کد خبر: 324263
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
بازدید 276
عید دیدنی در یخدان مویدی با طعم کانون

مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۳ کانون شهر کرمان در ایام نوروز میزبان مهمانان نوروزی از سراسر کشور است.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، در روزهای عید باستانی نوروز و آغاز سال ۱۴۰۲ و رسیدن بهار طبیعت مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان پذیرای مهمانانی از سراسر ایران شده است.

بنابر این خبر، یخدان مویدی از سال ۱۳۷۸ به مدت ۱۰ سال و بعد از یک وقفه هفت ساله از سال ۱۳۹۵ تا به امروز به عنوان مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان فعالیت دارد و همه ساله در ایام نوروز و دیگر زمان‌ها ‌مسافران و مهمانان از این بنای تاریخی دیدن می‌کنند و با راهنمایی مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاریخچه آن و فعالیت‌های فرهنگی‌هنری کانون آشنا می‌شوند.

همچنین استفاده از این سازه کم‌نظیر به عنوان مرکز فرهنگی‌هنری و کتاب‌خانه تخصصی برای کودکان و نوجوانان فرصت ویژه‌ای را ایجاد کرده است تا نسل جدید در کنار آشنایی با تاریخ ارزشمند گذشته با آگاهی و دانش از میراث فرهنگی کشور مراقبت کنند و با پشتوانه‌ای به قدمت تاریخ ایران، آینده روشنی بسازند.

یخدان مؤیدی بزرگترین یخچال خشتی ایران و جهان است. این بنا در اواخر دوره صفویه بنا شده و آب آن از قنات مؤیدی تامین می‌شده است. در فصل زمستان قطعات یخ در کنار دیواره پشتی آن به مدت یک هفته انباشته و از طریق سطح شیبدار به داخل یخدان هدایت می‌شده و در فصول گرم سال از آن استفاده می‌کردند.

امسال آرام امینی و شبنم سیدی مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان و از قصه‌گویان برگزیده ملی گرم و صمیمی میزبان مهمانانی هستند که پا به یخدان مویدی می‌گذارند و با بیانی شیوا قصه این سازه کهنسال و قدرتمند را از ابتدای تولد تا حالا که چون پدربزرگی مهربان کودکان و نوجوانان را روی زانوهایش می‌نشاند و ساعت‌ها و روزهای پرخاطره برایشان می‌سازد را تعریف می‌کنند.

عید دیدنی در یخدان مویدی با طعم کانون

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =