اهمیت پرداختن به کودکان با نیازهای ویژه در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مرکز فراگیر استان هرمزگان ، برای مدارس استثنایی برنامه های فرهنگی هنری خود را در سال1402 برنامه ریزی نمود.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان،ناهید پذیرایی کارشناس فرهنگی استان گفت: مرکز فراگیر با توجه به شناخت استعدادها ی کودکان ونوجوانان با نیاز ویژه و ایجاد زمینه ها و فرصت ، به منظور بروز توانمندی نسبت به علاقمندی آنان ، برنامه های مرکز را تدوین نمود. این مرکز با بهره گیری از تجربیات سال های گذشته و مشورت با صاحب نظران ، روش های نوین و قابل اعتماد را در کنار شیوه های تجربه شده برای شناخت و پرورش هرچه بهتر این عزیزان قرار داد.

 پذیرایی گفت:کتابهای مناسب از ستاد استان برای آموزش مربیان مرکز فراگیر ارسال شد که این کتابها در اختیار مربیان قرار گرفت و از مربیان خواسته شد کتاب ها را مطالعه واز محتوای آن جهت  استاندارد تر شدن فعالیت ها بهره گیرند.

اهمیت پرداختن به کودکان با نیازهای ویژه در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان

وی افزود: کتابها جهت چگونگی بهره گیری از شعر، لالایی و قصه های ایرانی است که مربیان می توانند با شیوه های خلاق به آن بپردازند. محتوای کتاب از لالایی ، شعر و قصه هایی می باشد که حتی والدین به راحتی می توانند با این محتوا ارتباط برقرار کرده و از نزدیک شاهد روند رو به رشد مهارت های فرزندشان باشند. در این کتابها به آگاه سازی والدین بسیار اشاره شده و مربیان در مراکز فرهنگی هنری می توانند فعالیت ها را برای گروه سنی کودکان در کنار والدین شان انجام دهند و والدین را به مشارکت دعوت نمایند . فعالیت هایی که  همراه با والدین اجرا می شود به اهدافی چون ، بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان و والدین، یادگیری تکنیک های آموزشی برای والدین، ایجاد رابطه قوی دوستی و حمایت دوجانبه منجر می شود.

کارشناس فرهنگی استان ضمن اشاره به اینکه کانون پرورش فکری فراگیر بندرعباس با توجه به ترکیب اعضا  در کنار هم درکارگاه ها ، سعی می کند تعامل مناسبی را بین دوگروه از اعضا برقرار نماید افزود: برای اینکه اعضا بتوانند اجتماع کوچک خود را بهتر شناخته و واکنش رو به رشدی را داشته باشند. این مرکز با تشکیل کارگاه های مادر کودک توانسته توجه والدین اعضا با نیاز های ویژه را به فعالیت های خاص جلب کرده تا والدین بتواند در جشنواره های فرهنگی هنری فرزند خود را به خوبی همراهی نمایند. همچنین شایان ذکر است اعضا با نیازهای ویژه در بسیاری از فراخوان ها دارای رتبه برتر می باشند، که حاصل تلاش مربیان در این مرکز می باشد.

با توجه به کمبود کتاب های حسی لمسی در سال های گذشته تا کنون ، مربیان هر ساله دست به ساخت کتاب های حسی لمسی برای کودکان با نیازهای ویژه زدند تا بتوانند در حد امکان نیاز مطالعه این کودکان را برآورده سازند.

گفتنی است، با توجه به بیانات حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان جهت تجهیز کتابخانه به کتاب های حسی لمسی و سهمیه سالانه ساخت این کتاب ها در کشور، شاهد رشد چمگیر سطح مطالعه در نابینایان خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =