معاون وزارت میراث فرهنگی از مرکز شماره سه کانون کرمان بازدید کرد

علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همزمان با هفته میراث فرهنگی از مرکز فرهنگی‌هنری شماره سه کانون پرورش فکری شهر کرمان واقع در یخدان مویدی بازدید کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در بازدید معاون وزیر از مرکز فرهنگی هنری شماره سه کانون پرورش فکری شهر کرمان واقع در یخدان مویدی که دارابی روز ۵ خرداد ۱۴۰۲ با همراهی فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان صورت گرفت، نجمه‌خاتون خداترس سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ضمن تبریک ایام دهه کرامت و هفته میراث فرهنگی، میراث فرهنگی را سرمایه و گنجینه گران‌بهایی دانست که نشان از هویت ملی، فرهنگی و اندیشمندی نیاکان و گذشتگان دارد و باید بیش از پیش به آن توجه و عنایت شود ضمن اینکه باید در جهت ارتقای دانش و سواد میراثی جامعه کوشا و پیگیر باشیم.

معاون وزارت میراث فرهنگی از مرکز شماره سه کانون کرمان بازدید کرد

خداترس در بخش دیگری از سخنان خود کودکان و نوجوانان ایران اسلامی را سرمایه‌های ملی و مذهبی نیروی انسانی آینده برشمرد که در حقیقت پاسداران و حافظان میراث معنوی و فرهنگی آینده خواهند بود.

وی اشاره کرد: امروز شاهد همگونی و تلفیق بسیار زیبا و قابل تاملی هستیم. کودکان و نوجوانان میراث‌سازان آینده در این مکان و بنای تاریخی که یادگاری از میراث گذشته است، در جهت پرورش و شکوفایی فکری و ذوقی خود در مسیر اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی با بهره‌گیری از مربیان و فعالیت‌های تخصصی کانون پرورش فکری تلاش می‌کنند و حضورشان در بنای تاریخی باعث توجه و عنایت بیشتر خانواده‌ها و مردم به این مکان شده است.

خداترس ابراز امیدواری کرد با حمایت همه مسئولان استان از این نگرش و رویکرد، پیوند عمیق‌تری بین اندیشه غرورآفرین گذشته با نسل امروز که افتخار آفرینان آینده ایران سربلند هستند به‌وجود آید.

معاون وزارت میراث فرهنگی از مرکز شماره سه کانون کرمان بازدید کرد

فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان نیز بیان کرد: بهره‌وری فرهنگی از بناهای تاریخی و تبدیل این مکان‌ها به محور فرهنگ و هنر در استان کرمان اتفاق افتاده است و می‌توان از نمونه‌های موفق و درخشان این واگذاری‌ها به یخدان مویدی که تبدیل به مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری شده است، ساختمان کتاب‌خانه ملی شهر، حمام ابراهیم‌خان و باغ موزه هرندی اشاره کرد.

همچنین گروه سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با اجرای چند سرود محلی، کارآوا و سرودبازی در این برنامه شرکت کردند.

معاون وزارت میراث فرهنگی از مرکز شماره سه کانون کرمان بازدید کرد

شایان ذکر است ‌یخدان مویدی از سال ۱۳۷۸ به مدت ۱۰ سال و بعد از یک وقفه هفت ساله از سال ۱۳۹۵ تا به امروز به عنوان مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان فعالیت دارد.

یخدان مؤیدی بزرگترین یخچال خشتی ایران و جهان است. این بنا در اواخر دوره صفویه بنا شده و آب آن را قنات مؤیدی تامین می‌کرده. در فصل زمستان قطعات یخ در کنار دیواره پشتی آن به مدت یک هفته انباشته و از طریق سطح شیبدار به داخل یخدان هدایت می‌شده است و در فصول گرم سال از آن استفاده می‌کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =