چمچه خاتون آیینی نیک برای طلب باران

با همکاری مدرسه کوثر ویژه برنامه فرهنگی و هنری کارگاه ساخت عروسک بومی و سنتی چمچه خاتون برای آشنایی با آیین‌ها، سنت‌ها و ترویج فرهنگ بومی و محلی، بر گرفته از فرهنگی اصیل ایرانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان زنجان؛ علی بیگلو مربی بیان کرد: با همکاری شایسته مدرسه کوثر ویژه برنامه فرهنگی و هنری کارگاه ساخت عروسک بومی و سنتی چمچه خاتون با هدف تقویت روحیه مشارکت و مهربانی اعضا، دانش‌آموزان و آشنایی با آیین‌ها، سنت‌ها و ترویج فرهنگ بومی و محلی، بر گرفته از فرهنگی اصیل ایرانی برگزار شد.

مسئول مرکز قیدار اظهار داشت عروسک‌های بومی، عروسک‌هایی هستند که فرهنگ، تاریخ و رسوم یک منطقه را زنده نگه می‌دارند. این عروسک‌ها هر کدامشان قصه‌های شنیدنی در دل خود دارند. عروسک‌های بومی را می‌توان به عنوان سفیران فرهنگی هر منطقه دانست، سفیرانی که از دل آن خطه بوجود می‌آیند و به دیگر مناطق سفر می‌کنند تا پیام‌آور حرف خاصی باشند. این عروسک‌ها هرکدامشان راوی قصه و افسانه‌ی مخصوص به خودشان، فرهنگ، رسوم و بوم جامعه هستند.

علی بیگلو گفت: اعضای مرکز قیدار و دانش آموزان مدرسه کوثر در کارگاه کاردستی ساخت عروسک چمچه خاتون برای طلب باران و شکرگزاری از نعمت‌های خداوندی شرکت نموده و در ادامه اعضا با استفاده از همین عروسک‌های دست ساز به اجرای نمایش‌های خلاق با داستان‌های متفاوت پرداختند و شعر ترکی «چمچه خاتون» را یکصدا زمزمه نموده  در پایان به رسم مهرورزی و ثبت این مهربانی در کانون، بیان کردند که عروسک‌هایشان را به مادربزرگ‌های خود هدیه خواهند نمود.

انجام بازی‌های بومی محلی، اجرای موسیقی، مسابقه، اجرای نمایش خلاق ضرب المثل‌ها، آشنایی با انواع عروسک‌های بومی ایران، فعالیت فرهنگی تمرین نقد وگفتگو با موضوع «چگونه عروسک‌های بومی را زنده نگه داریم» از برنامه‌های جنبی این برنامه بود.

چمچه خاتون آیینی نیک برای طلب باران

چمچه خاتون آیینی نیک برای طلب باران

چمچه خاتون آیینی نیک برای طلب باران

چمچه خاتون آیینی نیک برای طلب باران

چمچه خاتون آیینی نیک برای طلب باران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =