوانی کتاب «نگهبان چشمه»، نمایش فیلم، بازی و سرگرمی برای این دانش‌آموزان اجرا کردند.

در بخشی از این برنامه با توجه به درس «راه زندگی» فارسی پایه‌ پنجم و بیان اهمیت شناخت ویژگی‌ها و انتخاب درست در زندگی انسان‌ها، از دانش‌آموزان خواسته شد تا از بین کارگاه‌های هنری «سفالگری» و «نقاشی» یکی را انتخاب کنند که در نهایت کودکان حاضر کارگاه نقاشی را انتخاب کرده و در دومین انتخاب از بین گلدان گل و تصویر یک انسان، گلدان گل را انتخاب و نقاشی‌های خود با این موضوع را کشیدند.

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

تهران

با حضور سیدعلی حسینی معاون اداری-مالی، مهرنوش قربانعلی معاون فرهنگی، طاهره بشیر کارشناس فرهنگی، مربیان مرکز شماره ۹ و شماری از دانش‌آموزان پایه‌ی ششم مدرسه‌ی استقلال طرح «کانون مدرسه» با فعالیت تعدادی از مراکز استان افتتاح شد.

این طرح پس از وقفه‌ای چند ساله مجدداً برای تعامل بیشتر کانون و آموزش و پرورش و با مشارکت این دو سازمان آموزشی و پرورشی از سر گرفته شد.

در افتتاحیه‌ی این طرح که در مرکز شماره ۹ کانون استان تهران و با حضور ۳۷ دانش‌آموز پایه‌ی ششم به صورت نمادین کلید خورد، فعالیت‌هایی مانند شعرخوانی توسط منیژه عبداللهی، طرح ادبی و داستان‌نویسی توسط مهتاب شهیدی و بازی و مسابقه توسط نسرین ریوندی به اجرا درآمد.

سیدعلی حسینی معاون اداری-مالی کانون استان تهران، زنگ افتتاح «کانون مدرسه» را به صدا درآورد و این آغاز دوباره را به فال نیک گرفت و آن را سرفصلی تازه برای همراهی و همدلی بیشتر کانون و آموزش و پرورش قلمداد کرده و ابراز امیدواری کرد که حضور دانش‌آموزان در مراکز کانون مستمر و مفید بوده تا آنان بتوانند از ظرفیت‌های مراکز به خوبی بهره‌مند شوند.

مهرنوش قربانعلی ضمن خوش‌آمدگویی به دانش‌آموزان، با اشاره به فعالیت‌های مراکز کانون و امکانات و پتانسیل‌های آن، با دانش‌آموزان به گفت‌وگو پرداخت و از مزایای حضور و مشارکت آنان در مراکز به عنوان یکی از اهداف اصلی کانون و این طرح یاد کرد.

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

خوزستان

در راستای بهره‌مندی دانش‌آموزان از ظرفیت‌های موجود در مراکز کانون، طرح «کانون مدرسه» با حضور وحید کیانی مدیرکل استان، فرانک موسوی معاون آموزشی ابتدایی آموزش‌وپرورش خوزستان و جمعی از کارشناسان کانون و آموزش‌وپرورش در مجتمع فرهنگی هنری کانون اهواز آغاز شد.

مدیرکل کانون خوزستان در میان جمعی از دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی دبستان آزادگان ضمن ابراز خرسندی از حضور دانش‌آموزان در خانه دوم خود گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که در سوم دی ماه سال جاری بین کانون و آموزش‌وپرورش منعقد شد، کانون با اجرای طرح «کانون مدرسه» بار دیگر با روشی نو و پویاتر از گذشته، در ۳۶ مرکز فرهنگی هنری استان میزبان دانش‌آموزان مدارس دولتی است.

کیانی فعال شدن روح پرسش‌گری، خلاقیت و آفرینش‌گری در کودکان را از جمله مزایای اجرای این طرح آموزشی دانست و ابراز امیدواری کرد: دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این طرح، خواهند توانست بیشتر از پیش در عرصه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و دینی هنرنمایی کنند.

فرانک موسوی نیز با اعلام آمادگی لازم آموزش‌وپرورش در جهت بالا بردن کیفت اجرایی این طرح افزود: یکی از مزیت‌های بارز این طرح گرایش آزادانه دانش‌آموز به هنر، علاقه‌مندی و استعداد خود است.

وی گفت: در نظام آموزش‌وپرورش اگر چه برای دانش‌آموزان ساعاتی به‌عنوان زنگ هنر در نظر گرفته شده است، اما این زمان باید در چهارچوب و مقررات خاص خود گذرانده شود و کودکان و نوجوانان فرصت کشف استعدادهای خود در سایر زمینه‌های فرهنگی، هنری و ادبی را نخواهند داشت.

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش، کانون را با کارگاه‌های قصه‌گویی، سفال‌گری، پویانمایی، عکاسی، نقاشی و... به دانش‌آموزان معرفی کرد و از آن‌ها دعوت کرد با حضور در این مراکز فرهنگی هنری از تجارب مربیان خردورز و اندیشه پرور کانون در راستای کشف استعدادهای خود بهره‌مند شوند.

اجرای قصه‌گویی، شعرخوانی دانش‌آموزان، برپایی کارگاه سفال‌گری، کاردستی و ادبی ازجمله بخش‌های افتتاحیه‌ی طرح «کانون مدرسه» در مجتمع فرهنگی هنری کانون اهواز بود که به آن پرداخته شد.

گفتنی است: هم‌زمان با آغاز طرح «کانون مدرسه» در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز، سایر مراکز استان نیز با حضور دانش‌آموزان و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی و... آغاز این طرح را جشن گرفتند.

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

زنجان

اولین جلسه بررسی شیوه‌نامه طرح «کانون مدرسه» با حضور نمایندگانی از اداره کل آموزش و پرورش استان، معاونان آموزشی نواحی و کانون استان زنجان برگزار شد.

در این نشست فاطمه نظری گفت: «کانون مدرسه» عنوان طرح مشارکتی است که ذیل تفاهم­نامه­ی وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تدوین و در یک فرایند سه ساله اجرا خواهد شد. در گام نخست، این طرح با هدف آشنایی کودکان، نوجوانان، اولیای تربیتی و والدین با کانون، فعالیت­ها و اهداف آن اجرا می­شود.

کارشناس فرهنگی کانون استان با اشاره به این که دانش­آموزان در قالب یک بازدید یک روزه در مراکز کانون حضور یافته و یک روز را در فضای کانون سپری خواهند کرد گفت: از مربیان متخصص و توانمند کانون انتظار می­رود ضمن فراهم آوردن فضایی جذاب و دلنشین برای مخاطبان به ارائه­ی فعالیت­های خلاق که معرف خدمات فرهنگی کانون باشد و مخاطبان را به بهره­گیری از امکانات کانون ترغیب کند بپردازند.

نظری ضمن بیان اهداف این طرح گفت: شیوه‌ی اجرا این طرح، شرایط عضویت، فرآیند برنامه‌ریزی، الزامات برنامه از مفاد دیگر شیوه‌نامه است.

در این جلسه حسین احمدی رئیس اداره فرهنگی هنری اداره کل آموزش و پرورش، مریم افشار کارشناس فرهنگی و رابط طرح «کانون مدرسه»، معاونان آموزشی و پرورشی نواحی یک و دو زنجان و... نواحی شهرستان حضور داشتند.

حسین احمدی رئیس اداره فرهنگی هنری اداره کل آموزش و پرورش در رابطه با چگونگی اجرای طرح، ارسال بخشنامه به نواحی و هماهنگی لازم با اداره‌های مرتبط با موضوع، مطالبی را بیان داشت.

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

سمنان

چهاردهمین جلسه‌ی اعضای شورای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع بررسی شیوه‌نامه‌ی طرح «کانون مدرسه» با حضور نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان برگزار شد.

در این جلسه از سوی اعضای شورا تشکیل کمیته‌ی اجرایی طرح «کانون مدرسه» در استان متشکل از مدیرکل به‌عنوان رئیس کمیته، معاون اداری‌مالی، معاون فرهنگی، روابط‌عمومی، حراست، انفورماتیک، کارشناس‌مسئول، کارشناسان فرهنگی، هنری، ادبی و آموزش و پژوهش، درباره ارسال شیوه‌نامه‌ی طرح به مراکز استان و برگزاری جلسه‌ی توجیهی برای تمامی مسئولان به‌صورت مجازی و پاسخ‌گویی به ابهامات و پرسش‌های مربیان در ارتباط با طرح، معرفی مراکز مشمول طرح به معاونت فرهنگی، مطالبی بیان شد.

همچنین وبینار توجیهی شیوه‌نامه‌ی طرح «کانون مدرسه» ویژه مسئولان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری برگزار شد.

در این وبینار سکینه پارسا کارشناس‌مسئول فرهنگی، هنری و ادبی کانون سمنان و مسئول اجرای طرح «کانون مدرسه» در استان اظهار داشت: شورای فرهنگی به‌منظور برنامه‌ریزی و نحوه‌ی اجرایی‌شدن شیوه‌نامه، تشکیل و اعضای کمیته‌ی اجرایی طرح متشکل از مدیرکل استان به‌عنوان رئیس کمیته، معاون اداری‌مالی، معاون فرهنگی، روابط‌عمومی، حراست، انفورماتیک، کارشناس‌مسئول، کارشناسان فرهنگی، هنری، ادبی و آموزش و پژوهش، تعیین شد.

وی افزود: «کانون مدرسه» عنوان طرح مشارکتی است که ذیل تفاهم‌نامه‌ی وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تدوین و در یک فرایند سه‌ساله اجرا خواهد شد و در گام نخست با هدف آشنایی کودکان، نوجوانان، اولیای تربیتی و والدین با کانون، فعالیت‌ها و اهداف آن اجرا می‌شود و دانش‌آموزان در قالب بازدید یک‌روزه در مراکز فرهنگی‌هنری کانون، حضور یافته و یک‌روز را در فضای کانون سپری خواهندکرد.

پارسا در ادامه‌ی سخنانش گفت: از مربیان متخصص و توانمند کانون استان انتظار می‌رود ضمن فراهم‌آوردن فضایی جذاب و دل‌نشین برای مخاطبان به ارائه‌ی فعالیت‌های خلاق که معرف خدمات فرهنگی کانون باشد و مخاطبان را به بهره‌گیری از امکانات کانون ترغیب کند، بپردازند.

فروهر معدنی معاون فرهنگی کانون سمنان نیز هدف از اجرای این طرح را علاوه بر بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های آموزشی و فرهنگی طرفین برای توسعه‌ی فعالیت‌های تربیتی، پرورش خلاقیت و تجربه‌های جدید در یادگیری، آشنایی کودکان و نوجوانان، والدین و اولیای تربیتی با مراکز فرهنگی‌هنری کانون، فراهم‌سازی بستر مناسب برای جذب اعضای جدید در مراکز و ترغیب دانش‌آموزان به مطالعه و کتابخوانی، عنوان کرد.

وی گفت: دانش‌آموزان دختر و پسر پایه‌ی دوم تا ششم ابتدایی از ابتدای دی سال جاری تا نیمه‌ی اول اردیبهشت سال ۱۴۰۲ می‌توانند در فعالیت‌ها و کارگاه‌های مراکز فرهنگی‌هنری مجری طرح شرکت کنند و در صورت تمایل، مطابق با مقررات و تخفیف ۵۰ درصدی، عضو مرکز شده و در ساعات فراغت‌شان به مرکز مراجعه کنند.

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

فارس

رؤسای اداره‌های دوره اول و دوم آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان فارس باحضور در اداره کل کانون پرورش فکری با مدیرکل، معاونان و کارشناسان کانون فارس دیدار و در رابطه با طرح «کانون مدرسه» گفتگو کردند.

در این دیدار سعیدرضا کامرانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس گفت: کانون پرورش فکری به امور فرهنگی، هنری و ادبی مرتبط با کودکان و نوجوانان به‌عنوان تخصصی‌ترین نهاد متولی اشتغال دارد و همچنان به‌عنوان تخصصی‌ترین پایگاه در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند و با تولید محتوای مناسب، نسل جدید را با محتواهای به روز و مناسب آشنا، در تربیت آنان نقش اساسی ایفا و کودکان و نوجوانان را در تراز جمهوری اسلامی تربیت می‌کند.

کامرانی در ادامه بیان کرد: طرح «کانون مدرسه» با هدف هم‌افزایی بیشتر میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود که با هدف بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های آموزشی و فرهنگی برای توسعه فعالیت‌های تربیتی و پرورش خلاقیت و تجربه‌های جدید در یادگیری، آشنایی و ارتباط دانش‌آموزان با امکانات و ظرفیت‌های مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انس دانش‌آموزان با کتاب، مطالعه وکتاب‌خوانی، زمینه‌سازی برای پرورش خلاقیت و نوآوری و کسب مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان و بهره‌گیری از فعالیت متنوع کانون برای یادگیری با شیوه غیرمستقیم تهیه شده است.

مدیرکل کانون فارس افزود: متأسفانه آموزش در کلاس‌های درسی معمولا به گونه‌ای است که برای دانش‌آموزان جذابیت ندارد، استفاده از ابزار کمک آموزشی، رفتن به اردوهای علمی، ورزشی، سیاحتی، هنری و... می‌تواند تنوعی را به وجود آورد تا مسأله آموزش و تربیت بهتر در وجود دانش‌آموزان نهادینه و ماندگار شود و در این راه کانون پرورش فکری با آموزش غیرمستقیم و تنوع فعالیت‎ها می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند.

رؤسای اداره‌های دوره اول و دوم آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان فارس نیز در رابطه با چگونگی اجرای طرح، ارسال بخشنامه به نواحی و هماهنگی لازم با اداره‌های مرتبط با موضوع، با مسوولان کانون فارس به گفتگو نشستند.

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

قزوین

نشست مجازی اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین با حضور فاطمه حبیب‌پور کارشناس فرهنگی استان و مربیان مراکز برگزار و درباره شیوه اجرای هرچه بهتر طرح «کانون مدرسه» در مراکز فرهنگی و هنری استان گفت‌وگو شد.

در بخش دیگری از این وبینار، همکاران پرسش‌ها و نظرات خود را مطرح کردند که درباره آنها تبادل نظر انجام شد.

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

کرمانشاه
اجرای طرح «کانون مدرسه» همزمان با سراسر کشور در مراکز سطح استان کرمانشاه با حضور گرم دانش‌آموزان ابتدایی در روزهای سرد زمستانی آغاز شده است.

محمد خیاط‌زنجانی، مدیرکل کانون استان در اینباره گفت: اجرای طرح «کانون مدرسه» در کانون استان شامل ۷ مرکز شده است که در پنج مرکز اجرای این طرح با حضور دانش‌آموزان کلید خورده و تنها در دو مرکز شهرستان به دلیل برودت‌ و شرایط جوی اخیر آب و هوایی و تعطیلات مداوم مدارس هنوز وارد مرحله اجرایی حضور دانش‌آموزان نشده است؛ اما جلسات توجیهی با آموزش و پرورش شهرستان و مدیران مدارس هدف برگزار شده که بعد از بهبود شرایط آب و هوایی و آغاز فعالیت مجدد مدارس این دو مرکز نیز میزبان دانش‌آموزان عزیز خواهند بود.

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

کهگیلویه و بویراحمد

حسنعلی عزت‌خواه مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در نشست هماهنگی طرح «کانون مدرسه» با مدیرکل و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با تأکید بر اینکه این طرح با هدف هم‌افزایی بیشتر میان کانون و وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود گفت: بهره‌گیری از آموزش غیررسمی و توجه به علاقه‌مندی‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان در تربیت نسلی آینده‌ساز، اثرگذار است.

وی افزود: طبق سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صورت گرفته، طرح «کانون مدرسه» در یک فرایند سه ساله اجرا خواهد شد و دانش‌آموزان در قالب یک بازدید یک روزه در مراکز کانون حضور یافته و با فعالیت‌های متنوع درحوزه‌های: فرهنگی، هنری، ادبی، دینی و علمی آشنا می‌شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان نیز در این نشست گفت: طرح «کانون مدرسه» در راستای ارایه خدمات کتابخانه‌ای و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی به دانش‌آموزان مدارس همکار در این طرح، با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان اجرا می‌شود.

کبری اخلاقی‌نیا افزود: توسعه‌ی فعالیت‌های تربیتی، پرورش خلاقیت و کسب تجربه‌های جدید از اهداف اجرای طرح «کانون مدرسه» است که مراجعه کنندگان به‌صورت آموزش غیرمستقیم، مفاهیم و آموزه‌های اخلاقی را با انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی در فضای جذاب و دلنشین در مراکز کانون کسب خواهند کرد.

فاز نخست طرح «کانون و مدرسه» با حضور دانش‌آموزان دختر و پسر پایه‌ی دوم تا ششم ابتدایی از دی ماه تا نیمه اول اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در مراکز کانون سراسر استان برگزار می‌شود.

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

گیلان

طرح «کانون مدرسه» پیش ‌از این و درسال‌های گذشته با مشارکت کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش اجرا شد و نتایج ملموس و امیدوارکننده‌ای درپی‌داشت، این بار با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و بازنگری در شیوه اجرا، با همراهی و همگامی این دو مجموعه هم‌خانواده و متولی تعلیم و تربیت کشور آغاز شد.

برهمین اساس مراکز فرهنگی هنری چهارگانه کانون رشت، ماسال‌، صومعه‌سرا، بندرانزلی، لنگرود، لاهیجان، رودسر و کوچصفهان کانون استان گیلان در مسیر این حرکت فرهنگی‌تربیتی که طی فرآیندی ۳ساله به مرحله اجرا گذاشته‌می‌شود، پذیرای دانش‌آموزان دختر و پسر پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی مدارس دولتی استان‌ شدند.

محمد فائزی مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان که در نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی طرح «کانون مدرسه» و درجمع معاونان، روسای نواحی آموزش و پرورش و مسئولان مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری استان گیلان سخن‌می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: لازم‌است فرزندان ایران اسلامی به ابزار آینده‌سازی مجهز شوند و این مهم جز با هم‌افزایی فرهنگی مسیر نیست.

وی از کانون پرورش فکری به‌عنوان مکمل نظام آموزشی کشور و محلی برای خدمات‌رسانی مخاطب‌پسند یاد کرد و با تاکید بر این مهم که کودک و نوجوان، علاوه بر فراگیری آموزش‌های درسی، نیازمند دریافت خدمات فرهنگی خلاقانه‌ است، تصریح‌کرد: کانون، مجموعه‌ای قابل اعتماد محسوب ‌می‌شود و می‌تواند در سایه هم‌افزایی با آموزش و پرورش، نقش به‌سزایی در رشد مخاطب و پیش‌گیری از «راهزنی فرهنگی و تربیتی» ایفا کند.

فائزی در ادامه، به اجرای طرح «کانون‌مدرسه» طی سه‌سال آتی اشاره و با بیان‌این‌که سیاست آموزش و پرورش برگزاری اردوهای فرهنگیِ با آورده‌های تربیتی است، گفت: این طرح، زمینه ارایه هنرمندانه آموزه‌های فرهنگی و تربیتی را به دانش‌آموزان فراهم‌ می‌کند و می‌توان با استفاده مناسب از این فرصت آموزشی و پرورشی و امین قراردادن کانون و مربیان آن، بسترهای لازم را برای عرضه هدف‌مند فعالیت‌های فرهنگی ایجاد کرد.

وی افزود: کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش، ذیل عنوان‌های متفاوت و با همراهی هم در یک مسیرحرکت‌ می‌کنند و طرح «کانون ‌مدرسه» نمونه‌ای از این مشارکت‌ها در جهت ارتقای توان‌مندی‌ها، غنی‌سازی اوقات فراغت و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن در میدان و درعرصه فضای مجازی است.

سیدجلیل میرعظیمی سرپرست کانون پرورش فکری استان گیلان هم در این نشست ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران و مثبت‌ ارزیابی‌کردن افزایش تعامل و همکاری‌ها در عرصه فرهنگ اظهارکرد: طرح «کانون مدرسه» نماد هم‌گرایی فرهنگی است و مشارکت و هم‌افزایی، از مولفه‌های این طرح به‌شمار می‌رود.

سیدجلیل میرعظیمی در ادامه به فرآیند اجرای طرح «کانون ‌مدرسه» اشاره ‌داشت و توضیح‌ داد: بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های آموزشی و فرهنگی برای توسعه‌ی فعالیت‌های تربیتی، پرورش خلاقیت و آشنایی هرچه بیشترکودکان و نوجوانان، والدین و اولیای تربیتی با مراکز فرهنگی هنری کانون و زمینه‌سازی جهت جذب و پایدارسازی اعضا، از اهداف این طرح محسوب‌ می‌شود.

وی هم‌چنین، در تشریح روند اجرای طرح «کانون مدرسه» و طیف مخاطبان آن گفت: این طرح سه ساله، در سال ۱۴۰۱ از دی تا پایان اردیبهشت به مرحله اجرا گذاشته ‌می‌شود و دانش‌آموزان دختر و پسرِ پایه‌ی دوم تا ششم ابتدایی مدارس دولتی، در قالب اردوی فرهنگی‌ از برنامه‌های مربیان کانون بهره‌مند می‌شوند.

زینب‌کریمی، معاون آموزش ابتدایی آمورش و پرورش و اکرم‌السادات حسینی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز ازحاضران در این نشست بودند و بر ضرورت مشارکت‌های فرهنگی و لزوم اجرای طرح «کانون ‌مدرسه» تاکید کردند.

این طرح در نخستین گام، با همراهی ادارات آموزش و پروش بخش‌ها و شهرستان‌ها و هم‌چنین، نواحی ۱ و ۲ آموزش و پرورش رشت، در مراکز چهارگانه کانون شهر رشت، کوچصفهان، صومعه‌سرا، ماسال، لاهیجان، رودسر، لنگرود، بندرانزلی به مرحله اجرا گذاشته‌ می‌شود.

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

لرستان

در استان لرستان هشت مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرهای خرم آباد، بروجرد، ازنا، دورود و الشتر در اجرای طرح «کانون مدرسه» فعالیت می‌کنند.

محمد جواد محمدی مدیرکل کانون پرورش فکری لرستان دراین خصوص می‌گوید: «کانون مدرسه» عنوان طرحی مشارکتی است که با تفاهم نامه‌ی وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تدوین شده و در یک فرایند سه ساله اجرا خواهد شد.

محمدی افزود: در گام نخست، این طرح با هدف آشنایی کودکان، نوجوانان، اولیای تربیتی و والدین با کانون، فعالیت‌ها و اهداف آن اجرا می‌شود و دانش‌آموزان در مراکز کانون حضور پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: از اهداف اصلی این طرح می‌توان به بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های مراکز فرهنگی هنری کانون برای توسعه‌ی فعالیت‌های تربیتی، پرورش خلاقیت و تجربه‌های جدید در یادگیری دانش‌آموزان اشاره کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری لرستان بیان کرد: ابلاغ اجرای طرح «کانون مدرسه» به اداره‌های کل آموزش و پرورش شهرستان‌ها از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان در جهت همکاری ارسال شد.

محمدی تصریح کرد: دراجرای این طرح، هشت مرکز کانون در شهرهای خرم آباد، بروجرد، ازنا، دورود و الشتر فعالیت می‌کنند.

این مدیر فرهنگی اظهار داشت: معرفی کتاب، قصه‌گویی، معرفی شخصیت، معرفی وقایع و ایام، ساخت کاردستی، انجام فعالیت‌های نمایشی، نمایش فیلم، برگزرای کارگاه‌های هنری مانند: نقاشی، سفالگری، داستان و شعر و علوم و نجوم از برنامه‌های اجرایی این طرح است.

محمدی در پایان گفت: ۲۷ مرکز کانون پرورش فکری شامل ۱۷ مرکز ثابت، دو کتابخانه پستی و هشت کتابخانه سیار شهری و روستایی فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی را برای کودکان و نوجوانان شهرها و روستاهای سراسر استان ارائه می‌دهند.

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

مازندران

طرح «کانون مدرسه در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری مازندران آغاز به کار کرد.

«کانون مدرسه» از طرح‌های مشترک کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش بوده که با هدف هم‌افزایی بیشتر میان کانون و مدارس انجام می‌شود.

این طرح به منظور آشنایی کودکان، نوجوانان، اولیای تربیتی و والدین با کانون، فعالیت‌­ها و اهداف آن در ۱۶ مرکز فرهنگی هنری واجد شرایط و ۹ مرکز داوطلب کانون پرورش فکری در استان مازندران اجرا می‌شود و دانش‌آموزان در قالب یک بازدید یک روزه در ماه در مراکز کانون حضور یافته و متناسب با دروس خود به انجام فعالیت‌های متنوع درحوزه؛ فرهنگی، هنری، ادبی، دینی و علمی می‌پردازند.

بر همین اساس در ابتدا ضمن برگزاری نشست هماهنگی ادارات کل کانون و آموزش پرورش مازندران، انجام مکاتبه‌های اداری و اعلام مراکز مشمول طرح، مکاتبه‌های شهرستانی شکل گرفت و در نهایت با برگزاری جلسات مسئولان مراکز فرهنگی هنری با ادارات آموزش و پرورش شهرستان ضمن انتخاب مدارس هدف، طرح «کانون مدرسه» در استان اجرا شد که بر اساس آن دانش‌آموزان ضمن حضور در کانون، متناسب با برنامه‌های درسی خود به انجام فعالیت‌ها فوق برنامه می‌پردازند.

انجام فعالیت‌های قصه‌گویی، معرفی شخصیت، معرفی وقایع و ایام، معرفی کتاب، ساخت کاردستی، انجام فعالیت‌های نمایشی، نمایش فیلم، برگزاری کارگاه‌های نقاشی، خوشنویسی، داستان، شعر و سفالگری بخشی از برنامه‌های اجرایی این طرح است.

طرح «کانون مدرسه» عنوان طرح مشارکتی است که ذیل تفاهم ­نامه­ی وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تدوین و در یک فرایند سه ساله در سراسر کشور در حال اجراست.

محمدعلی یزدان‌شناس مدیرکل کانون مازندران در رابطه با اجرای طرح «کانون مدرسه» می‌گوید: طرح کانون مدرسه از طرح‌های مشترک کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش بوده که با هدف هم‌افزایی بیشتر میان کانون و مدارس انجام می‌شود.

یزدان‌شناس در ادامه بیان کرد: طرح «کانون مدرسه» در ۲۴مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری در استان مازندران اجرا می‌شود و بیش از ۱۶ هزار ۷۲۹ دانش آموز دختر و پسر مازندرانی پایه دوم تا پنجم ابتدایی در قالب یک بازدید یک روزه در ماه در مراکز کانون حضور یافته و متناسب با دروس خود به انجام فعالیت‌های متنوع درحوزه؛ فرهنگی، هنری، ادبی، دینی و علمی می‌پردازند.

اجرای طرح «کانون مدرسه» در مراکز کانون سراسر کشور

مرکزی

پانزدهمین جلسه شورای فرهنگی کانون استان مرکزی با موضوع طرح «کانون مدرسه» با حضور اعضای شورا برگزار شد.

در این جلسه منصوری مدیرکل کانون استان گفت: طرح «کانون مدرسه» با هدف هم‌افزایی بیشتر بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت آموزش و پرورش و توسعه‌ فعالیت‌های تربیتی، پرورش و خلاقیت کودکان و نوجوانان در مراکز فرهنگی هنری کانون برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست مسلم احمدلو معاون فرهنگی به بررسی و تبیین شیوه‌نامه طرح «کانون مدرسه» پرداخت و در ادامه اعضا درباره آسیب شناسی طرح «کانون مدرسه» در سنوات گذشته، بررسی و تعیین مراکزی که بر اساس شیوه‌نامه شرایط اجرای طرح را دارا هستند و مشکلات اجرایی طرح در مراکز مطرح و راهکارهای آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

اجرای دور جدید طرح کانون مدرسه تا اردیبهشت ۱۴۰۲ در سراسر کشور ادامه می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =