میان دنیای عروسک‌ها و کتاب‌ها پل می‌زنیم/ بسته‌های سرگرمی کانون به مراکز کانون می‌رسد

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری از دسترسی کودکان و نوجوانان به بسته‌های سرگرمی در مراکز فرهنگی هنری کانون خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، لیلا بابایی در مورد ارتباط دنیای عروسک‌ها با توسعه‌ی کتاب‌خوانی اظهار کرد: هدف اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس آنچه که در اساس‌نامه آمده و در اسناد و مدارکی که از گذشته به دست ما رسیده، توسعه و ترویج کتاب‌خوانی است. اگر کار سفالگری، نقاشی یا معرفی شخصیت‌ و سرزمین در کتابخانه‌های کانون انجام می‌شود، فعالیت‌ها هدفمند هستند و در راستای اینکه کودکان و نوجوانان ترغیب به کتابخوانی شوند و کتاب و دنیای کتاب برای آنها جذاب شود. همه‌ی بخش‌های کانون در خدمت کتاب هستند. من نماینده‌ی حوزه‌ سرگرمی‌های سازنده‌ کانون هستم و موضوع جذاب‌تر کردن خواندن کتاب و توسعه و ترویج کتاب‌خوانی برای ما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

میان دنیای عروسک‌ها و کتاب‌ها پل می‌زنیم/ بسته‌های سرگرمی کانون به مراکز کانون می‌رسد

وی افزود: از حدود دو سال قبل ما با برخی از طراحان اسباب‌بازی و عروسک ارتباط برقرار کردیم و حدود ۴۰ عنوان کتاب از کتاب‌های کانون را به آن‌ها معرفی کردیم و از آن‌ها خواستیم که برداشت خودشان از کتاب‌ها را در قالب عروسک، اسباب‌بازی و یا هر محصول دیگری به عنوان سرگرمی تولید کنند تا پیوست کتاب شود. نمونه‌های مختلف و جذابی طراحی شد که از بین آن‌ها عروسک‌های انگشتی کتاب «بازی با انگشت‌ها» اثر مصطفی رحماندوست طراحی جذابی داشت که قابلیت تولید انبوه را داشته و در دستور کار قرار گرفت‌ امروز این عروسک‌های انگشتی در حال تولید هستند و موسیقی‌ آن هم انشالله ساخته می‌شود و به صورت یک بسته شامل شعر، موسیقی و عروسک به زودی به مخاطبان عرضه می‌شود.

بابایی اضافه کرد: این محصول شاید اولین مجموعه‌ای باشد که چند حس را با هم در کودک تقویت و درگیر می‌کند، مهارت‌هایی مثل شنیداری، گوشه‌ها و دستگاه‌های موسیقی ایرانی، نقش‌پذیرفتن و نقش‌بازی کردن از این جمله هستند. کودک بعد از اینکه مربی یا پدر و مادر نقش‌ها را برای او اجرا کردند خود می‌تواند عروسک‌ها را دست کرده و اجرا کند و در دنیای شعر و قصه غرق شود. این بسته امکان برقراری ارتباط خانواده با کودک را به شکل ویژه‌ای فراهم می‌کند.

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون با اشاره به کلاس عروسک‌سازی برای کودکان و نوجوانان با شیوه‌ی الهام از کتاب بیان کرد: فعالیت‌های هنری مراکز کانون در معاونت فرهنگی برنامه‌ریزی می‌شود. در گذشته جشنواره‌ای به نام جشنواره‌ی نمایش عروسکی در کانون داشتیم که چند سالی است برگزار نمی‌شود. جشنواره‌ی نمایش عروسکی حاصلی از فعالیت‌ بچه‌ها در حوزه‌ی نمایش عروسکی در مراکز کانون پرورش فکری بود، در کل فعالیت‌های مختلفی در این حوزه انجام می‌شود. ما حوزه‌ی تولید حرفه‌ای کانون هستیم و امیدواریم محصولاتی که تولید می‌کنیم را برای کتاب‌خانه‌ها هم ارسال کنیم‌ در این صورت به‌زودی امکان دسترسی به آن‌ها برای اعضا ممکن می‌شود.

میان دنیای عروسک‌ها و کتاب‌ها پل می‌زنیم/ بسته‌های سرگرمی کانون به مراکز کانون می‌رسد

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون نوع حضور محصولات سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون در نمایشگاه کتاب گفت: سه محصول در نمایشگاه کتاب داریم که یکی از آن‌ها به خصوص با عنوان «تئاتر اسباب‌بازی» چند سال قبل تولید شده که محصول مشترکی است از انتشارات کانون پرورش فکری و سرگرمی‌های سازنده‌ی کانون پرورش فکری، محصول جذابی است که بچه‌ها می‌توانند شخصیت‌های آن را بر اساس نشانه‌هایی که درون بسته قرار گرفته بسازند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تازه‌ترین کتاب‌هایش را در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ۱۰ درصد تخفیف برای عموم و ۱۵ درصد برای فرهنگیان عرضه می‌کند.

درعین حال کانون علاوه بر عرضه آثارش در نمایشگاه کتاب تهران به صورت حضوری، هم‌زمان کتاب‌هایش را در بخش مجازی و از طریق سایتketab.ir  نیز در معرض فروش گذاشته است.

غرفه‌های کانون در سالن جنوبی ناشران کودک و نوجوان غرفه ۱۸۱، سالن ناشران عمومی واقع در راهروی ۱۴، غرفه ۷ و بخش جنبی کودک و نوجوان مصلی تهران میزبان مخاطبان خواهد بود.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی(ره) تهران به‌کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =