اولین نشست انجمن شعر نوجوان کانون هرمزگان در سال ۱۴۰۲ برگزار شد

واحد آفرینش های ادبی کانون هرمزگان با هدف خوانش و نقد آثار اعضا بیست و سومین نشست انجمن شعر خود را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان،با حضور طاهره بختیاری شاعر و منتقد، طاهره مسافری کارشناس ادبی استان و جمعی از اعضای نوجوان انجمن برگزار شد.

دراین انجمن بختیاری به تفاوت میان شعر و نثر اشاره کرد و گفت:کلماتی که در این دوگونه ی ادبی به کار می روند باید باهم تفاوت داشته باشند.کلماتی که در یک متن وجود دارند در معنای خود به کار رفته اند و شما با مراجعه به فرهنگ و لغت می توانید معنی آن را بیابید.اما در شعر ممکن است کلمه ای را بنویسیم و معنی دیگری از آن استنباط کنیم.

وی افزود: از دیگر تفاوت های میان شعر سپید و نثر موسیقی است .شعر سپید دارای موسیقی درونی است که باعث لذت بردن از آن می شود.

وی همچنین در خصوص شعر امروز بیان کرد: شعر امروز به سمت کوتاه شدن پیش می رود.شعر کوتاه یعنی بلندترین اندیشه ها را در کوتاه ترین لفظ بیان کردن. حتی قالب های کلاسیکی مثل غزل هم به سمت ایجاز و کوتاه گویی می رود. در شعر کلاسیک لزومی ندارد از قافیه های سنگین یا قافیه های کم کاربرد استفاده کنید. این کلمات زبان شما را کهنه نشان می دهد. لازم است که زبان شعر خود را امروزی کنید.

وی با توصیه به اعضای انجمن شعر نوجوان گفت: کتاب شعر بخوانید چرا که مطالعه ی شعر رمز پیروزی شاعران نوجوان است. هرچه بیشتر شعر مطالعه کنید با موسیقی درونی آشنا می شوید.

بختیاری با تاکید به این موضوع که در شعر باید درد روز و حرف های تازه ای گفته شود پیشنهاد داد: دایره واژه گانتان را گسترده کنید و شرط آن مطالعه است. همان گونه که یک نقاش برای نقاشی از رنگ های مختلف انتخاب می کند شاعر هم به همین صورت است اگر دایره واژگان یک شاعر وسیع باشد انتخاب شاعر برای گزینش کلمات بازتر است.

گفتنی است در این انجمن اعضای نوجوان اشعار خود را خواندند و این اشعار توسط سایر اعضا نقد و بررسی شد.

طاهره بختیاری متولد ۱۵ اردیبهشت ۱۳۶۱ در بندرعباس ودانش آموخته ی رشته ی زبان و ادبیات فارسی می باشد وی از موسسان انجمن شعر تا دریا است و آثاری از وی شامل کتاب شعر معاصر زن هرمزگان و ترانه ی اوتیان (به صورت مشترک با سایر شاعران) و همچنین برخی دیگر به صورت پراکنده در نشریات محلی استان هرمزگان به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =