برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های متنوعی برگزار کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراکز کانون در استان‌ها باتوجه به ظرفیت‌ها و شرایط موجود، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند و به اجرای برنامه‌های گوناگون پرداختند. در بخش اول این گزارش مروری داریم بر برنامه‌های ۱۵ استان در ایام دهه فجر سال ۱۴۰۱ که در ادامه می‌خوانید.

آذربایجان شرقی

ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت دهه فجر با دعوت از دانش‌آموزان و حضور پر شور کودکان و نوجوانان در مراکز تبریز برگزار شد.

معرفی شخصیت بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در قالب قصه‌گویی، مسابقه، خاطره‌گویی، برپایی کارگاه‌های هنری و ادبی، اجرای نمایش خلاق و مسابقه از برنامه‌های این مناسبت بود که به میزبانی مراکز کانون تبریز اجرا شد.

نمایشگاه «بازارچه فجر» نیز در مجتمع کانون تبریز با استقبال کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها همراه بود. در این بازارچه تولیدات مربوط به آثار هنری اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون تبریز در معرض نمایش و فروش قرار گرفت.

این نمایشگاه که همزمان با هفته استقبال از دهه مبارک فجر در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبریز افتتاح شده بود تا پایان بهمن میزبان علاقه‌مندان است. آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ کارآفرینی از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

همچنین مربیان و جمعی از اعضای مراکز کانون تبریز در ایام دهه فجر با خانواده شهدای نوجوان دیدار کردند. این دیدار به همت مراکز مجتمع و سراب و با حضور در منزل خانواده‌های معظم شهیدان بیوک و ابراهیم بهرامی‌زاده و بهمن محمدی‌فر صورت گرفت.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

آذربایجان غربی

طرح «ریشه‌های ماندگار» از برنامه‌های پیش‌بینی شده کانون آذربایجان‌غربی است که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با مشارکت دانشگاه‌ علوم پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست استان از بیمارستان شهید مطهری ارومیه آغاز شد.

این طرح برای تکمیل کاشت ۴۴ اصله نهال تا پایان دهه فجر در مراکز کانون پرورش فکری سراسر استان بود.

همچنین ویژه‌برنامه «با لاله‌ها» از جمله برنامه‌های کانون استان به منظور اجرا در دهه فجر ۱۴۰۱ بود که با برگزاری کارگاه‌های ساخت لاله در قالب کاغذ و تا و کلاژ با حضور گسترده کودکان و نوجوانان در مراکز کانون استان اجرا شد.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

اردبیل

مراکز کانون استان اردبیل در روزهای هجدهم، نوزدهم و بیستم بهمن‌ ۱۴۰۱ با میزبانی از اعضای کودک و نوجوان و اجرای فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی، چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی‌داشتند.

در این استان ویژه‌برنامه گرامیداشت دهه فجر با حضور کودکان و مادران آن‌ها با عنوان «پرچم کشور ما، قشنگ‌ترین پرچم‌ها» در مرکز فرهنگی و هنری کانون انگوت اجرا شد.

در این برنامه اعضا با در دست داشتن پرچم کشور و اجرای سرود ملی، حس وطن‌دوستی و میهن‌پرستی را زنده نگه داشتند.

با حضور مسئولان هلال‌احمر و کتابخانه عمومی شهرستان بیله‌سوار نیز جشنواره غذاهای سالم، برگزار شد.

این جشنواره که بیش از ۷۰ نفر از اعضا در آن شرکت داشتند، با تلاوت آیاتی از قرآن کریم از سوی اعضا آغاز شد و سولماز میرزایی مربی فرهنگی مرکز ضمن خوش‌آمدگویی به اعضا و مهمانان برنامه، به معرفی وقایع و رویدادهای دهه فجر پرداخت و شخصیت بزرگوار امام خمینی(ره) معرفی کرد.

در ادامه گروه سرود کانون سرود «ای ایران» را اجرا کرد و سپس اعضای ادبی مرکز با لباس محلی دکلمه خود را با موضوع انقلاب خواندند.

حضور اعضا در کارگاه‌های ادبی و نقاشی، نمایش فیلم و بازدید از نمایشگاه کتاب‌های انقلابی از دیگر برنامه‌ها در این مراسم بود.

همچنین مرکز فرهنگی هنری کانون اصلاندوز در هفتمین روز از دهه‌ مبارک فجر، ویژه‌برنامه‌ای تحت عنوان «با شعارهای انقلاب» را با حضور اعضای دختر برگزار کرد.

در ابتدای این برنامه پس از پخش چند سرود از آواهای انقلابی، فضه میرموسوی مربی مسئول مرکز مجموعه کتاب‌های «روزهای خوب خدا» را برای اعضا معرفی کرد و در ادامه بخش‌هایی از کتاب امام آمد از سوی اعضا روخوانی شد.

 بر اساس این گزارش، اجرای بازی و مسابقه‌ی جورچین شعارهای انقلاب از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این روز بود.

در ویژه‌برنامه‌ای دیگر جشن انقلاب با حضور ۸۰ نفر از اعضای فعال، والدین، معلمان و اعضای طرح کانون مدرسه، در سالن نمایش کانون آلنی برگزار و شعر «ایران استوار»، سرود «ایران افتخار من»، دو نمایش طنز، مسابقه، خوانش متن ادبی و معرفی وقایع مهم انقلاب اجرا شد.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

اصفهان

ویژه‌برنامه جشن بزرگ انقلاب اسلامی «تا اوج آسمان» به مناسبت دهه مبارک فجر و روز نیروی هوایی با حضور منیره جعفری سرپرست کانون استان اصفهان حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی رییس عقیدتی سیاسی پایگاه هوایی شهید بابایی، جمعی از کارکنان این پایگاه،  کارشناسان ستادی، مربیان کانون و دانش‌آموزان حاضر، در پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی رییس عقیدتی سیاسی پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان ضمن خیرمقدم به حاضران و تبریک اعیاد مبارک رجب و شعبان، روز فخرآفرین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین سالروز پیروزی چهل‌وچهارمین بهار انقلاب اسلامی به ضرورت تبیین دستاوردهای و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی به زبان بچه‌ها با ابزار هنر تاکید داشت و بهترین زمان ممکن برای جهاد تبیین را ایام‌الله دهه مبارک فجر دانست.

همچنین در هشتمین روز از دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی به همت واحدهای کارشناسی هنری و ادبی کانون استان همایش انجمن هنرهای تجسمی و انجمن شاعران و نویسندگان نوجوان در مجتمع کانون برگزار شد.

در همایش هنرهای تجسمی اعضا به همراه مربیانشان در یک کارگاه فعالیت محور به خلق آثار زیبای هنری خود پرداختند و در انجمن شاعران و نویسندگان، یلدا زارع، محدثه جنتی، نازنین زهرا صادقی، علی بابایی، طهورا شایسته کیا، دنیا کردآبادی و غزل رنحبر از اعضای نوجوان آثار ادبی خود را خوانش کردند و دیگران هم ضمن لذت شنیدن با نقد و بررسی آثار، احساس زیبایی را رقم زدند.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

البرز

در استان البرز همزمان با ایام دهه فجر جمعی از مربیان و قصه‌گویان انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری استان قصه‌های انقلاب را روایت کردند.

با توجه به اهمیت قصه و قصه‌گویی و تاثیرات مثبت آن بر روی کودکان و نوجوانان، این فعالیت جذاب و اثربخش از جمله فعالیت‌هایی است که به شکل مستمر و متناسب با مناسبت‌های ملی و مذهبی با استفاده از ظرفیت اعضا، مربیان و دیگر علاقه مندان به این هنر در قالب ویژه‌برنامه، برگزار می‌شود.

ویژه‌برنامه «ایران بیست» نیز در مرکز شماره ۴ کانون کرج واقع در محله حصارک بالای کرج اجرا شد.

این برنامه با اجرای سرود جمهوری اسلامی و سرود کانون از سوی اعضای کودک مرکز شروع شد و در ادامه سمانه موسوی عضو نوجوان مرکز قصه «فرزند ایران زمین» را برای حضار اجرا کرد.

مهدیه راهنورد دیگر عضو نوجوان مرکز شعر «ایران فدای اشک و خنده تو» را شعرخوانی کرد و مورد نقد و بررسی قرار داد؛ سپس حضار این ترانه را همخوانی کردند.

همچنین همزمان با روز ۲۰ بهمن که در روزشمار ایام دهه فجر با عنوان «انقلاب اسلامی، نسل جدید، نشاط و شادابی» نام نهاده شده بود، ویژه‌برنامه صبح ادبی «ایران من» در مرکز هشتگرد برگزار شد.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

ایلام

در کانون استان ایلام انجمن ادبی شعر و داستان با موضوع «ادبیات انقلاب» برگزار شد.

در این نشست پس از خیرمقدم کارشناس ادبی و مسئول انجمن‌های ادبی استان، فاطمه رستگار مدیرکل کانون استان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای انجمن ادبی و خیرمقدم به مهمان برنامه و اعضا، از فعالیت انجمن‌ها به ویژه انجمن ادبی قدردانی کرد و گفت: جای بسی امیدواری است که اعضای خوب ادبی از بهترین عضوها و مشاوران نوجوان مدیرکل هستند و در بسیاری از برنامه‌ها شاهد حضور پررنگ و موفق آنها هستیم.

وی همچنین اعضا را به حضور در برنامه‌های دهه فجر به ویژه راهپیمایی روز بیست‌ودوم بهمن تشویق کرد.  

در ادامه بتول میرزایی مهمان برنامه ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع انجمن ادبی درباره ادبیات انقلاب گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی نویسنده و شاعران بیشتر سنتی‌گرا بودند ولی با آمدن انقلاب اسلامی رویش جدید در ادببات آغاز شد و موضوع‌های بیشتر و متنوع‌تری برای نوشتن و سرود پیش آمد. علاوه بر ادبیات کلاسیک، انواع ادبی دیگری از جمله متن‌های کوتاه ادبی به قالب‌های ادبی افزوده شد.

بتول میرزایی گفت: به علت وجود خفقان قبل از انقلاب رشد موضوعی ادبیات کمتر ولی بعد از انقلاب رویش و پویایی چشمگیری داشت. به ویژه در دهه‌های اول انقلاب با شروع جنگ تحمیلی انواع ادبی مانند خاطره نگاشت به جود آمد که بیانگر تاریخ شفاهی جنگ بود وروز به روز به این دریای وسیع افزوده شد و خفقان در اشعار جای خود را به امیدواری داد.

همچنین با همراهی کارکنان کانون استان، مربیان مراکز و اعضای کانون در ۲۲ بهمن با پرپایی ایستگاه نقاشی، اهدای کتاب‌های متناسب با تاریخ انقلاب، مسابقه، عروسک‌گردانی و نقاشی پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران بر روی صورت کودکان و نوجوانان در راهپیمایی شرکت کردند و خاطراتی ماندگار از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را در ذهن کودکان و نوجوانان شهر ایلام به یادگار گذاشتند.

مربیان کانون با آموزش نقاشی پرچم جمهوری اسلامی ایران و اهدای کتاب علاوه بر معرفی پرچم ایران اسلامی و برپایی انقلاب، هنر نقاشی را به کودکان و نوجوانان آموزش داده و خانواده‌های شرکت کننده در راهپیمایی را بیشتر با فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا کردند.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

بوشهر

در استان بوشهر در جشنی که به مناسبت اولین روز از دهه فجر در سینما کانون بوشهر برگزار شد با حضور مدیرکل استان و بیش از ۱۵۰نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر زنگ انقلاب نواخته شد.

نمایش عروسکی، مسابقه، اجرای موسیقی زنده، نمایش پویانمایی، شعرخوانی و آشنایی کودکان حاضر با انقلاب اسلامی از بخش‌های این برنامه بود.

شایان ذکر است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، به عنوان مسئول کمیته کودک و نوجوان دهه فجر دراستان بیش از ۲۶۰برنامه طرح‌ریزی کرد که در طول این دهه و در سراسر استان برای کودکان و نوجوانان به اجرا درآمد.

همچنین همزمان با هفتمین روز از دهه مبارک فجر جشنواره قصه‌گویی با موضوع انقلاب اسلامی در مرکز فرهنگی هنری برازجان برگزار شد.

به گفته راضیه رزم‌پا؛ مسئول مرکز فرهنگی هنری برازجان و دبیر اجرایی این جشنواره، یازدهمین دوره جشنواره قصه‌گویی انقلاب در راستای ایجاد شور و نشاط در بین نوجوانان و آشنایی با انقلاب اسلامی و کشف استعداد در بین آنها برگزار شد.

در مرکز فرهنگی هنری دیلم نیز جشنواره مشاعره «پروانه‌های فجر» با هدف آَشنایی کودکان و نوجوانان با انقلاب اسلامی و ادبیات فارسی برگزار شد.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

تهران

علی رشیدی‌نیا سرپرست اداره کل کانون استان تهران با همراهی سیدعلی حسینی معاون اداری-مالی، جمعی از همکاران ستادی، مربیان و اعضای مرکز ۵ این استان در مراسم آغاز دهه‌ فجر در محل جلوس امام خمینی(ره) در بهشت زهرای تهران حضور یافته و با آرمان‌های انقلاب تجدید پیمان کردند.

در این مراسم حدود ۲۰۰ نفر از اعضای کانون استان تهران و دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته‌ امداد حضور داشتند.

همزمان با روز پایانی دهه‌ فجر و همگام با تمام کشور، کانون پرورش فکری استان تهران نیز با حضور در نقاط تعیین شده و با اجرای برنامه‌های متنوع با موضوع دهه‌ فجر در راهپیمایی ۲۲ بهمن مشارکت پررنگ داشت.

حضور کانون با مشارکت سرپرست، معاونان اداری، مالی و فرهنگی، مربیان مراکز و کارکنان ستادی در قالب تماشاخانه‌ سیار و میز خدمت در دو جایگاه میدان فردوسی و میدان آزادی رقم خورد.

در میدان فردوسی و با حضور تریلی سیار کانون، شرایط برای برگزاری فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی فراهم و در جریان حضور خانواده‌ها، برنامه‌های مختلفی برای اعضای کودک و نوجوان مستقر در میدان فردوسی به اجرا در آمد.

در این بخش از مراسم، محمد علیپور، فروغ ورنیک و فاطمه روحی‌رحیم به اجرای قصه‌گویی، کاردستی، نقالی، نقاشی، اجرای مسابقه و اهدای جایزه، توزیع کتاب و پرچم و... پرداختند.

در بخش دیگری از این مراسم، اعضای گروه سرود کانون سرودی با موضوع دهه‌ فجر اجرا کردند.

در بخشی از این مراسم و در قالب میز خدمت، سرپرست و معاونان اداره کل استان تهران، به سوال‌ها، دغدغه‌ها و ابهام‌های خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان در خصوص کانون پاسخ داده و درخواست‌های عضویت در مراکز را ثبت کردند.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

چهارمحال و بختیاری

در استان چهارمحال و بختیاری اعضا و مربیان کانون استان در ویژه‌برنامه «فصل صنوبرها» با شهدای انقلاب تجدید میثاق کردند.

این ویژه‌برنامه با حضور امام جمعه، شهردار، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهرکیان، خانواده معظم شهدا، معاون اداره‌کل کانون استان، کارشناس فرهنگی استان و ۱۰۰ نفر از دانش‌آموزان طرح کانون مدرسه دبستان‌های حجاب و هجرت شهرکیان برگزار شد.

همخوانی سرود جمهوری اسلامی ایران، سخنرانی حجت‌الاسلام خدابنده امام جمعه شهر کیان، نمایشنامه‌خوانی اعضا نوجوان مرکز از کتاب «مهربان مثل مسیح»، رونمایی از مستند «تولد یک خاطره»، قصه‌گویی، روایت خاطرات انقلاب از سوی فعال انقلابی حاج‌ محمود نیازی، دکلمه‌خوانی عضو نوجوان مرکز، تجلیل از خانواده معزز شهدا از جمله برنامه‌های این همایش بود.

در پایان برنامه میهمانان در جوار قبور شهدای گمنام حضور به‌هم رسانده و با عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدا و قرائت فاتحه به روح پاک شهدا، به مقام شامخ این عزیزان ادای احترام کرده، و با نثار شاخه‌های گل بار دیگر با آرمان‌های شهیدان انقلاب اسلامی و امام شهدا تجدید میثاق کردند.

همچنین ویژه‌برنامه ادبی «سطرهای سپید» با محوریت زیباخوانی و خوش‌خوانی اشعار زنده‌یاد قیصر امین‌پور با مشارکت کمیته ایثار و شهادت استان و واحد آفرینش‌های ادبی به میزبانی مرکز شماره یک شهرکرد برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه که به مناسبت چهل‌وچهارمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد؛ حجت‌الله آسمند مدیر کل استان، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان ادبی، جمعی از مربیان مسؤول و مربیان فرهنگی، اعضای کودک، نوجوان و ارشد مراکز شهرستان شهرکرد و جمعی از والدین اعضا حضور داشتند.

هم‌زمان با ایام دهه فجر نیز اعضا و مربیان قصه‌گوی مرکز گهرو، با حضور امام جمعه، شهردار، رییس شورای شهر، معاون و کارشناس فرهنگی، نماینده‌ی انجمن قصه‌گویی استان و جمعی از خانواده‌های اعضا، حوادث و وقایع روزهای بزرگ پیروزی را در مهرواره «قصه‌های سبز انقلاب» روایت کردند.

بر اساس این گزارش، بیش از یکصد دانش‌آموز شرکت کننده در طرح کانون مدرسه شنونده‌ قصه‌های مهرواره «قصه‌های سبز انقلابی» بودند.

در این مهرواره بیست قصه‌گو شرکت کردند و قصه‌هایی را با محوریت ایثار، شهادت، شجاعت، میهن دوستی، وحدت و همبستگی بیان کردند. پس از نقد و بررسی قصه‌ها از سوی مژگان کاووسی مسوول انجمن قصه‌گویی و شهین طاهری مسوول مرکز گهرو در نهایت پنج قصه‌گو به عنوان بهترین‌های مهرواره معرفی شدند.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

خراسان رضوی

در کانون خراسان رضوی همزمان با دهه فجر کتاب «سه شب، سه قصه» با نویسندگی «محدثه شیث»، دانش‌آموز کلاس پنجم و از اعضای فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز ۲ نیشابور به چاپ رسید.

سمیرا بشارتی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز ۲ نیشابور درباره این کتاب گفت: کتاب «سه شب، سه قصه» دارای چند داستان با عنوان‌های «داستان سه درخت»، «قصه ماهی و تنگ بلور» و «روز مسابقه» برای گروه سنی ب، است.

این کتاب با قطع خشتی در ۱۶ صفحه رنگی با تصویرسازی محدثه شیث، توسط انتشارات «ماهوی خورشید» در هزار نسخه منتشر شده است.

همچنین دبیرخانه دومین مهرواره قصه‌گویی «من کشورم را دوست دارم» هم‌زمان با پنجمین روز از دهه مبارک فجر با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، فرماندار و مسئولین شهرستان گناباد در شورای اداری این شهرستان آغاز به کارکرد.

ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در آیین رونمایی پوستر و آغاز به کار این جشنواره در گناباد، ضمن اشاره به اهمیت بازیابی هویت دینی و ملی، قدمت فرهنگی و تاریخی شهر گناباد همچون قنات‌ها و عروسک‌های معروف بیان کرد: مهم‌ترین محورهای جشنواره قصه‌گویی مزبور احیای قصه‌های بومی، سرباز وطن با محوریت شهید سلیمانی، ایران‌دوست داشتنی، پرچم ایران (اهمیت و جایگاه پرچم ایران) و همچنین هویت و آداب ‌و رسوم محلی شهرستان‌های استان خراسان رضوی است.

وی با بیان اینکه آثار ارسالی از نقاط مختلف خراسان رضوی به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود، ادامه داد: آیین اختتامیه و تجلیل از برترین‌ها سوم خرداد سال آینده و هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در گناباد برگزار خواهد شد.

ابراهیم زره‌ساز افزود: این جشنواره در رده‌های سنی کودکان ۶ تا ۱۱ سال و نوجوانان سنین ۱۱ تا ۱۸ سال برگزار می‌شود.

مدیرکل کانون خراسان رضوی در ادامه از اعزام تماشاخانه سیار رضوی همراه با ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری با محوریت ایام پیروزی انقلاب، جشن‌های دهه فجر و معرفی شخصیت‌های مؤثر انقلابی و ملی در قالب تئاتر، قصه‌گویی، بازی و سرگرمی، نمایش فیلم و... به گناباد خبر داد.

در مراسمی دیگر آئین رونمایی مجموعه شعر «این شعر مه گرفته» سروده‌ مهدی صحرایی با حضور شاعران، پیشکسوتان کانون و اهالی فرهنگ در محل مرکز یک سبزوار برگزار شد.

مجموعه «این شعر مه گرفته»  سروده مهدی صحرایی، مربی ادبی سبزوار با طراحی جلد سمیه نخعی، مربی هنری سبزوار به چاپ رسیده است.

در این مراسم زره‌ساز با اشاره به اهمیت و ضرورت هویت دینی و ملی و قدمت فرهنگی و تاریخی شهر سبزوار از شاعران نامداری چون حمید سبزواری نام برد و از اساتید انجمن شاعران مشکات دعوت کرد تا در انجمن مهتاب کانون استان نیز حضور یابند و فرصت مغتنم آموزش و تجربه را برای اعضای نوجوان عضو این انجمن مهیا سازند.

آیین رونمایی با شعرخوانی چند تن از شاعران سبزوار و غزل‌خوانی محبوبه بزم‌آرا معاون فرهنگی استان به همراه اجرای موسیقی سنتی برگزار و در خاتمه از شعرخوانی پارسا صحرایی و رضا اکبری، دو نفر از اعضای نوجوان مرکز یک سبزوار تقدیر شد.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

خراسان جنوبی

همزمان با گرامی‌داشت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره یک طبس در کارگاه نقاشی «پرچم من» ابتدا با مفهوم سه رنگ سبز، سفید و قرمز در پرچم زیبای ایران آشنا شدند و پس از آن پرچم ایران را طراحی و رنگ‌آمیزی کردند.

در ادامه پرچم‌های طراحی شده که حاصل هنرمندی خود اعضا بود را بر روی یکی از پانل‌های مرکز نصب کردند. فضاسازی مرکز با حضور پر شور و نشاط اعضا، معرفی ایام وقایع، شعرخوانی، برگزاری جشن میلاد حضرت علی علیه السلام، روخوانی کتاب خاطرات بچه‌های انقلاب، تجلیل از فرزند ایثارگر، برپایی نمایشگاه کتاب‌های انقلاب از دیگر برنامه‌های مرکز شماره یک طبس در ایام دهه فجر بود.

همچنین در هشتمین روز از ایام گرامی داشت دهه مبارک فجر مرکز فرهنگی هنری و فراگیر قاین «عصر شعر انقلاب» را با حضور جمعی از اعضای کارگاه ادبی برگزار کرد. در این برنامه ادبی اعضا به خوانش اشعار زیبایی در وصف وقایع و اتفاقات دوران انقلاب پرداختند. معرفی کتاب‌های شعر موجود در مرکز با محوریت انقلاب از جمله برنامه‌های جانبی عصر شعر انقلاب در کانون قاین بود.

همزمان با ۲۲ بهمن نیز مراسم افتتاح اتاق بازی و سرگرمی کتابخانه سیار روستایی کانون زیرکوه در شهر آبیز برگزار شد.

اتاق بازی و سرگرمی کتابخانه سیار روستایی زیرکوه با هدف حمایت از طرح جوانی جمعیت و خانواده و همچنین در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و نشاط آوری کودکان در محل پایگاه کتابخانه سیار روستایی زیرکوه واقع در شهر آبیز افتتاح شده است.

کتابخانه سیار روستایی زیرکوه با حضور همه روزه در روستاهای کم‌برخوردار شهرستان زیرکوه علاوه بر ترویج کتابخوانی به اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی برای کودکان و نوجوانان مستعد روستایی می‌پردازد که یکی از فعالیت‌ها بازی و سرگرمی بوده و در این راستا بخشی از بازی‌های این مجموعه در این روستاها نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

خراسان شمالی

در استان خراسان شمالی پویش جوانه‌ها با هدف توجه به حضور موثر کودکان و نوجوانان و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب در ایام‌الله دهه فجر در بجنورد برگزار شد.

فرهاد آقابیگی مدیرکل کانون پرورش فکری استان با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با رسالت برنامه‌ریزی خلاق و تاثیرگذار برای کودکان و نوجوانان، همواره با ابزار فرهنگ و هنر، برنامه‌های متنوعی اجرا کرده است درباره این پویش گفت: مناسبت‌های ملی و مذهبی فرصت مناسبی است تا ضمن تعامل گسترده با کودکان و نوجوانان، مشارکت آن‌ها را جلب نموده و مسیر تربیت در محورهای آموزشی، معنوی و اخلاقی را هموار سازد.

آقابیگی با اشاره به اینکه در ایام‌الله دهه‌ فجر، حضور موثر کودکان و نوجوانان با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و تجدید میثاق، مورد توجه است تصریح کرد: کانون پرورش فکری خراسان شمالی در نظر دارد با برگزاری پویش سراسری جوانه‌ها در شهرستان بجنورد، به این هدف مهم نایل شود.

او مهم‌ترین اهداف این طرح را تقویت و توانمندی و مشارکت‌پذیری کودکان و نوجوانان، ایجاد شادی و نشاط اجتماعی و تبیین دستاوردهای ایران اسلامی برشمرد.

همچنین در ایام دهه فجر سالن سینمای کودک و نوجوان شهر راز با اعتبار ۳میلیارد ریال افتتاح شد.

گفتنی است پروژه مرکز فرهنگی هنری شهر راز با اعتبار ۱۶میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رهبری و مساحت ۸۳۵ مترمربع دارای سالن سینمای کودک و نوجوان، کتابخانه تخصصی کودکان و نوجوانان و کارگاه‌های آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اسفراین نیز در آستانه فرا رسیدن چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با هدف امیدآفرینی، برقراری پیوند با گذشته تاریخی، آشنایی با فرهنگ پوشش اقوام مختلف و آشنایی با دستاوردهای مختلف کشور، پویش «سرزمین مهر» را برگزار کرد.

این پویش در سه بخش آگاهی‌بخشی عمومی، «از طریق چاپ پوستر و بنرهایی با محتوای فرهنگی» جشنواره ساخت عروسک‌های دست‌ساز با تکیه بر ساخت عروسک‌های بومی و محلی اقوام مختلف ایران و ساخت ماکت (ماکت‌هایی از دستاوردهای کشور در عرصه‌های مختلف صنعتی و اماکن مذهبی) برگزار شد.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

خوزستان

در استان خوزستان همزمان با دهه فجر دومین همایش ادبی استانی «نغمه‌ی امید» با محوریت گرامیداشت یاد و خاطره‌ انقلاب و شهیدان راه آزادی، با حضور کارشناسان واحد آفرینش‌های ادبی استان، مربیان ادبی و جمعی از اعضای ادبی و مکاتبه‌ای، در محیط اسکای روم معاونت فرهنگی خوزستان، برگزار شد.

بر اساس این گزارش در دومین همایش ادبی استانی «نغمه‌ی امید» اعضای ادبی مراکز کانون خوزستان با خوانش شعر و متن‌های ادبی خود، به مضامینی همچون ایثار، شهادت، امید، گرامیداشت یاد و خاطره‌ شهیدان انقلاب و دفاع از میهن و ساختن آینده، اشاره کردند.

در بخش دیگری از این رویداد ادبی استانی، اعضا و مربیان به اظهارنظر و گفت‌وگو در مورد آثار ارائه شده پرداختند.

کتابخانه‌های سیار کانون خوزستان نیز به منطقه عشایری سرگچ از توابع شهرستان رامهرمز سفر کردند.

مربیان کتابخانه سیار روستایی کانون پرورش فکری خوزستان با حضور در میان دانش‌آموزان مدرسه نبوت و شهید مطهری منطقه عشایری سرگچ از توابع شهرستان رامهرمز، به اجرای فعالیت‌های فرهنگی هنری همچون معرفی کانون و فعالیت‌های آن، معرفی کتاب، قصه‌گویی بازی و سرگرمی، نقاشی و کاغذ و تا پرداختند.

همچنین کانون خوزستان با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، جشن بزرگ طلایه‌داران شکوه خلیج‌فارس را به میزبانی کتابخانه مرکزی استان واقع در کیانپارس، جاده ساحلی، سالن کتابخانه مرکزی، برگزار کرد.

مربیان کانون خوزستان در جشن بزرگ طلایه داران شکوه خلیج‌فارس، با قصه‌گویی، برگزاری مسابقه و کارگاه نقاشی و کاردستی به استقبال کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در این جشن رفتند.

اولین نمایشگاه گروه خوشنویسی آنلاین «در امتداد باران» هم به همت واحد آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان برپا شد.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

زنجان

در کانون استان زنجان به مناسبت گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر، ویژه‌برنامه‌ای در ۱۲ بهمن با حضور اعضا و دانش‌آموزان در مرکز علوم و نجوم زنجان برگزار شد.

این برنامه‌ با هدف معرفی و آشنایی مخاطبان با وقایع و رویدادهای دوران پرشکوه انقلاب اسلامی و اجرای فعالیت‌های جذاب و متنوع فرهنگی هنری و ادبی همراه بود.

نشست تخصصی انجمن نویسندگان نوجوان کانون نیز با مشارکت اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون زنجان برگزار شد.

در این نشست که با حضور جمعی از مربیان و اعضای انجمن نویسندگان نوجوان برگزار شد، جمعی از اعضای ضمن خوانش آثار به نقد و بررسی داستان­‌های کتاب «به وقت خوشه‌­های سمی» پرداختند.

فاطمه سلیمانی، کارشناس آفرینش‌های ادبی استان عنوان کرد: این برنامه از سلسله نشست‌های پیش‌بینی شده کتاب برنامه‌ی واحد آفرینش‌های ادبی است که در حاشیه ۴۹­امین نشست تخصصی انجمن نویسندگان نوجوان برگزار می‌­شود.

همچنین آیین گشایش نمایشگاه عکس «در امتداد نگاه» و جشنواره عکس «زیبایی‌های شهر من» که حاصل عکس‌های برگزیده اعضای انجن عکاسی بود برگزار شد.

علی بیگلو مربی مسئول مرکز قیدار در آیین گشایش نمایشگاه عکس «در امتداد نگاه» و برگزاری جشنواره عکس «زیبایی‌های شهر من» گفت: نمایشگاه در امتداد نگاه با حضور ارزشمند شهردار و شورای اسلامی شهر قیدار، سرپرست کانون استان زنجان و کارشناس آفرینش‌های هنری کانون زنجان، معاونت آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان خدابنده، مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئول امور بانوان فرمانداری، مدیران، معلمان و هفتاد نفر از دانش‌آموزان مدرسه شاهد و شهید رجایی افتتاح شد.

وی بیان کرد: نمایشگاه عکس «در امتداد نگاه» با هدف شناسایی ظرفیت و استعدادهای عکاسی، تبادل اندیشه و ارج نهادن به هنر عکاسی، تقویت و پرورش خوب دیدن، دوباره دیدن و توجه به پدیده‌های محیط اطراف و به تصویر کشیدن زیبایی‌های شهر قیدار با مساعدت و همراهی ارزشمند شهردار و شورای اسلامی شهر قیدار برگزار می‌شود.

سپس علی بیگلو در خصوص انجمن عکاسی و اعضای پویای انجمن وکسب عنوان‌های برتر فراخوان‌های داخلی و بین‌المللی و آثار نمایشگاه توضیح‌هایی ارایه داد.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

سمنان

در کانون سمنان نمایشگاه «باران ستاره» با حضور نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون پرورش فکری و رئیس کمیته کودک و نوجوان ستاد بزرگداشت دهه‌ فجر استان و دعوت از حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عزیزی امام جمعه، علیرضا آشوری فرماندار و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و مسئولان شهرستانی، در مرکز فرهنگی‌هنری کانون میامی گشایش یافت.

خدابخشی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدای انقلاب و هشت‌ سال جنگ تحمیلی، فرارسیدن چهل‌وچهارمین بهار پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را تبریک گفت و با تأکید بر هم‌افزایی و هم‌اندیشی نهادهای فرهنگی از همراهی مسئولان شهرستان میامی با مربیان کانون پرورش فکری قدردانی کرد.

رئیس کمیته کودک و نوجوان استان سمنان در ادامه‌ سخنانش، توجه به کودکان و نوجوانان معصوم مناطق محروم و کم‌برخوردار روستایی و حاشیه‌نشین شهرها را از اهداف و رسالت مهم کانون برشمرد.

خدابخشی با اشاره به تأثیرگذاری و تأثیرپذیری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: قدرت هنر و اثرگذاری آن به‌ویژه در زمینه‌ ترویج ایمان و خودباوری و هویت ملی، بسیار مهم و مورد توجه است تا ماندگاری و تأثیرگذاری قابل قبولی دربر داشته باشد.

جشن بزرگ انقلاب نیز به همت مربیان کانون و اعضای کمیته کودک و نوحوان برگزار شد.

گلنساء شاهی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری و مسئول کمیته کودک و نوجوان ستاد بزرگداشت دهه‌ فجر سمنان هدف از برگزاری «جشن بزرگ انقلاب» را توسعه‌ عدالت اجتماعی و خدمت‌رسانی به کودکان و نوجوانان مناطق کم‌برخوردار و ایجاد شادی و نشاط در آن‌ها عنوان کرد.

تلاوت قرآن، همخوانی سرود جمهوری اسلامی و سرودهای انقلابی همراه با نشان پرچم، خوانش متن ادبی، سرودخوانی اعضای پسر کارگاه ادبی، مسابقه‌ حضوری، قصه‌گویی سردار سلیمانی، نقاشی با موضوع پرچم ایران ما، دل‌نوشته نامه‌ای به پدر، معرفی کتاب خاطرات بچه‌های انقلاب، بازی، مسابقه‌ ساخت پرچم، امانت کتاب از سوی مربی کتابخانه پستی و... از برنامه‌های این جشن بود و در پایان از برگزیدگان مسابقه، تجلیل شد.

همچنین هم‌زمان با چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مسئولان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری آرادان، میامی و بیارجمند نیز به‌عنوان مسئول کمیته کودک و نوجوان ستاد بزرگداشت دهه‌ فجر به‌منظور تجدید عهد با آرمان‌های انقلاب اسلامی،  یادآوری حماسه‌ ملت ایران در دستیابی به خواسته‌های به‌حق، عدالت و برادری که در دوران دفاع مقدس با اراده و ایمان مثال‌زدنی موجب عزت و شکوه انقلاب اسلامی در جهان شد و تکریم مقام شامخ شهید با خانواده‌های معظم شهدا، دیدار و گفت‌وگو کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =