برگزاری سی و چهارمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان

سی و چهارمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان با نگاهی به داستان و برخی ضرورت‌های نویسندگان در نگارش آن برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، سی و چهارمین نشست انجمن نویسندگان کانون استان برگزار شد.

کارشناس این نشست کارگاهی، رعایت مقدمات را در روبه‌رویی با هر کاری ضروری دانست و در مورد مقدمات داستان گفت: زمانی که با داستان مواجه می­شویم باید سه سوال از خودمان بپرسیم، راوی داستان کیست؛ داستان در چه زمانی اتفاق می‌افتد و مکان داستان کجاست.

هدی عرب‌زاده هم‌چنین به اهمیت زبان داستان اشاره کرد و گفت: زبان داستان، جغرافیایِ داستان را می­سازد، بنابراین باید دقت داشت که یکی از مسایل کلیدی داستان «زمان» است زیرا می‌توان «مکان» را به وسیله‌ی آن ساخت.

وی که مطالب خود را با توجه به آثار اعضای انجمن انتخاب کرده بود، «فانتزی نویسی» را یکی از برجسته‌ترین گونه‌های داستانی دانست و در این‌باره گفت: خیلی از داستان‌ها و فیلم ها از دل داستان فانتزی می­آیند و با توجه به اهمیت آن، مانند هر داستان دیگری، نیازمند پرداخت و پیش برندگی است.

عرب‌زاده در مورد تبدیل متن‌های ادبی به داستان، که در آثار بعضی از اعضا دیده می‌شد، نکاتی را بیان کرد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: از خودمان بپرسیم که آیا ضرورت دارد متن ادبی را به داستان تبدیل کنیم و در این مورد باید دید که انگیزه‌ی نگارنده چیست؛ زیرا داستان ویژگی‌ها و عناصری دارد که ممکن است یک متن ادبی ظرفیت این تبدیل را نداشته باشد.

وی در پایان در جمع اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: به نویسندگان نوجوان توصیه می‌کنم به شخصیت در داستان توجه ویژه داشته باشند زیرا در رمان معاصر مسئله‌ی شخصیت پررنگ‌تر شده است.

گفتنی است هدی عرب‌زاده، دانش‌آموخته‌ی دکترای زبان و ادبیات فارسی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر ادبیات است.

برگزاری سی و چهارمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =